Annons:
Brist på arbetskraft hotar infrastrukturinvesteringar
De närmaste åren planeras storskaliga investeringar i Stockholm-Mälarregionens infrastruktur. Men arbetskraften att genomföra jobben saknas. Nu krävs betydande kompetensförstärkning inom kritiska yrken relaterade till anläggning och underhåll av infrastrukturen inom trafikslagen vägtrafik, järnväg, luftfart och sjöfart. Det visar en ny rapport framtagen av Mälardalsrådet som branschorganisationen Byggföretagen medverkat i.
Elin Kebert, kompetensförsörjningsexpert på Byggföretagen. FOTO: Byggöretagen
“Utan relevant arbetskraft riskerar infrastrukturprojekt att försenas eller i värsta fall utebli. Nu krävs att politiken satsar på utbildningar inom infrastruktur från vuxenutbildning, yrkeshögskola och inom högre utbildning. Det måste gå att yrkesväxla in i samhällsbyggnad om vi ska möta behoven”, säger Elin Kebert, kompetensförsörjningsexpert på Byggföretagen.
I rapporten pekas sex utvecklingsområden ut:
- bättre samordning och prognoser. Trafikverket måste ta ledartröjan i samordningen av samhällsbyggarnas kompetensförsörjning och säkerställa kvalitativa prognoser för framtidens kompetensbehov tillsammans med SCB.
- bättre utbildningsmöjligheter. Trafikverket måste få uppdrag att etablera en eller flera järnvägstekniska övningsanläggningar i Stockholm-Mälarregionen.
- sänkta risker för utbildningsanordnare inom YH – ersättningen behöver matcha kostnaderna.
- bättre förutsättningar för utbildningsanordnare inom YH så att utbildning startas.
- satsningar på lärcentrum för att fler ska få tillgång till utbildning.
- bättre genomströmning på samhällsbyggnadsutbildningarna. Exempelvis slutför enbart 4 av 10 sin utbildning för att bli marintekniker.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.
Nässjöakademin godkänd som utbildare i spårsvets
Från om med nu uppfyller den som gått spårsvetsutbildning på Nässjöakademin de kunskapsmässiga krav som krävs för att ansöka om svetsarnummer och utbildning till Bankontrollant.
Två banor kan anpassas för batteritåg
En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.
Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen
Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.









