Tågen rullar åter på Malmbanan

Tågen rullar åter på Malmbanan

Strax efter klockan 13 på lördagen kunde det första malmtåget köras på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik efter åtta dygns trafikstopp. Under de senaste veckorna har 30 000 meter räler bytts ut.

Cargonet vill satsa på nya lok

Cargonet vill satsa på nya lok

Norska godstågsbolaget Cargonet jobbar liksom sin svenska kollega Green Cargo i ekonomisk motvind. De sista av de drygt 50 år gamla El14-loken används numera sparsamt men anskaffningen av nya lok får ske i långsam takt.

Röd sommar, grön höst

Röd sommar, grön höst

VR:s förvärv av MTRX slutfördes på torsdagen sedan Konkurrensverket godkänt köpet. VR fortsätter trafiken mellan Stockholm och Göteborg men efter sommaren blir personalens uniformer gröna och de röda tågen blir grön-vita.

Slutkört för museitåg i Nora

Slutkört för museitåg i Nora

Det sista museitåget kan ha ångat in på stationen i Nora. Styrelsen för Nora Bergslags Veteran-Jernväg anser att banan är i så dåligt skick att tågen inte kan framföras på ett säkert sätt. Men politikerna i Nora hoppas på en lösning.