Annons:
Beslut om byggstart för tre nya järnvägsprojekt
Regeringen har beslutat att ge Trafikverket klartecken för byggstart av tre järnvägsprojekt i Boden, Katrineholm och Sundsvall.
Boden station. FOTO: Kasper Dudzik
“Regeringen fattar nu beslut om byggstart efter att Trafikverket har inkommit med nya kostnadsberäkningar. Det är glädjande att kunna ge klartecken för dessa tre viktiga satsningar, som kommer att göra stor skillnad både för privatpersoner och företag. En robust och driftsäker järnväg är avgörande för både person- och godstransporter”, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
De tre sträckorna ingår i den nationella planen för transportinfrastruktur för år 2022–2033. Regeringen har tidigare uppmärksammat att kostnaderna för projekten hade ökat och bett Trafikverket att arbeta med kostnadsminskande åtgärder. Trafikverkets arbete har nu redovisat detta arbete och projekten kan få grönt ljus för byggstart.
Sävastklinten–Norra Sunderbyn
Syftet är att öka kapaciteten på den hårt belastade enkelspårsträckan Boden–Luleå. I objektet ingår att bygga ett partiellt dubbelspår mellan Sävastklinten–Sävast samt en ny mötesstation på sträckan Sävast–Norra Sunderbyn.
Katrineholm
Nya förbigångsspår syftar till att förbättra kapaciteten för person- och godstrafiken på Västra Stambanan i båda riktningarna mellan Järna och Hallsberg. Åtgärden innebär att två förbigångsspår byggs öster om Katrineholm C, en sträcka på totalt cirka 2,2 km.
Sundsvall C–Dingersjö, delen Sundsvall C–Kubikenborg
Utbyggnaden till dubbelspår ökar kapaciteten och förkortar restiderna på Ostkustbanan. Tanken är att fler gods- och persontåg ska kunna trafikera sträckan och att anslutningar till industrierna längs sträckan ska förbättras.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.
Siemens Mobility säkrar underhållsavtal Hector Rail
Siemens Mobility AB har säkrat ett underhållsavtal med Sveriges största privata järnvägsoperatör Hector Rail AB. Avtalet omfattar revision av 13 lok och en option på ytterligare 13.
Konferens om pålitliga järnvägar
Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.
Infranord byter spår på Fryksdalsbanan
Infranord kommer att genomföra spårbyte på större delen av Fryksdalsbanan enligt Trafikverkets tilldelningsbeslut. Beslutet kan överklagas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.
Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation
Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.









