Annons:
VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025
VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.

FOTO: VR
Svenskt Kvalitetsindex är ett oberoende analysföretag som årligen mäter resenärernas uppfattningar om tåg-, buss- och flygbolag i Sverige. Årets mätning är den första som inkluderar VR sedan finska VR Group tog över snabbtågstrafiken på sträckan Stockholm–Göteborg under 2024. Tidigare verkade företaget under namnet MTRX.
VR:s resultat med 76,7 i kundnöjdhetsindex är hela 9 enheter högre än snittet i hela resebranschen, där bolag som SJ och Snälltåget ingår men även flyg- och bussbolag, som SAS och Flixbus. På sträckan Stockholm–Göteborg, där VR konkurrerar med SJ, kommer VR hela 21,6 enheter före SJ i kundnöjdhet.
“Det är underbart att vi lyckas göra så många av våra resenärer nöjda”, säger Erik Wennerholm, tillförordnad vd för VR Snabbtåg i Sverige.
“Jag tror att framgången bygger på att våra medarbetare är engagerade i hela reseupplevelsen. Det visar sig i allt från servicen och upplevelsen ombord till planering och trafikledning. Resultatet blir en punktlig, prisvärd och smidig resa.”
VR hamnar bara 0,1 enheter under Vy bus4you, det reseföretag som resenärerna rankar allra högst i årets mätning. Under de åtta år som föregångaren MTRX deltog i SKI-mätningen, låg företaget ständigt i topp vad gäller nöjda tågresenärer och i toppskiktet totalt i resebranschen, enligt SKI.
“Årets resultat visar att det starka förtroendet från våra resenärer lever vidare under nytt namn och ny ägare”, säger Erik Wennerholm.
“Vi tar inte positionen för given, utan vi vet att vi hela tiden måste lyssna på resenärerna och fortsätta utvecklas.”
Enligt SKI är en kundnöjdhet över 75 mycket bra medan en kundnöjdhet under 60 tyder på stort missnöje.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Trafikverket utvecklar ny affärsform för stora infrastrukturprojekt
Trafikverket utvecklar ny affärsform inom anläggningsbranschen i Sverige och inför innovativ alliansmodell. Syftet är att stärka leveransförmåga, effektivitet och kostnadskontroll för stora, samhällsutvecklande infrastrukturprojekt.
Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards
Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.
Nya röjningslok i Gävle och Ånge
Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.
Möjligt att boka SJ:s nattåg fram till 8 mars
Idag, den 11 juni släppte SJ biljetter till alla nattåg, utom Euronight, för resor från och med 14 december 2025 till och med 8 mars 2026, vilket är den sista sportlovsveckan. Det är cirka fyra månader tidigare än i fjol.
Digital spårövervakning minskar tågförseningar
En ny, unik metod för att hitta fel på baliser testas nu på en tredjedel av landets järnvägar, med färre stopp i trafiken och mindre tågförseningar som följd.
SJ släpper 73 000 extra sommarbiljetter
Lagom till semestrarna släpper SJ nu cirka 73 000 extrabiljetter till flera populära linjer runt om i Sverige. Totalt rör det sig om sommarbiljetter till 300 avgångar.
Upphandlingen av trafiken med Pågatågen stoppas
Skånetrafiken avbryter upphandlingen av trafiken med och underhållet av Pågatågen sedan Transdev överklagat tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten. En ny upphandling ska genomföras i höst.
WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag
Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.
Transportstyrelsen avslutar tillsyn av MPK
Transportstyrelsen avslutar nu en tillsyn som rör Trafikverkets nya system för tågplanering, MPK. "Vår bedömning är att genomförda och pågående åtgärder kommer att ge förutsättningar för att bristerna inte uppstår igen", säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen
Avgörande beslut för nya centralstationen i Linköping
Linköpings framtida centralstation som börjar byggas år 2030 kommer att byggas på marken istället för att ligga upphöjd på en bro.