Annons:
Coronaviruset ger fler kombitåg
Spridningen av coronaviruset och stängningen av många fabriker tycks inte drabba de svenska godstågsbolagen så hårt som väntat. I stället ökar kombitrafiken på järnväg märkbart.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Ett BLS kombitåg från Italien på väg norrut den 13 mars 2020 vid Frutigen på Lötschbergbahn. Sträckan är en av Schweiz transalpina järnvägsstråk som möjliggör godstransporter mellan norra och södra Europa
Annons:
Visserligen har en del transporter har upphört helt men andra är stabila eller ökar.
Fredrik Weiner, strategisk processstöd på Green Cargo.
”Vi ser ingen stor nedgång”, säger Fredrik Weiner som arbetar med strategiskt processtöd på Green Cargo, Sveriges största godstågsföretag.
”Visserligen har en del transporter har upphört helt men andra är stabila eller ökar”.
De omfattande transporterna mellan AB Volvos och Volvo Cars anläggningar i Umeå, Göteborg, Älmhult och Gent i Belgien har ställts in liksom transporter för Scania i Södertälje.
Samtidigt ökar efterfrågan på kombitransporter av containrar, växelflak och trailrar och den de traditionella vagnslasterna.
Det finns ett ökat behov av att få fram dagligvaror med tåg till Sverige och i Norge. Green Cargo försöker snabba upp processen för extratåg och omfördela den kapacitet som frigjorts från transporterna för fordonsindustrin.
”Vi har uppfattat att det råder brist på chaufförer hos flera åkerier och därför vänder sig transportköpare till järnvägsföretagen”, säger Weiner.
Många lastbilar har dessutom fastnat i långa köer vid gränspassager i Europa. Sista veckan i mars begärdes ett halvdussin svenska åkerier i konkurs.
Många anställda på Green Cargo är sjukskrivna eller är hemma för vård av barn men frånvaron har ännu inte lett till att några tåg behövt ställas in.
”Många gör ett jättejobb och vi har fortfarande ett stabilt läge både i vår produktion och leverans”, säger Weiner
Ett Hector Rail kombitåg vid Stehag på Södra stambanan.
Hector Rail, Sveriges näst största godstågsbolag, har inte noterat någon minskning av transportvolymerna, tvärtom.
”Vi ser relativt stabila volymer från våra kunder och ingen negativ effekt på kort sikt”, skriver Claes Scheibe, vd i Hector Rail till Järnvägar.nu.
Hector Rail kör främst timmer till massaindustrin i Sverige och internationella kombitåg,
”Just nu ser vi möjligheter till ytterligare volymer då järnvägsbranschen i allmänhet hanterar coronaproblematiken väl”, skriver Scheibe.
”Vi har ett flexibelt arbetssätt som gör att vi kan stötta kunder som får problem med sina logistikkedjor. Vi kör redan nu en del omlopp som vi inte har kört tidigare.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Rekordfå tåg försenade förra året
Tågförseningarna har aldrig varit så få som under 2020. Den främsta orsaken är att de långväga persontågen varit färre under coronapandemin. Nya konstruktionsregler för tågplanen har gett stor effekt.
Strid om Inlandsbanans framtid
En bana i avfolkningsbygderna med undermålig standard, vikande trafikunderlag och minskande trafik. Eller en outnyttjad resurs som med en lånefinansierad upprustning kan bli ett viktigt godstågsstråk och en betydande turistattraktion. Åsikterna om Inlandsbanan går isär.
SJ tar över nattågen i norr
SJ tar 15 december över körningen av nattågen till och från Övre Norrland. Trafikverket direktupphandlar trafiken av SJ sedan avtalet med nuvarande operatör Vy Tåg inte förlängts.
Danskar på svensk-tyska tåg
Snälltåget får tillåtelse att ta med inrikesresenärer i Danmark i tågen mellan Sverige och Tyskland och att köra inrikestrafik i Danmark. Men tillståndet gäller först från juni nästa år.