Annons:

Publicerad: 2024-09-25

Digitala godståg testas i Sverige

Nu rullar det första demonstrationståget med digitalt automatkoppel på sträckan Nässjö–Göteborg. Kopplet möjliggör elektrifiering och dataöverföring mellan vagnarna. Det skapar förutsättningar för att öka säkerheten och järnvägens kapacitet samt bidrar till samhällsnytta och ökad konkurrenskraft.

Utvecklingen av det digitala automatkopplet (DAC) görs inom samarbetet Europe’s Rail och projektet TRANS4M-R. Målet är att öka järnvägens kapacitet, kvalitet och produktivitet genom automatiserade och digitaliserade arbetsprocesser som bidrar till högre effektivitet och säkerhet. FOTO: Lindholmen Science Park

Demotåget är en viktig pusselbit i arbetet med att testa det digitala automatkopplet som ska bidra till att modernisera godstrafik på järnväg. 

Anna Björkman, ansvarig för testerna och programledare vid Rail Sweden vid Lindholmen Science Park berättar om testerna. 

“Det är viktigt att köra demotåg på flera ställen i Europa för att testa de tekniska lösningarna, säkerställa tillförlitlighet samt ge användare möjlighet att förstå hur automatkopplet fungerar. I det svenska demotåget testar vi tekniken i regelbunden, kommersiell trafik för att kunna undersöka hur automatkopplet fungerar när det används under lång tid och under de kalla årstiderna.”

Automatkoppel – en pusselbit i morgondagens digitaliserade järnväg

Initiativet och arbetet med att utveckla det digitala automatkopplet (DAC) görs inom samarbetet Europe’s Rail och projektet FP 5 TRANS4M-R. Projektets övergripande mål är att verka för att öka järnvägens kapacitet, kvalitet och produktivitet. Detta ska bland annat ske genom att utveckla automatiserade och digitaliserade arbetsprocesser som bidrar till högre effektivitet och en säkrare järnväg. 

Flera fördelar med automatkoppel

Här spelar utvecklingen av DAC en betydande roll då det möjliggör flera digitala lösningar. DAC innebär att ihop- och i särkoppling av vagnar går snabbare än dagens fysiskt tunga och tidskrävande arbete samt att man kan köra längre och tyngre tåg. Det kommer också möjliggöra fjärrstyrd frånkoppling av vagnar vilket förbättrar säkerheten och arbetsmiljön. Det öppnar också för att automatiserade bromsprov kan genomföras vilket innebär att arbetet med att förbereda tåget inför avfärd kan effektiviseras. 

300 000 kilometer testresultat för analys

Demotåget körs av operatören CFL Cargo och tåget trafikerar sträckan mellan Göteborgs hamn och Nässjös kombiterminal. Tåget består av 20 godsvagnar varav tre vagnpar är utrustade med DAC från olika tillverkare. Syftet är att studera hur kopplen beter sig över tid och under vinterförhållanden för att kunna ge input till livscykelkostnadskalkylen inför introduktionen av DAC på de europeiska godsvagnarna. Demotåget kommer att rulla från mitten av 2024 och under ungefär två år och det beräknas då ha kört cirka 300 000 kilometer. 

Jan Bergstrand, senior strateg på Trafikverket och programledare för gods inom Europe’s Rail, kommenterar betydelsen av demotågen. 

“Demonstrationerna är viktiga för att utveckla och säkerställa lösningarna samt för att bekräfta att en investering i DAC möjliggör införande av kompletterande tekniker som möjliggör överflyttning av mer gods från väg till järnväg.” 

Projekt med flera samarbetspartners

Trafikverket har ansvarat för att definiera vilka tester som ska utföras samt förbereda demotåget och Rail Sweden har varit uppdragsledare. Svensk Maskinprovning deltar också i projektet. Vid start har demotåget digitala automatkoppel från Knorr-Bremse, Dellner och Voith.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

​Bensin från båt till tåg

På onsdagskvällen gick det första bränsletåget från Göteborg till Malmö. Green Cargo kör i höst två tåg I veckan och från december fyra tåg I veckan med bensin och dieselolja för St1.

Nyhet

Nära överenskommelse med SBB

Inom kort avgörs det om Nordic Re-Finance köper ytterligare 15 lok från SBB i Schweiz. Om affären går i lås påbörjas installation av ATC på 620-loket som redan finns i Sverige.

Nyhet

BLS Rails dotterbolag i konkurs

BLS Rails norska dotterbolag BLS Rail AS har ansökt om att försättas i konkurs. Förra året var förlusten i bolaget drygt åtta miljoner kronor och förlusterna har fortsatt under 2025.

Nyhet

Tågab ser möjligheter efter tappen

Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) har tappat brödtransporterna från Filipstad till Hamar i Norge och kommer i december att förlora körningarna för Vänerexpressen mellan Göteborg och Karlstad. Men Tågab ser nya möjligheter.

Nyhet

Stopp för eltåg i Borlänge

Under fyra veckor, från 14 juli till 10 augusti, är det stopp för alla eltåg genom Borlänge när kontaktledningsanläggningen på Borlänge C byts ut. Ett antal godståg dras genom Borlänge med diesellok.

Notis

Sju av tio VR-snabbtåg i tid

71 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg ankom slutstationen i tid under årets andra kvartal. Förseningarna berodde främst på problem med spår och växlar, elanläggningar samt obehöriga i spårområdet.