Annons:
Första spadtaget för Uppsalas spårväg
22 augusti togs första spadtaget för Uppsalas spårväg. Nu startar flytten av ledningar i marken, för att spåren ska kunna anläggas och vara driftsäkra. År 2029 ska spårvägen vara färdigbyggd.
“Nu har vi tagit det första spadtaget! Ett stort jobb börjar – och vi ser med stolthet och glädje fram emot år 2029 då vi har moderna spårvagnar på Uppsalas vägar. Med spårvägen kopplar vi samman staden, minskar trängseln på våra gator, skapar fler arbetstillfällen och ser till att vi reser mer klimatsmart”, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
På vissa sträckor måste ledningar i marken flyttas för att den framtida spårvägen ska bli driftsäker. Det är det arbetet som börjar nu.
Ledningsflytten genomförs i etapper fram till år 2027.
När ledningarna har flyttats kan spåren byggas. Det arbetet börjar år 2026.
År 2029 är spårvägen färdigbyggd och klar att användas. Då kommer den att passera arbetsplatser, bostadsområden och andra viktiga platser på sin väg till och från Bergsbrunna, över Fyrisån och in till centrala Uppsala.
Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande, och Helena Proos (S), regionstyrelsens ordförande, tog första spadtaget för spårvägen. FOTO: Susanne Järved
ANNONS:
Senaste nyheterna:
ERTMS etapp ett inkopplad på Malmbanan
Sedan den 3 september körs tågtrafiken på sträckan norr om Gällivare och nästan hela vägen till Kiruna, med det nya signalsystemet ERTMS. Att införa ERTMS är en av flera ingående delar när järnvägen utvecklas för att bli mer tillförlitlig och punktlig.
Konstutställning längs Gotlandståget
Den 7 september invigs grupputställningen I DIN TID – ett samarbete mellan Konstfrämjandet Gotland, Gotlands Konstmuseum och Föreningen Gotlandståget som genom konstnärliga perspektiv undersöker allt ifrån industrihistoria och nostalgi till kopplingar mellan landsbygd och stad.
Bullerplank blir muralmålning i Trångsund
Efter månader av kreativt samarbete förvandlas nu bullermuren vid Trångsunds station till ett färgsprakande konstverk. Med hela 600 liter färg fylls den 100 meter långa muren med motiv som de boende i området föreslagit.
Norrbotniabanan projekteras genom Piteå
Tyréns har fått i uppdrag av Trafikverket att genomföra linjestudier, järnvägsplan, miljökonsekvensbeskrivning och bygghandling av en komplett järnvägsanläggning för Norrbotniabanan genom centrala Piteå.
Lokaliseringsutredningen för Nobelbanan startar
Oslo-Sthlm 2.55 startar nu i samarbete med Trafikverket lokaliseringsutredningen för Nobelbanan – en ny järnväg mellan Örebro och Kristinehamn.
Mantena rustar upp 22 tåg för Västtrafik
Mantena har fått uppdraget att uppgradera Västtrafiks Coradia X61-tågset. Kontraktet är värt 67 miljoner svenska kronor.
Uppgörelse klar för järnväg Borås–Göteborg
Parterna är till slut överens om den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg via Landvetter flygplats. Det var intensiva förhandlingar fram till slutet om investeringen för 48,5 miljarder kronor.
Järnväg genom Timrå utreds på nytt
Det finns stora utmaningar med den nuvarande korridoren för en framtida järnvägssträckning genom Timrå. Därför ska Trafikverket utreda sträckan på nytt.
Snälltåget kör till Dresden
Varje fredag fram till höstlovet kör Snälltåget direkt till tyska Dresden. Det är nattåget Stockholm–Malmö–Köpenhamn–Berlin som fortsätter till och från Dresden. Tåget norrut avgår på söndagar från Dresden till Skandinavien.
Miljonbidrag till Halmstad för omlastningsplats
Halmstads kommun har beviljats ett bidrag på nästan 12,1 miljoner kronor för att bygga omlastningsplats i hamnen. Hamnen är en del av transeuropeiska transportnätet (TEN-T) och bidrar till utvecklingen av det som kallas den skandinaviska Medelhavskorridoren.