Annons:

Publicerad: 2025-05-31

Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar

Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Tåg 425 med UB2XC som manövervagn från Stockholm till Göteborg passerar Sävedalen på uppspåret 15 februari 2025 medan nedspåret får nya kontaktledningsstolpar. FOTO: Nicklas Sahlbom

“Det är ett omfattande och på flera sätt utmanande arbete vi gör fram till 2027 mellan Göteborg och Alingsås, men det är helt nödvändigt för att upprusta banan. Vi gör det för att säkra en mer robust järnväg för dagens trafik och skapa förutsättningar för att sträckan i framtiden ska kunna möta ett ökat behov av resor och transporter”, säger Emma Sturk, enhetschef järnvägsunderhåll Trafikverket Västra regionen. 

Arbetet med första etappen har gått enligt tidplanen och hela elkraftsanläggningen mellan Göteborg och Partille har nu nya fundament, kontaktledningsstolpar och kontaktledning. Utöver detta har transformatorer och dylik utrustning bytts ut. Arbetet gör en paus fem veckor från den 9 juni till den 13 juli.

“Det kommer då att vara full trafik på Västra stambanan för att tågtrafiken som helhet i regionen ska fungera så bra som möjligt i sommar när delar av Västkustbanan kommer att vara avstängd på grund av Varbergstunnelns och Västlänkens arbeten. Vi försöker hela tiden planera våra arbeten så smart och effektivt det bara går utefter förutsättningarna”, säger Emma Sturk.

Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum. Arbetet med denna fas kommer att pågå till den 13 december och innebär enkelspår på sträckan.

Samtidigt som elkraftsanläggningen byts ut passar Trafikverket dessutom på att utföra ett antal andra underhållsåtgärder mellan Göteborg och Alingsås för att nyttja arbetstiden så effektivt som möjligt. Bland annat ska fyra bergtunnlar, två järnvägsbroar, och tre vägbroar renoveras. Vi ska också byta ut flera växlar, avveckla plankorsningar och bygga en ny planskild korsning i Alingsås. Även Lerums station ska byggas om. All räls och alla växlar ska bytas ut och tre spår blir fyra. Snabba tåg kommer att kunna passera långsammare tåg, vilket ökar kapaciteten hela vägen mellan Göteborg och Stockholm. Alla arbeten ska vara klara sommaren 2027.

Trafikverket ber om överseende med något längre restider för vissa avgångar och uppmanar alla resenärer att hålla sig uppdaterade på sina resor hos det tågbolag de reser med.

“För att störa persontågstrafiken så lite som möjligt har Trafikverket tillsammans med de operatörer som trafikerar sträckan tagit fram en trafiklösning som prioriterar persontåg under rusningstimmarna och godstrafiken prioriteras på tider när resandet är mindre”, säger Emma Sturk.

Kommande avstängningar

Precis som under våren kommer Trafikverket även till hösten att behöva stänga av tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås under nio helger veckorna 35, 36, 37, 38, 42, 43, 44, 48 och 50. Det kommer också vara avstängningar vissa helger under 2026 och första halvan av 2027. Upplägget kommer att likna det för 2025. Under sommaren 2026 tillkommer också en totalavstängning på åtta veckor från vecka 26 till 33.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni

3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.

Nyhet

Trafikverket hotas av mångmiljonvite

Om inte Trafikverket senast 5 juni vidtagit åtgärder för förhindra att personal vistas i eller vid spår där det föreligger risk att de blir påkörda av tåg tvingas Trafikverket utge ett vite om 48 miljoner kronor. Det har Transportstyrelsen beslutat.

Nyhet

Hjulet sprack från fläns till nav

Hjulet under den lastade malmvagnen sprack från flänsen till navet. Den mycket ovanliga händelsen orsakade urspårningen av elva vagnar i malmtåg 9914 i december 2023. Urspårningen ledde till stopp för trafiken på Malmbanan i 65 dagar.

Nyhet

Stora banarbeten ger mycket busstrafik

Det blir som vanligt mycket buss för tågresenärerna i Sverige i sommar. Det är stopp för tågen på delar av Västkustbanan, Mälarbanan och Rååbanan och för alla eltåg genom Borlänge under fyra veckor.

Debatt

”Europaspåret viktig för ökad spårkapacitet i Skåne”

Några av Sveriges hårdast belastade järnvägssträckor finns i Skåne enligt Trafikverkets rapport om järnvägens kapacitetsutnyttjandet 2024. På flera sträckor ska gods-, fjärr-, regional- och lokaltåg dela på kapaciteten och för den gränsöverskridande trafiken finns idag bara en järnvägsförbindelse över Öresund. Det bidrar till störningskänslighet och ett högt kapacitetsutnyttjande menar Hanne Skak Jensen som är projektledare Europaspåret.

Notis

Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn

För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.

Nyhet

Plus och minus för Inlandsbanan

Ett steg framåt och ett tillbaka. Den långa följetången om Lint-motorvagnarna verkar gå mot ett lyckligt slut. Eller snarare en lycklig början. Det nästan lika långa äventyret upphandlad tågtrafik på Inlandsbanan verkar dock sluta i intet.