Annons:
Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar
Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.

Tåg 425 med UB2XC som manövervagn från Stockholm till Göteborg passerar Sävedalen på uppspåret 15 februari 2025 medan nedspåret får nya kontaktledningsstolpar. FOTO: Nicklas Sahlbom
“Det är ett omfattande och på flera sätt utmanande arbete vi gör fram till 2027 mellan Göteborg och Alingsås, men det är helt nödvändigt för att upprusta banan. Vi gör det för att säkra en mer robust järnväg för dagens trafik och skapa förutsättningar för att sträckan i framtiden ska kunna möta ett ökat behov av resor och transporter”, säger Emma Sturk, enhetschef järnvägsunderhåll Trafikverket Västra regionen.
Arbetet med första etappen har gått enligt tidplanen och hela elkraftsanläggningen mellan Göteborg och Partille har nu nya fundament, kontaktledningsstolpar och kontaktledning. Utöver detta har transformatorer och dylik utrustning bytts ut. Arbetet gör en paus fem veckor från den 9 juni till den 13 juli.
“Det kommer då att vara full trafik på Västra stambanan för att tågtrafiken som helhet i regionen ska fungera så bra som möjligt i sommar när delar av Västkustbanan kommer att vara avstängd på grund av Varbergstunnelns och Västlänkens arbeten. Vi försöker hela tiden planera våra arbeten så smart och effektivt det bara går utefter förutsättningarna”, säger Emma Sturk.
Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum. Arbetet med denna fas kommer att pågå till den 13 december och innebär enkelspår på sträckan.
Samtidigt som elkraftsanläggningen byts ut passar Trafikverket dessutom på att utföra ett antal andra underhållsåtgärder mellan Göteborg och Alingsås för att nyttja arbetstiden så effektivt som möjligt. Bland annat ska fyra bergtunnlar, två järnvägsbroar, och tre vägbroar renoveras. Vi ska också byta ut flera växlar, avveckla plankorsningar och bygga en ny planskild korsning i Alingsås. Även Lerums station ska byggas om. All räls och alla växlar ska bytas ut och tre spår blir fyra. Snabba tåg kommer att kunna passera långsammare tåg, vilket ökar kapaciteten hela vägen mellan Göteborg och Stockholm. Alla arbeten ska vara klara sommaren 2027.
Trafikverket ber om överseende med något längre restider för vissa avgångar och uppmanar alla resenärer att hålla sig uppdaterade på sina resor hos det tågbolag de reser med.
“För att störa persontågstrafiken så lite som möjligt har Trafikverket tillsammans med de operatörer som trafikerar sträckan tagit fram en trafiklösning som prioriterar persontåg under rusningstimmarna och godstrafiken prioriteras på tider när resandet är mindre”, säger Emma Sturk.
Kommande avstängningar
Precis som under våren kommer Trafikverket även till hösten att behöva stänga av tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås under nio helger veckorna 35, 36, 37, 38, 42, 43, 44, 48 och 50. Det kommer också vara avstängningar vissa helger under 2026 och första halvan av 2027. Upplägget kommer att likna det för 2025. Under sommaren 2026 tillkommer också en totalavstängning på åtta veckor från vecka 26 till 33.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Tågen kan rulla på måndag
Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.
Många trummor ur funktion
Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.
Inlandsbanan livlina för godset
Det är fortfarande osäkert när Ådalsbanan, Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland åter kan öppnas för trafik. Tills vidare kan en liten del av järnvägsgodset transporteras mellan norr och söder på Inlandsbanan.
Godstågen tar Inlandsbanan
Det dröjer troligen till måndag nästa vecka innan tågtrafiken kan återupptas på Ådalsbanan och Botniabanan. Tågtrafikbolagen står nu i kö får att få köra tåg på Inlandsbanan men kapaciteten är ytterst begränsad. Under tisdagen kunde fyra tåg omledas via Storuman.
Tågstoppet kan bli långvarigt
I bästa fall kan tågtrafiken på Ådalsbanan återupptas klockan 15 på onsdagen. Men Trafikverket ville på måndagen inte ge några officiella besked om tidpunkten för återupptagen tågtrafik. Norska Onrail satsar på Inlandsbanan.
Nya förbigångsspår på Västra stambanan
Om fyra veckor kopplas det nya förbigångsspåret i Välevattnet mellan Laxå och Finnerödja in. Om två år ska två nya förbigångsspår ligga klara strax öster om Katrineholm och om ytterligare två år kopplas förbigångsspåren mellan Högsjö och Kilsmo in till Västra stambanan.
Nu rullar de första nyrenoverade X61-tågen in i Göteborg
Västtrafiks 22 tåg av modell X61 får en upprustning i Oslo. I helgen återvänder det tredje tåget. I renoveringen blir tågen blå, får nytt tyg på sätena och tydligare hänvisningar till cykelplatserna.
Eleda förvärvar tre bolag inom järnvägsunderhåll och eldistribution
Eleda har förvärvat Hurtigs Track service, Sunaru och LinjePartner. De tre förvärven stärker Eledas position ytterligare inom järnvägsunderhåll och tjänster inom eldistribution.
Trafikverkets granskning av delprojekt i Västlänken visar på allvarliga brister hos entreprenören
Trafikverket har granskat entreprenaden E05 Korsvägen i Västlänken. Granskningen visar på systematiska brister från entreprenören, vilket har lett till oacceptabla kostnadsökningar enligt Trafikverket.
Mälardalstrafik utökar med depåkapacitet i Hagalund
För att möta framtidens resande med växande fordonsflotta och underhållsbehov adderar Mälardalstrafik verkstadskapacitet i Hagalunds depå. Avtalet med Jernhusen är en del av satsningen på regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen, där 13 nya dubbeldäckartåg är på väg in i flottan och befintliga fordon går in i större planerat underhåll för att hålla långsiktigt.