Annons:

Publicerad: 2025-06-19

Ingen vill köra nattåg till Norrland

3 juni gick tiden ut för att lämna anbud på nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland. Men Trafikverket har inte fått in ett enda anbud.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Ett nattåg på väg söderut passerar Byskeälven strax söder om Myrheden på Stambanan genom Övre Norrland en septemberkväll 2019.

Annons:

SJ kör på uppdrag av Trafikverket nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland sedan tidtabellsskiftet i december 2024.

När Vy Tåg, som kört nattågen sedan i december 2020, valde att inte förlänga avtalet med Trafikverket enligt den option som fanns i avtalet direktupphandlade Trafikverket nattågstrafiken av SJ sommaren 2024.

I mars i år beslöt Trafikverket att utlösa optionen som innebär att SJ kör nattågstrafiken till mitten av december 2026.

Under våren har Trafikverket gått ut med en anbudsförfrågan om nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland från december 2026 till december 2029 med option på ytterligare ett plus ett år.

Men när anbudstiden löpte ut för drygt två veckor sedan hade Trafikverket inte fått in ett enda anbud.

”Nej, så är det”, säger Dan Lundholm, avtalsförvaltare på Trafikverket.

”Vi har inte fått in några anbud.”

”Vi har ingen förklaring”

”Vi har ingen förklaring till detta, jag vet inte varför det blivit så.”

”Nu får vi fundera på hur vi ska gå vidare. Det finns ett antal parametrar i anbudsförfrågan som vi får titta på och förändra på något sätt.”

Trafikverket håller för närvarande på att utvärdera de anbud på nya lok och sov- och liggvagnar för nattågstrafiken som lämnades in i början av maj. Ett beslut om vilket företag som går leverera fordonen väntas under sommaren.

Anbudstiden för nattågstrafiken var anpassad för leveransen av nya lok och vagnar och skulle gälla fram till dess att fordonen levererats och var klara för trafik.

Ingen förvåning inom SJ

Jan Kyrk, affärschef på SJ och ansvarig för nattågstrafiken, är inte förvånad över att ingen lämnat anbud på nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland.

”Vi kommenterar aldrig vilka upphandlingar vi deltar i men det är ju uppenbart att vi inte lämnat något anbud i denna upphandling”, säger han.

”Men det är inte förvånande att ingen annan har lämnat anbud.”

SJ kör nattågen ett år till

SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och övre Norrland ytterligare ett år. Trafikverket har beslutat att utlösa den ensidiga optionen om trafik från december i år till december 2026.

SJ körde den upphandlade nattågstrafiken till och från övre Norrland mellan juni 2008 och december 2020 och kör tågen sedan december 2024. Under natten till 4 juni 2020 står tåg 71 och 91 på Sundsvall C redo att avgå mot Göteborg och Stockholm.

Jan Kyrk vil inte berätta varför SJ inte valt att lämna anbud på nattågstrafiken till och från Övre Norrland.

”Lika lite som vi kommenterar vilka anbud vi lägger kommenterar vi inte varför vi valde att lägga något anbud vid detta tillfälle”, säger han.

“Men vi kör jättegärna nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland. Det finns en stor efterfrågan på tågresor men villkoren i upphandlingen måste vara realistiska.”

Fler nöjda resenärer

Enligt Kan Kyrk går såväl nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland som  nattågstrafiken mellan Stockholm och Duved bra förutom vid de tillfällen då koppartjuvar varit i farten.

”Vi har bra passagerarsiffror och kundnöjdheten för tågen till Övre Norrland har ökat till samma som kundnöjdheten i Jämtlandstrafiken”, säger Jan Kyrk.

Ett av de tågtrafikföretag som fick en anbudsförfrågan från Trafikverket och, i likhet med SJ, valde att inte lämna något anbud förklarar sitt agerande så här.

”En alltför stor osäkerhet”

”Efter att noga gått igenom Trafikverkets anbudsunderlag för nattågstrafiken till/från Övre Norrland ser vi att den riskfördelning som föreslås mellan beställare och operatör innebär en alltför stor osäkerhet”, skriver en källa inom tågtrafikföretaget till Järnvägar.nu.

”Vi skulle gärna köra nattåg till Övre Norrland men då behöver vi göra det i partnerskap med beställaren och med villkor som gör det möjligt att köra trafiken med sund ekonomi och hög kvalitet.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Debatt

Nattåg kan vara kommersiellt lönsamma

Det går att bedriva kommersiellt lönsam nattågstrafik. Men bara på vissa sträckor, kanske bara delar av året och bara om man även kör sitt- och liggvagnar i tågen. Det hävdar Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.

Nyhet

Stockholm C omvandlas från grunden

Byggstart om sex-sju år, klart om 20 år och kostnad närmare 40 miljarder kronor. Jernhusens största stadsutvecklingsprojekt tar tid att genomföra och kostar mycket pengar. Men år 2045 ska Stockholm C vara en helt annan station än i dag.

Nyhet

Nya lok men gammal bistro

Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.

Foto: Tobias Jäderup En av de fyra restaurangvagnarna, RB8DE 61 74 85-91 758-8, kördes 7 mars till Stockholm i tjänstetåg 96020. Foto mellan Mantorp och Törnevalla.
Nyhet

Sista tåget var försenat

Klockan 00.17 natten till måndagen stoppades tågtrafiken på Västkustbanan genom Varberg. Det omledda posttåget från Rosersberg till Malmö blev sista tåget. Tre försenade godståg fick vända om. Aldrig mer kommer tågresenärerna att kunna njuta av utsikten mot Varbergs fästning och Apelviken. När tågen åter rullar genom Varberg om fem veckor är det under jorden.

Nyhet

Inga nya tåg till Kinnekullebanan

Västtrafik kommer inte att skaffa nya motorvagnar för trafiken på Kinnekullebanan förrän i slitet av 2030-talet. De 16-22 år gamla dieseltågen måste fungera drygt ett årtionde till. Men nya elektriska regionaltåg sätts i trafik om fyra månader.

Nyhet

Swemaint satsar på lokunderhåll

Midwaggon i Ånge som underhåller och reparerar Rc- och Rd-lok ingår sedan månadsskiftet i Swemaint, störst i Sveriges på underhåll och reparationer av godsvagnar. Swemaint kan komma att satsa på lokreparationer i större skala men konkurrenterna planerar nya verkstäder.

Nyhet

Marknaden finns för nattåg – men inte lönsamheten

Det finns en marknad för fler nattåg i Sverige. Men en kommersiell aktör kan aldrig få nattågstrafik med nya vagnar lönsam. Staten måste stödja inköpen av sov- och liggvagnar, Till den slutsatsen kommer Dan Olofsson, ansvarig för strategi och verksamhetsutveckling på SJ.