Annons:
Carlson gav inga besked
Infrastrukturminister Andreas Carlson fick på måndagsmorgonen ta emot de 78 000 namnunderskrifterna mot nedläggningen nav SJ:s nattåg mellan Göteborg och Norrland.
”Det var ett bra möte”, säger Linnea Granqvist efter uppvaktningen.
”Ministern lyssnade på mina argument och han verkade genuint intresserad av problemet men han lovade som väntat inte någonting.”
Linnea Granqvist i Östersund har på fem veckor samlat in över 78 000 namn för att få behålla nattågen mellan Göteborg och Umeå och mellan Göteborg och Duved.
”Jag betonade att nattågen till Västsverige är viktiga för oss som bor och arbetar i norr”, säger Linnea Granqvist.
”Det är bra om Snälltåget börjar köra nattåg ett par dagar i veckan under vintersportsäsongen men vi vill kunna tåg till Göteborg utan krångliga byten året runt.”
På måndagseftermiddagen tar Linnea Granqvist snabbtåget från Stockholm hem till Östersund. Även om uppvaktningen av infrastrukturministern inte ger några omedelbara resultat ger Linnea Granqvist inte upp kampen.
”Nu har vi lyft frågan till högsta nivå. Nu gäller det att fortsätta kämpa, att engagera ännu fler människor i Norrland och i Västsverige och att få kommun- och regionpolitiker i Norrland och Västsverige att trycka på ännu hårdare.”
”Målet är nattåg mellan Göteborg och Jämtland och mellan Göteborg och Umeå året runt. Varje natt.”
Andreas Carlson och Linnea Granqvist.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Snälltåget utökar trafiken 2026
Utökad nattågstrafik till Berlin, dagtåg till Hamburg, nattåg till Jämtland via Göteborg och 15 nygamla vagnar. Snälltåget utvecklar trafiken under 2026. Men Trondheim är ännu ett frågetecken.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.
Nässjöakademin godkänd som utbildare i spårsvets
Från om med nu uppfyller den som gått spårsvetsutbildning på Nässjöakademin de kunskapsmässiga krav som krävs för att ansöka om svetsarnummer och utbildning till Bankontrollant.
Gemensamt ansvar för järnvägen
När järnvägsbranschen traditionsenligt samlades på Järnvägsdagen 2025 i Stockholm var budskapet från scenen entydigt. Alla vet vad som måste göras och pengarna finns, nu avgörs leveransen framåt av hur bra branschen kan samarbeta.
Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen
Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Nattåg i farozonen
Den planerade nattågstrafiken mellan Basel och Malmö är i farozonen. Många parlamentsledamöter i Schweiz är kritiska till regeringens förslag om stöd till trafiken och finansutskottet i ständerrådet sade i onsdags nej till att subventionera trafiken.









