Annons:
Trafikverket ska vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen. Syftet är att ha ett väl utvecklat trafikledningssamarbete på plats i Öresundsregionen i samband med att den fasta förbindelsen över Fehmarn Bält öppnar.
FOTO: Kasper Dudzik
“En välfungerande transportinfrastruktur i Öresundsregionen är viktig för svensk konkurrenskraft. Effektiva transporter på järnväg över nationsgränser för både person- och godstrafik ställer krav på enkelhet vid gränsövergångar samt på att trafikledningen mellan länderna är väl utvecklad”, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Den fasta förbindelsen över Fehmarn Bält, Fehmarn Belt Fixed Link, som planeras öppnas 2030 förväntas leda till kortare transporttider samt ökad kapacitet, kvalitet och redundans för transporter mellan Skandinavien och övriga Europa. Kortare transporttider och högre infrastrukturkapacitet över Fehmarn Bält förväntas öka transporterna på både väg och järnväg i Öresundsregionen.
Regeringen ser positivt på utvecklingen av järnvägstrafiken i Skåne och dess nytta för såväl arbetspendling som godstrafik. Sedan tidigare har regeringen vidtagit flera åtgärder för att stärka kapaciteten i järnvägen på den svenska sidan av Öresundsförbindelsen. Bland annat har Trafikverket fått i uppdrag att planera för åtgärder i järnvägssystemet i Skåne.
“Uppdraget till Trafikverket att vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen är viktigt för att stärka godstrafiken genom Skåne, inte minst i ljuset av öppnandet av den nya Fehmarn Bält-förbindelsen. Nu får Trafikverket i uppdrag att redovisa förutsättningarna till ett tidigare färdigställande, samt hur effektiva trafikflöden kan säkras”, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Trafikverket får i uppdrag att redovisa:
- hur myndigheten avser att arbeta med att utveckla och säkerställa effektiva trafikflöden i Öresundsregionen
- om det finns förutsättningar för ett tidigare färdigställande av kapacitetshöjande åtgärder i järnvägssystemet i Skåne inom den nationella planen
Uppdraget ska redovisas senast den 13 januari 2026.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.
Nässjöakademin godkänd som utbildare i spårsvets
Från om med nu uppfyller den som gått spårsvetsutbildning på Nässjöakademin de kunskapsmässiga krav som krävs för att ansöka om svetsarnummer och utbildning till Bankontrollant.
Två banor kan anpassas för batteritåg
En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.
Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen
Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.









