Annons:

Publicerad: 2025-06-18

Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards

Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.

SJ har nominerats till Women Empowerment Award för sitt långsiktiga och systematiska arbete med jämställdhet. Företaget har visat att kvinnor hör hemma i alla delar av järnvägsbranschen, från verkstad till ledningsgrupp, och skapat en kultur där alla kan bidra och utvecklas.

Patrizia Wallén från Trafikverket är nominerad till Leadership and Mentoring Award. Som inspirerande ledare har hon gjort betydande skillnad genom att aktivt lyfta andra kvinnor och bygga en inkluderande organisationskultur präglad av omtanke och professionell utveckling.

Sara Albrink från Försvarsmakten kandiderar till R&I in Railway Award för sitt arbete med att förnya synen på teknik och innovation. I en sektor där forskning och utveckling blir allt viktigare, kombinerar hon teknisk skärpa med ett människocentrerat perspektiv.

Femhoppet, ett initiativ från Alstom, är nominerat till Next Generation in Rail Award. Projektet satsar målmedvetet på unga kvinnors framtid inom järnvägen genom mod, kreativitet och en tydlig vision för branschens framtid.

“Vi är stolta över att kunna nominera fyra enastående kandidater”, säger Ewa Forslund, initiativtagare till Women in Rail Sverige.

“De representerar det bästa av svensk järnvägssektor och visar vägen, inte bara nationellt utan för hela Europa. Dessa nomineringar bevisar att Sverige ligger i framkant när det gäller jämställdhet och innovation inom järnvägsbranschen.”

Nomineringarna täcker hela spektrumet av järnvägssektorn, från stora operatörer och infrastrukturförvaltare till försvar och tillverkningsindustri. Detta visar på den breda representation och det djupa engagemang som finns för jämställdhet inom svensk järnvägssektor.

Women in Rail Awards arrangeras av European Agency for Railways och syftar till att uppmärksamma och belöna enastående insatser för jämställdhet, ledarskap och innovation inom den europeiska järnvägssektorn. Priserna delas ut i flera kategorier för att erkänna
olika aspekter av kvinnors bidrag till branschens utveckling.

Women in Rail Sverige är ett nybildat nätverk som arbetar för jämställdhet inom järnvägsbranschen. Organisationen arbetar för att främja kvinnors representation och inflytande i alla delar av järnvägssektorn, från operativ verksamhet till strategiskt ledarskap och teknisk innovation.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Nya röjningslok i Gävle och Ånge

Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.

Notis

WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag

Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.

Notis

Transportstyrelsen avslutar tillsyn av MPK

Transportstyrelsen avslutar nu en tillsyn som rör Trafikverkets nya system för tågplanering, MPK. "Vår bedömning är att genomförda och pågående åtgärder kommer att ge förutsättningar för att bristerna inte uppstår igen", säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen

Notis

Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar

Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.

Notis

Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni

3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.