Annons:

Arkivet på Järnvägar.nu

Krönika

Fler personliga möten under tågresan

Äntligen ser vi ljuset i tunneln. Efter snart två år av restriktioner kan livet börja återgå till det vi trodde var normalt. Det är förstås goda nyheter för resenäringen som lidit svårt under pandemin. Framför allt kan det mer lukrativa tjänsteresandet komma igång på allvar igen. Nu kan alla inställda kurser och konferenser bli av.

Nyhet

Rekordvinst eller inte

Tack vare återbetalningen av en stor del av banavgifterna och miljökompensationen kan Green Cargo redovisa nästan en halv miljard kronor i vinst. Men utan återbetalning och kompensation hade det blivit förlust.

Nyhet

Fler containrar på järnväg

Andelen containrar som transporteras på järnväg till och från Göteborgs hamn fortsätter att öka och kan i år nå en halv miljon. Tågpendlarna till hamnen kör allt fler turer. Dessutom startar TX Logistik ett nytt kombitåg mellan Trelleborg och Eskilstuna.

Nyhet

Tågab tar över Specialvirke

Tågab har tagit över transporterna för Specialvirke till en lång rad svenska pappersbruk och sågverk sedan CFL Cargo beslutat sig för att sluta med virkestransporter.

Nyhet

Simrishamnsbanan rustas för 600 Mkr

Järnvägen mellan Ystad och Simrishamn rustas upp för 600 miljoner kronor. Med en ny mötesstation i Gärsnäs ökar kapaciteten på banan samtidigt som risken för förseningar minskar.

Nyhet

Succé i Skåne, fiasko i Bohuslän

Vid millennieskiftet hotades båda banorna av nedläggning. Nu sker en ordentlig upprustning av Simrishamnsbanan, den tredje på 20 år. Men Lysekilsbanan växer igen och kontaktledningen har tagits ner.

Nyhet

Lysekilsbanan räddad

Försvarsmakten vill inte se att Lysekilsbanan rivs upp. Framtiden för banan är fortfarande oklar men spåren kommer av allt att döma att ligga kvar inom överskådlig tid.

Nyhet

Inga löften från regeringen

Regeringen undersöker förutsättningarna för att ytterligare öka attraktiviteten för godstransporter på järnväg. Det är svaret som Jens Holm, ordförande i riksdagens trafikutskott, fått av näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson.

Nyhet

Kräver ökat stöd från staten

Vy Tåg och MTR vill ha ökat stöd från staten för förlorade intäkter under coronapandemin. Hoppet står till fortsatt återbetalning av banavgifter under vintern och en mer jämlik fördelning.