Annons:
Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar
Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.

Tåg 425 med UB2XC som manövervagn från Stockholm till Göteborg passerar Sävedalen på uppspåret 15 februari 2025 medan nedspåret får nya kontaktledningsstolpar. FOTO: Nicklas Sahlbom
“Det är ett omfattande och på flera sätt utmanande arbete vi gör fram till 2027 mellan Göteborg och Alingsås, men det är helt nödvändigt för att upprusta banan. Vi gör det för att säkra en mer robust järnväg för dagens trafik och skapa förutsättningar för att sträckan i framtiden ska kunna möta ett ökat behov av resor och transporter”, säger Emma Sturk, enhetschef järnvägsunderhåll Trafikverket Västra regionen.
Arbetet med första etappen har gått enligt tidplanen och hela elkraftsanläggningen mellan Göteborg och Partille har nu nya fundament, kontaktledningsstolpar och kontaktledning. Utöver detta har transformatorer och dylik utrustning bytts ut. Arbetet gör en paus fem veckor från den 9 juni till den 13 juli.
“Det kommer då att vara full trafik på Västra stambanan för att tågtrafiken som helhet i regionen ska fungera så bra som möjligt i sommar när delar av Västkustbanan kommer att vara avstängd på grund av Varbergstunnelns och Västlänkens arbeten. Vi försöker hela tiden planera våra arbeten så smart och effektivt det bara går utefter förutsättningarna”, säger Emma Sturk.
Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum. Arbetet med denna fas kommer att pågå till den 13 december och innebär enkelspår på sträckan.
Samtidigt som elkraftsanläggningen byts ut passar Trafikverket dessutom på att utföra ett antal andra underhållsåtgärder mellan Göteborg och Alingsås för att nyttja arbetstiden så effektivt som möjligt. Bland annat ska fyra bergtunnlar, två järnvägsbroar, och tre vägbroar renoveras. Vi ska också byta ut flera växlar, avveckla plankorsningar och bygga en ny planskild korsning i Alingsås. Även Lerums station ska byggas om. All räls och alla växlar ska bytas ut och tre spår blir fyra. Snabba tåg kommer att kunna passera långsammare tåg, vilket ökar kapaciteten hela vägen mellan Göteborg och Stockholm. Alla arbeten ska vara klara sommaren 2027.
Trafikverket ber om överseende med något längre restider för vissa avgångar och uppmanar alla resenärer att hålla sig uppdaterade på sina resor hos det tågbolag de reser med.
“För att störa persontågstrafiken så lite som möjligt har Trafikverket tillsammans med de operatörer som trafikerar sträckan tagit fram en trafiklösning som prioriterar persontåg under rusningstimmarna och godstrafiken prioriteras på tider när resandet är mindre”, säger Emma Sturk.
Kommande avstängningar
Precis som under våren kommer Trafikverket även till hösten att behöva stänga av tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås under nio helger veckorna 35, 36, 37, 38, 42, 43, 44, 48 och 50. Det kommer också vara avstängningar vissa helger under 2026 och första halvan av 2027. Upplägget kommer att likna det för 2025. Under sommaren 2026 tillkommer också en totalavstängning på åtta veckor från vecka 26 till 33.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Äntligen ljuset i tunneln
Klockan 23.28 på söndagskvällen 13 juli, 32 minuter före utsatt tid, rullade det första tåget ut genom den nya järnvägstunneln under centrala Varberg. Det var Cargonets godståg 34016 från Trelleborg mot Alnabru i Oslo som tjuvstartade tågtrafiken i tunneln.
147 sökande till toppjobb på Trafikverket
147 personer har sökt tjänsten som kommunikationsdirektör på Trafikverket. Anna Lihr, som innehaft tjänsten i elva år, blir inom kort ny kommunikationsdirektör på MSB.
Stopp för eltåg i Borlänge
Under fyra veckor, från 14 juli till 10 augusti, är det stopp för alla eltåg genom Borlänge när kontaktledningsanläggningen på Borlänge C byts ut. Ett antal godståg dras genom Borlänge med diesellok.
Västtrafiks nya tåg vinner internationellt designpris
Västtrafiks nya tåg har tilldelats det prestigefyllda designpriset Red Dot Award 2025 för sin innovativa design. Tävlingen är en av de största inom design i världen. Det är andra gången tågmodellen prisas för sin design.
Sju av tio VR-snabbtåg i tid
71 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg ankom slutstationen i tid under årets andra kvartal. Förseningarna berodde främst på problem med spår och växlar, elanläggningar samt obehöriga i spårområdet.
Planskildhet för 3,8 miljarder kronor
Nästan tre månader för tidigt och 200 miljoner kronor billigare än beräknat står Planskildhet Olskroken klar i höst. Natten till 30 juni avslutades den sista av många av avstängningar av tågtrafiken.
Infranord har tilldelats tre underhållskontrakt för Ostkustbanan
Infranord har idag det pågående uppdraget att utföra basunderhåll av Ostkustbanan. De nya entreprenaderna påbörjas den 1 september 2026 och pågår i fyra år med möjlighet till förlängning i ytterligare tre år.
Fasta förbindelsen fyller 25 år
Den 1 juli 2025 fyller Öresundsbron 25 år. På ett kvarts sekel har antalet människor som reser över Öresund ökat 10–15 gånger och antalet arbetspendlare har ökat från 1 500 till 22 000. Men godstågstrafiken har stagnerat.
Trafikverket ska vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen. Syftet är att ha ett väl utvecklat trafikledningssamarbete på plats i Öresundsregionen i samband med att den fasta förbindelsen över Fehmarn Bält öppnar.
Unika spårkorsningar i Olskroken
Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.