Annons:

Publicerad: 2025-03-28

Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm

Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Räknas passagerarnas totala restid går det snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm. FOTO: SJ

En vanlig uppfattning är att flyget är en snabbare reseform än tåget, och det är ofta sant om det enda som mäts är tiden ombord. Men mäts den totala restiden från stadskärna till stadskärna framträder en annan bild:

Under 2024 kunde en tågresa mellan Göteborg och Stockholm i genomsnitt göras på 3 timmar och 5 minuter med SJs X 2000, medan motsvarande resa med flyg tog 3 timmar och 14 minuter.

Det framgår i den rapport som SJ tagit fram i samarbete med KTH som publiceras i dag.

“Tåget vinner tid genom centrala stationslägen med gångavstånd och vittförgrenad anslutande kollektivtrafik. Flygplatserna kräver i genomsnitt längre anslutningsresor och dessutom tillkommer terminaltider”, säger Oskar Fröidh, lektor i järnvägssystem och föreståndare för Järnvägsgruppen på KTH.

För att kunna göra en rättvis jämförelse av restiderna för snabbtåg och flyg har KTH därför tagit hänsyn till den tid som flygresenärer normalt måste lägga på terminaler samt på anslutande resor för att ta sig mellan flygplats och stadskärna.

Fyra linjer jämförs

Tåg och flyg är trafikslag som både kompletterar och konkurrerar med varandra, inte minst vad gäller inrikesresor. Åsikterna om de båda färdsätten är många samtidigt som faktaunderlaget på vissa områden lämnar en del att önska.

I den nya rapporten studeras därför uppfattningar och fakta om de två trafikslagen avseende bland annat restider, priser och antal avgångar för fyra långväga linjer där det finns konkurrens mellan tåg och flyg:

  • Göteborg–Stockholm
  • Malmö–Stockholm
  • Sundsvall–Stockholm
  • Umeå–Stockholm

Mer tid tillbaka

Utöver linjen Göteborg–Stockholm sticker Sundsvall–Stockholm ut i jämförelsen av total restid.

“Det skiljer en kvart i total restid från stadskärna till stadskärna mellan inrikesflyget och SJs snabbtåg på linjen Sundsvall–Stockholm”, säger kommunikationsstrategen Peter Kraméus, som skrivit rapporten tillsammans med Gunnar Alexandersson, transportforskare vid Handelshögskolan i Stockholm och rådgivare på SJ.

Rapporten visar bland annat att ju längre sträckorna är desto större blir skillnaderna i total restid. Men även här finns andra tidsaspekter resenärerna kan väga in vid valet av resa.

“Tar man hänsyn till hur restiden kan användas ger tågresan mer tid tillbaka till resenären än vad flyget gör. Upp till 90–95 procent av restiden med SJs tåg kan användas åt till exempel arbete, studier, umgänge eller avkoppling. Eftersom flygresan är uppdelad i fler delmoment ger den inte samma möjligheter”, säger Peter Kraméus.

Läs mer i rapporten: Uppfattningar och fakta om tåg och flyg – En rapport från SJ – SJ

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Krogen eldhärjad

En av Snälltågets fem restaurangvagnar fick omfattande skador under en brand på Malmö personbangård natten till onsdag 26 mars.

Notis

Spårspring ger tågstopp

Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.

Debatt

DEBATT: Undermålig städning av nattågen

Jag har läst artiklarna och debattinläggen på Järnvägar.nu om städningen av och statusen på de vagnar som används i nattågen till och från Boden och jag har efter många års tågåkande min åsikt klar. Det skriver Anneli Strömbom i en debattartikel.

Nyhet

Tågtrafiken stoppas 16 helger i år

Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås stoppas under 16 veckoslut i år. SJ och VR kör snabbtågen via Borås och Trollhättan. Pendeltåg, regionaltåg och några VR-tåg ersätts med buss.

Nyhet

Fortsatt oenighet om nattågen

Hur slitna var lok och vagnar när Vy Tåg tog över trafiken på Övre Norrland? Hur sköttes fordonen under de fyra år Vy Tåg ansvarade för trafiken? I vilket skick var de när SJ tog över i december förra året? En sak är säker. Vy Tåg och SJ är inte helt överens.

Nyhet

Nytt Krösatåg till Sverige

Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.