Annons:
Train & Rail i Stockholm fullbokad
Train & Rail håller öppet 6–8 maj på Stockholmsmässan. Med ett fullspäckat seminarieprogram och en helt fullbokad utställningshall har mässan 74 helt nya utställare jämfört med premiäråret 2023.

FOTO: Stockholmsmässan
Den allra sista platsen i utställningshallen gick till MTR-Tech, som bland annat arbetar med underhåll och teknikutveckling av tågflottor.
“Det är fantastiskt att se det stora engagemanget från branschen. Med 74 nya utställare och hallen helt fylld visar Train & Rail att vi verkligen är Nordens viktigaste järnvägsmöte”, säger Monika Johannesen Widholm, projektledare för mässan.
Ulrika Heie inviger
Train & Rail 2025 invigs av Ulrika Heie, ordförande i riksdagens trafikutskott, och Björn Asplund, vd för Alstom Sverige och ordförande för Swedtrain.
Ett av många efterlängtade seminarier är ”Kan innovation och nytänkande ge oss effektivare reinvesteringsarbeten på järnvägen?”, som leds av Stefan Gustavsson, vd på Infranord. Tillsammans med branschexperter från både beställarsidan och entreprenörsledet diskuteras nya arbetssätt, teknikutveckling och hur vi kan få mer järnväg för pengarna. Ta del av hela seminarieprogrammet här.
Framtidens medarbetare
Under mässans sista dag, tisdagen den 8 maj, lanseras konceptet Framtidens medarbetare – ett nytt initiativ som sätter ljuset på branschens kompetensbehov och karriärmöjligheter. Medverkande aktörer är bland andra Järnvägsjobb.se, Vossloh, Trafikverket, Strukton, Infranord, Alstom och Siemens.
Här möts skolor, studenter, utbildningsanordnare och arbetsgivare i ett gemensamt program som vill väcka nyfikenhet och stärka vägen in i järnvägsyrken.
Train & Rail arrangeras av Stockholmsmässan och Swedtrain i samarbete med Järnvägsentreprenörerna, Tågföretagen, Spårvagnsstäderna, Svensk kollektivtrafik, NJS – Forum för Nordiskt Järnvägs Samarbete, NRSA och NI – Nordisk Infracenter.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
1409 utvecklas
Sträckorder till lokförare, förfinat underlag för eco-drivning och telefonnummer till kundtjänst för tågresenärer. Tydal Systems avslöjade flera nyheter på 1409-dagen i Västerås häromveckan.
Sju av tio VR-tåg i tid
Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.
Ungdomsresa på smalspår
Under veckoslutet har järnvägsintresserade ungdomar från hela landet som är engagerade i museijärnvägar som är anslutna till Museibanornas Riksorganisation (MRO) samlats till en resa på smalspårsjärnvägen mellan Hultsfred och Västervik.
Nattågstrafiken utreds
Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.
Nu rullar tågen på stambanan igen
Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.
Vossloh förvärvar Sateba
Den 1 oktober 2025 slutförde järnvägsteknikföretaget Vossloh förvärvet av betongsliperstillverkaren Sateba.
Planer för ny station i Uppsala
Uppsala kommun har beslutat att påbörja arbetet med en detaljplan för en ny järnvägsstation i Bergsbrunna i södra delen av Uppsala.
Sliprar från Malmbanan får nytt liv
Trafikverket ska återanvända sliprar från Malmbanan till andra järnvägssträckor. Initiativet är ett steg i att stärka Sveriges beredskapsförmåga och även minska kostnader och klimatpåverkan.
Trafikverket öppnar Västeraspby-Långsele för trafik
Trots stora utmaningar öppnade Ådalsbanan, sträckan Västeraspby-Långsele, för trafik redan 24 september kl 19. För Stambanan genom övre Norrland är prognosen 2 oktober kl 15, fyra dagar tidigare än planerat.
Dyrare arbetspendling med regeringens budgetproposition
Branschorganisationerna inom den svenska kollektivtrafiken har enats om målet att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Man har tillsammans uppvaktat regeringen kring fler av de satsningar som behövs. Besvikelsen var därför stor när budgetpropositionen offentliggjordes.