Annons:

Publicerad: 2024-01-14

Ny dokumentär om Loshultsbranden

Den 19 januari har Ve och förbannelse, en historisk dokumentär om den skogsbrand som drabbade norra Skåne sommaren 1921, smygpremiär på Regionmuseet i Kristianstad.

Den historiska dokumentären Ve och förbannelse är berättelsen om den fruktansvärda skogsbrand som drabbade norra Skåne sommaren 1921.

Det var en extremt torr sommar men trots varningar fortsatte Christianstad–Hessleholms–Järnvägsaktiebolag att elda sina lok med torv. Något som skulle komma att få katastrofala följder.

Den 12 juli 1921 startade ånglok nr. 17 den skogsbrand som gått till historien som Loshultsbranden.

Ånglok nr. 17 finns i dag på Järnvägsmuseet i Kristianstad.

Filmen skildrar den nästan två veckor långa kamp som ortsbor och soldater tvingades utkämpa mot en av de största skogsbränder som drabbat Sverige. Med spadar och lövruskor försökte man begränsa eldens spridning men den torra omgivningen och kraftiga vindar gjorde det omöjligt. Istället spred sig elden snabbt över ett stort område. Med oro och vånda flydde folk sina hem men många valde att stanna kvar i ett desperat försök att rädda det lilla man ägde, med risken att brännas till döds.

Med hjälp av intervjuer, gamla fotografier, tidningsartiklar och iscensättningar återskapas brandens olika skeden i filmen. Ve och förbannelse lyfter fram de drabbades historia och berättar om släckningsstyrkornas svåra kamp.

Bakom dokumentären står Bengt Grewin som har en lång bakgrund inom film- och tv-branschen. Ve och förbannelse är Bengt Grewins andra dokumentär. I Ett alldeles ovanligt vanligt liv från 2018 skildrar han sin mormors uppväxt och livsvillkor i Vakö utanför Älmhult vid förra sekelskiftet.

Premiärvisningen den 19 januari är enbart för särskilt inbjudna och press. Filmen visas för allmänheten på Släktforskningens dag, den 20 januari, kl 13 och 15.

 Foto: Regionmuseet Skåne

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Infrakraft vinner kontrakt i Öresundsregionen

Infrakraft har tilldelats flera infrastrukturprojekt i Öresundsregionen, entreprenaderna Trelleborgsbanan, Lommabanan, etapp 2 samt nyligen också entreprenaden Oxie där hållplatsen ska byggas om till en enspårsdriftplats som bland annat möjliggör för tågen att vända där. Totalt omfattar de tre projekten en kontraktssumma på över 600 miljoner kronor.

Notis

Skåne kraftsamlar för södra Sveriges viktigaste järnvägsprojekt

Nu tar arbetet med järnvägsutbyggnaden mellan Hässleholm och Lund ett viktigt steg framåt. Trafikverket, Region Skåne, berörda kommuner – Lund, Eslöv, Höör, Hässleholm och Malmö samt Länsstyrelsen Skåne har enats om en gemensam samverkansöverenskommelse för programmet – södra Sveriges enskilt viktigaste infrastruktursatsning.

Notis

Färre olyckor och dödsfall i bantrafiken under 2025

Totalt 96 personer omkom i bantrafiken under 2025. Det är 16 färre än året innan. Majoriteten av dödsfallen – 80 personer – inträffade i samband med självmord. Av dessa var 63 män och 17 kvinnor. Det visar den officiella statistiken för bantrafikskador från Trafikanalys.

Notis

VR Öresundståg kapar 26 tjänster

VR Öresundståg minskar personalstyrkan med 22 lokförare och fyra tågvärdar. Övertaligheten finns i Malmö, Hässleholm, Karlskrona och Kalmar. MBL-förhandlingarna är avslutade och uppsägningar sker i september.

Notis

Implenia och Züblin bygger vidare

Trafikverket har tilldelat Implenia projektet Station Korsvägen och Züblin projektet Liseberg. Arbetena i de södra delarna av Västlänken har i stort sett legat på is sedan Trafikverket i september förra året sade upp avtalet med konsortiet WLC.