Annons:

Publicerad: 2025-08-18

Ingela Bendrot blir generalsekreterare för JBS

För att leda och driva arbetet med den vision och färdplan som JBS, Järnvägsbranschens samverkansforum, tagit fram har en ny tjänst som generalsekreterare inrättats. JBS första generalsekreterare blir Ingela Bendrot som tillträder tjänsten i januari 2026.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Ingela Bendrot. FOTO: Maria G Nilsson

Ingela Bendrot kommer närmast från rollen som vd för Nya Ostkustbanan Hon har tidigare bland annat varit statssekreterare, miljöchef för Skanska och arbetat med miljö- och hållbarhet inom Svenskt Näringsliv.

“Vi aktörer inom järnvägen vill se ett Sverige som med gemensamma krafter satsar för framtiden. Som investerar i grunden för möjligheter, välstånd och utveckling för ett mer levande, tryggt och konkurrenskraftigt Sverige. Vi har tagit flera viktiga steg på den vägen. Nu investerar vi i en generalsekreterare med uppgift att växla upp, leda och driva vårt gemensamma arbete framåt”, säger JBS ordförande Kristoffer Tamsons.

 Resan mot 2050 – färdplan och strategiska initiativ

Sveriges framtida välstånd och ekonomiska tillväxt bygger på ett välfungerande transportsystem, där järnvägen utgör ryggraden. JBS, Järnvägsbranschens Samverkansforum, har tillsammans med ledande aktörer inom branschen tagit fram en gemensam vision, samt en färdplan som adresserar både långsiktiga utvecklingsområden och åtgärder som ger resultat i närtid.

“JBS Vision 2050 handlar om att bygga ett transportsystem som för oss närmare. Närmare varandra, inom och mellan regioner samt våra grannländer och övriga Europa. Inte minst handlar det om att föra samman olika trafikslag. Vi vet att det kräver en kraftsamling från hela branschen och en helt ny nivå av integration, effektivitet samt smarta lösningar av transportsystemet. Det kan vi bara göra tillsammans i samverkan och där spelar Ingela Bendrots tidigare erfarenheter en viktig roll”, säger Kristoffer Tamsons.

Jag känner mig hedrad men också ödmjuk över möjligheten att få jobba tillsammans med branschens aktörer för att stärka järnvägen. Det finns inga quick-fix – bara ett tålmodigt, långsiktigt och målmedvetet arbete”, säger Ingela Bendrot i en kommentar.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.

Notis

Konferens om pålitliga järnvägar

Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.

Notis

Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation

Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.