Annons:
Första 620-loket på svenskt spår
620.052 anlände till Sverige på onsdagskvällen. Under fredagen drogs loket till Jönköping i väntan på beslut om ATC-installation. Om några månader kan ett av de starkaste loken i Europa vara i trafik i Sverige.
Text: Ulf Nyström
620.052 kom till Jönköping i fredags kväll. Nordic Re-Finance har köpt loket av SBB Cargo och har ansökt om tillstånd att förse loket med det äldre svenska tågsäkerhetssystemet ATC. FOTO: Mikael Zagerholm
”Ansökan om att få installera ATC-system i 620-lok har nyss skickats till EU:s järnvägsbyrå ERA”, säger Mikael Zagerholm, teknikchef på lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance.
”Får vi klartecken tar vi snabbt beslut om vem som får installera ATC och efter ommålning kan det första loket förhoppningsvis vara uthyrt och satt i trafik innan årets slut.”
Nordic Re-Finance har fått erbjudande från det federala schweiziska tågtrafikföretaget SBB Cargo att köpa 17 godstågslok till ett synnerligen förmånligt pris.
Krävs tillstånd för installation av ATC
Men för att använda loken i Sverige krävs installation av tågsäkerhetssystemet ATC som används i Sverige och Norge. För att det ska få installeras i äldre lok samtidigt som utbyggnad av det nya europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS pågår krävs tillstånd av den europeiska järnvägsbyrån ERA.
”Vi har fått klartecken från svenska Transportstyrelsen”, säger Mikael Zagerholm.
”Vi hoppas på snabbt besked från ERA men det kan nog ta ett antal månader.”
Fler lok från Schweiz
Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance kommer troligen att köpa 17 godstågslok från SBB i Schweiz. Men installation av det svenska säkerhetssystemet ATC kräver tillstånd från EU:s järnvägsbyrå.
Annons:
Förarplatsen i 620.052. 620-loken är troligen världens senast, i praktiken sista, tillverkade renodlade växelströmslok med enfas seriekommutatormotorer med uppsidesreglering. Loket är vänsterkört som de flesta svenska lok och har regenerativ elbroms och huvudbromskontroller från Oerlikon.
I väntan på besked har Nordic Re-Finance köpt ett lok från SBB Cargo för att kunna undersöka hur en ATC-installation kan utföras.
Loket, 620.052, anlände med tågfärja från Rostock till Trelleborg i onsdags kväll och drogs under fredagen till Jönköping av Väte Rail.
Ett av de starkaste loken i Europa
620-loken, tidigare betecknade Re 6/6, är ett av de starkaste loken som använts i Europa och var troligen de starkaste söder om Malmbanan i Sverige i flera årtionden.
Loken är sexaxliga med tre tvåaxliga boggier, väger 120 ton, har timeffekten 7 850 kW, startdragkraften 395 kN och största tillåtna hastighet 140 km/h.
Loken drog ofta godstågen genom gamla Gotthardstunneln i Schweiz i koppling med fyraxliga Re 4/4-lok. Sedan Gotthard Basistunnel med betydligt flackare lutningar togs i bruk i juni 2016 har behovet av de sexaxliga loken minskat.
Loken kan dra ett godståg på 1 900 ton i tio promilles lutning med 140 km/h. De är grymt starka.
Mikael Zagerholm, teknikchef på lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance
”Loken kan dra ett godståg på 1 900 ton i tio promilles lutning med 140 km/h”, säger Mikael Zagerholm.
”De är grymt starka.”
Malmtågslok i en klass för sig
De sexaxliga Iore-loken som används av LKAB på Malmbana har en startdragkraft på 650 kN och körs alltid dubbelkopplade. Men de har 80 km/h som största tillåtna hastighet.
Green Cargos sexaxliga Mb-lok som anskaffats de senaste åren och främst används i stålämnestågen mellan Luleå och Borlänge har startdragkraften 435 kN och toppfarten 160 km/h.
Moderna fyraxliga universallok som Traxx från Alstom och Vectron från Siemens har startdragkraft 300 kN.
”Vi har redan fått många förfrågningar och skulle vi få tillstånd att installera ATC och köpa de 17 lok vi erbjudits kommer vi med alla sannolikhet att kunna hyra ut samtliga”, säger Mikael Zagerholm.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Möjligheternas godståg
Det finns ingenting som gör mig så nervös för godstågens framtid som när man börjar prata om att klimatet kommer innebära att godstrafiken på järnväg måste öka.
Gruvbolag vill se satsning på Inlandsbanan
Den nordligaste delen av Inlandsbanan bör rustas upp för att klara tunga malmtransporter från gruvan i Kallak till Gällivare. Det föreslår Jokkmokk Iron och Inlandsbanan.
Nya X2000 snart i trafik
Senare i höst visas nya X2000 upp för press och allmänheten och innan vintern sätts de första tågsätten i reguljär trafik. Ett av två tågsätt som är nästan klara för trafik provkörs nu.
Coop-trailrar går som tåget
Det börjar bra och det slutar ändå bättre. Coop-tåget från Malmö godsbangård till terminalen i Bro avgår elva minuter tidigt och går i mål 48 minuter före utsatt tid. När många resandetåg är inställda håller godstågen tidtabellerna utan problem.