Annons:
Siemens Mobility säkrar underhållsavtal Hector Rail
Siemens Mobility AB har säkrat ett underhållsavtal med Sveriges största privata järnvägsoperatör Hector Rail AB. Avtalet omfattar revision av 13 lok och en option på ytterligare 13.
Exteriör Siemens Mobilitys lokverkstad i Hallsberg FOTO: Siemens
Arbetet kommer att starta i februari 2026 och utföras i Siemens Mobilitys toppmoderna lokverkstad i Hallsberg. Revisionerna kommer att utföras i samarbete med Siemens Mobility i Slovakien.
“Som Sveriges största privata järnvägsoperatör med den största flottan av Siemens-lok i landet säkerställer detta underhållsavtal vår flottas fortsatta tillförlitlighet och optimala prestanda. Kombinationen av Siemens Mobilitys moderna anläggning i Hallsberg och deras internationella expertis ger oss fullt förtroende för att detta viktiga projekt kommer att genomföras framgångsrikt”, säger Carsten Hinne, vd för Hector Rail.
“Avtalet visar på vårt starka partnerskap med Hector Rail AB och vårt engagemang för att underhålla deras kritiska tillgångar. Genom att utnyttja vår toppmoderna lokverkstad i Hallsberg kommer vi att leverera effektiva och högkvalitativa underhållstjänster som säkerställer upp till hundraprocentig tillgänglighet”, säger Kristina Nyquist, vd för Siemens Mobility AB.
Revisionsprogrammet, som pågår till november 2027, visar på Siemens Mobilitys omfattande kapacitet för underhållsarbete och internationella synergier.
Avtalet inkluderar revision av tio Vectron B25-lok, revision och uppgraderingar av två Vectron B97-enheter, samt IS600-revision av ett Eurosprinter F4-lok. Alla loken kommer från Siemens. Dessa omfattande underhållsprogram, som initieras efter 1,2 miljoner kilometer och 8 års drift, inkluderar översyn, upparbetning och byte av komponenter, omfattande inspektioner och funktionstester av loken.
Boggierna kommer att skickas till Siemens Mobility i Slovakien och genomgå översyn i deras moderna verkstad i Bratislava.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.
Konferens om pålitliga järnvägar
Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.
Infranord byter spår på Fryksdalsbanan
Infranord kommer att genomföra spårbyte på större delen av Fryksdalsbanan enligt Trafikverkets tilldelningsbeslut. Beslutet kan överklagas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.
Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation
Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.
Infranord får byta kontaktledning Alvesta-Älmhult
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att byta kontaktledningsanläggning, installera AT-system och installera två nya nätstationer samt utföra kanalisation på sträckan Alvesta-Älmhult inklusive bangården i Älmhult.
Svåra tider i järnvägsbranschen
Det går allt sämre för de stora godstågsbolagen, det går katastrofalt dåligt för företagen som utför upphandlad tåg- och busstrafik, nattågstrafiken kostade Vy Tåg stora belopp men det går riktigt bra för bolagen som kör kommersiell tågtrafik. Allra bäst verkar det gå för tågverkstäderna med ett anmärkningsvärt undantag.
UIC prisar Varbergs nya stationshus
Den nya stationen som invigdes i somras och har utsetts till vinnare av det internationella priset UIC Railway Station Awards i kategorin Station & Urban Design, i konkurrens med bland annat Guangzhou South Railway Station i Kina och Takanawa Gateway Station i Japan.
Nio av tio tåg i tid
Nio tåg av tio var punktliga i september. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler tåg än det gick tåg för tio år sedan.
Sju av tio VR-tåg i tid
Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.









