Annons:
Fler containrar på järnväg
Andelen containrar som transporteras på järnväg till och från Göteborgs hamn fortsätter att öka och kan i år nå en halv miljon. Tågpendlarna till hamnen kör allt fler turer. Dessutom startar TX Logistik ett nytt kombitåg mellan Trelleborg och Eskilstuna.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
CFL Cargo med containertåg mellan Göteborg Skandiahamnen och Insjön på bron över Dalälven vid Duvnäs i januari 2017.
Annons:
Det blev en ny rekordnotering för containertransoporter på järnväg till och från Göteborgs Hamn förra året. Under 2021 transporterades motsvarande 458 000 20-fotscontainrar (TEU) mellan hamnen och kombiterminaler i Sverige.
Det är en ökning med nio procent sedan 2020. Drygt 60 procent av alla containrar till och från hamnen går på järnväg.
”Operatörerna har gjort ett jättejobb under året som gått”, säger Claes Sundmark, vice vd och marknadschef i Göteborgs Hamn.
”Pandemin, bristen på containrar och kraftigt ökade transportvolymer har satt tågföretagen på hårda prov men alla har gjort storverk.”
Under 2021 introducerades två nya containerpendlar till Göteborgs hamn. CFL Cargo kör sedan april mellan Piteå och Göteborg och Hector Rail kör i samarbete med CFL Cargo sedan i augusti mellan Malungsfors och Göteborg.
Sågat trä från lastbil till tåg
Nästa vecka rullar det första containertåget med sågat trävirke från Malungsfors till Skandiahamnen i Göteborg. Brädorna kommer från Fiskarheden i Transtrand och ska till Japan.
Ny containerpendel från Piteå
Det finns hopp för svensk godstågstrafik. 9 april startade CFL Cargo en ny containerpendel mellan Piteå och Skandiahamnen i Göteborg. Nu kör tågen en avgång i veckan, målet är fem avgångar.
Dessutom har det körts extratåg från Gävle, Insjön och Falköping till Göteborg Skandiahamnen.
”Trafiken har ökat på nästan alla linjer till Göteborg”, säger Claes Sundmark. Trafiken till och från Falköping ökade med 27 procent och trafiken till och från Nässjö och Karlstad ökade med 19 procent vardera.”
De internationella transporterna drabbades 2021 av brist på containrar, flaskhalsar, nedstängningar och störningar i det globala logistiksystemet.
Balans import-export i Göteborg
Göteborgs hamn har som en av få hamnar i Sverige balans mellan export och import vilket gör att det inte uppstår samma brist på containrar som i många andra svenska hamnar. Dessutom har antalet fartygslinjer med anlöp i Göteborg ökat under 2021.
Totalt hanterades 828 000 containrar mätt som 20-fotscontainrar (TEU) Göteborgs hamn under förra året. Det var en ökning med sju procent. Hamnens rorotrafik ökade med tio procent och importen och exporten av bilar med nio procent.
”2022 har börjat bra och vi ser en fortsatt ökning av containertrafiken”, säger Claes Sundmark. ”Det finns ett stort och växande intresse för kombitrafik på järnväg och kanske kan vi nå 500 000 containrar på järnväg i år.”
Claes Sundmark ser fyra faktorer som talar för järnvägar: den höga kapaciteten som järnvägstransporter erbjuder, ökad miljömedvetenhet hos transportköparna, ökade dieselpriser och bristen på lastbilschaufförer som uppstått under pandemin.
Baneservice växlar i Skandiahamnen i Göteborg i juni 2017.
Högt dieselpris viktigt på sikt
”Ingen byter från lastbil till tåg för att dieselpriset är högt ett par månader men är det så här högt en längre period, flera år, kommer många transportköpare att välja tåg framför lastbil når det är dags att teckna nya transportavtal”, säger han.
De två containerpendlarna som hade premiär förra året får redan nu tätare trafik.
Tågen från Malungsfors med virke från Fiskarheden i 34 containrar som gått var tredje vecka till Göteborg för export på fartyg till Japan genom Ocean Network Express (ONE) körs från början av februari i år varje vecka, den totala kapaciteten trefaldigas.
Containertransporterna med virke och flera andra produkter från Piteå till Skandiahamnen som organiseras av First Row Shipping och utförs av CFL Cargo utökas nu från en till två gånger i veckan.
Den 1 400 kilometer långa transporten tar kring 21 timmar.
Green Cargo har dessutom börjat köra lastbilstrailrar på tåg mellan Rosersberg norr om Stockholm och Göteborg.
TX Logistik kör för LKW Walter
TX Logistik inledde 31 januari regelbunden kombitågstrafik mellan Trelleborg och Eskilstuna fyra dagar i veckan för österrikiska LKW Walter.
Tåget som kan transportera upp till 38 lastbilstrailrar körs via Frövi och har en gångtid på drygt sju timmar. Lastbilstrailrarna transporteras mellan Tyskland och Sverige på färjorna mellan Rostock/Travemünde och Trelleborg.
TX Logistik AB är dotterbolag till tyska TX Logistik AG som är dotterbolag till italienska Mercitalia som är dotterbolag till statliga italienska FS.
TX Logistik kör för närvarande 20 tåg i veckan mellan Bro, nordväst om Stockholm, och Malmö med av- och tillkoppling av vagnar i Alvesta för Coop och sju kombitåg i veckan mellan Trelleborg och Eskilstuna via Malmö.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Få klarar test för att bli lokförare
Rekordmånga vill bli lokförare i Sverige men få är behöriga. Av de 5 000 personer som sökte till yrkeshögskoleprogrammet till lokförare som startade 2023 var enbart 750 behöriga.
Tåghjul slits mer på bra spår
Spåren på de mest trafikerade banorna i Sverige har de senaste åren blivit så bra att tågens hjul slits på en smalare del. Det orsakar så småningom vibrationer och sämre komfort i tågen.
Pendeltågen går trots skyddsstopp
Skyddsombuden på fackklubbarna ST Pendeln och Seko Lok Pendeln lade på måndagsmorgonen ett skyddsstopp för pendeltåg utan tågvärd. MTR kunde bemanna de flesta tågen och trafiken fungerade.
Snön stoppade tågen
Det blev totalstopp för tågtrafiken i mellersta Sverige när snön vräkte ner under måndagskvällen och tisdagen. Många tåg ställdes in medan tre nattåg och tjogtals godståg tvingades stanna på Stambanan genom Övre Norrland.