Annons:
Framtidssäkra dina lokomotiv
Den svenska lokparken är i stort behov av upprustning och modernisering. Nya, moderna lok med HVO i tanken förflyttar den svenska lokparken från dåtid till framtid på nolltid. Med Vossloh Rolling Stocks DE 18 minskar koldioxidutsläppen med mer än 50 procent.
Sponsrat innehåll från Vossloh Rolling Stock
DE 18 möter rälsbussen på stationen i Sunne. Vattenhästen står kvar sen ånglokstiden.
Foto: Vossloh Rolling Stock
Många av de diesellok som rullar i Sverige idag är 40 till 60 år gamla och har stor klimatpåverkan, Genom att investera i ett modernt lok som drivs av HVO kan du radikalt minska bränsleförbrukningen och samtidigt övergå helt och hållet till fossilfria bränslen redan idag. Det är en stor vinst för såväl tågoperatörer som för miljön.
Jens van Laak, försäljningsdirektör för Vossloh Rolling Stock i Skandinavien
I Sverige talas det om vätgaståg bland annat på Kinnekullebanan och Inlandsbanan. Det är en hållbar teknik för framtiden, men det stora genomslaget kommer dröja ytterligare år, speciellt om man talar om mer kraftfulla lok.
Det talas mindre om att det finns konkreta alternativ – redan idag.
– Med ett nytt lok och modern motor och avgasrening får du ner bränsleförbrukningen med 25–30 procent och dessutom reducerar du skadliga emissioner med över 90 procent.
– Kör du på HVO kliver du också av det fossila bränslet idag – inte någon gång långt in i framtiden, säger Jens van Laak.
Den svenska lokparken består idag av cirka 450 diesellok. Av dessa är 350 äldre än 30 år och hela 200 av loken har rullat på den svenska järnvägen i runt 50 år. De flesta av dessa gamla lok har en stor påverkan på miljön. Dessutom kräver många av dem kostsamma ombyggnationer inför den planerade introduktionen av ETCS (European Train Control System).
– Detta är en enormt viktig aspekt att väga in när man planerar sin framtida flotta, konstaterar Jens van Laak.
Minskade kostnader och bättre arbetsmiljö
Vossloh Rolling Stocks toppmoderna lok DE 18, som blir typgodkänt i Sverige och Norge från 2023, är ett dieselelektriskt mitthyttslok för linjetjänst och tung växling. Loket är redo för nationell såväl som gränsöverskridande trafik och det kommer att vara utrustat med ECTS L2 (BL3 R2) och STM ATC2 signalsystem, som är vad som kommer att krävas för den svenska och norska marknaden i framtiden.
– DE 18 är vårt mest moderna lok där all elektronik är av senaste snitt. Det är ett mångsidigt, hållbart, pålitligt och ekonomiskt val, oavsett verksamhet, säger Jens van Laak.
Förutom den dieselelektriska drivlinan bidrar ytterligare funktioner som till exempel Vossloh Eco Drive (VED), förarassistans och start-stop-funktion till ytterligare bränslebesparingar.
– Utöver modern motor och avgasrening har vi även lagt stort fokus på att förbättra lokförarens arbetsmiljö med mindre buller, bättre komfort i hytten och bättre utformade fotsteg och gångbord, säger Jens van Laak.
Lönsamt i längden
Det är dags att uppdatera den svenska lokparken så att den matchar de höga ambitionerna för en grön och smart svensk järnväg menar Jens van Laak.
– Många ser på byte och uppdatering av lok som en stor kostnad. Men i längden kommer det kosta de svenska tågoperatörerna ännu mer att inte uppgradera, säger Jens van Laak och fortsätter:
– Genom att investera i ett modernt lok som drivs av HVO kan du radikalt minska bränsleförbrukningen och samtidigt övergå helt och hållet till fossilfria bränslen redan idag. Det är en stor vinst för såväl tågoperatörer som för miljön.
120 DE 18-lok är redan i drift runtom i Europa hos ett antal olika kunder med skiftande konfiguration av utrustning.
Annons:
FAKTA | DE 18 från Vossloh Rolling Stock
Det kraftfullaste loket i sitt segment i Europa.
Förberett för trafik i Sverige samt för gränsöverskridande trafik till Norge.
Ett flexibelt lok som klarar flera olika användningsområden:
- Optimalt för industriområden, hamnar och bangårdar.
- DE 18 har låga och breda växelfotsteg som också är belysta.
- Radiostyrning som tillval för rationell användning.
- Lokets drivlina är dimensionerad för att kunna leverera maximal dragkraft i låga hastigheter under långa perioder utan risk för överhettning, en egenskap som är värdefull bland annat vid dragning av spårbyteståg.
- DE 18 passar bra till tunnelarbeten tack vare den effektiva avgasreningen.
- DE 18 fungerar utmärkt för linjetjänst på korta och medellånga distanser. Loket har 120 kilometer i timmen som högsta tillåtna hastighet och en förarhytt med modern ergonomi och luftkonditionering.
MTU Stage V-motor anpassad för HVO-bränsle enligt EN 15940 med en CO2-reduktion på cirka 50 procent jämfört med standarddiesel.
Vossloh Eco Drive för reducerad bränsleförbrukning.
- Visar information om bränsleförbrukning.
- Start/stopp-system.
- Aktivering av maximal effekt via en tryckknapp (1 500 kW effekt som standard för bränslebesparingar och utökad underhållsintervall).
Signalutrustning för Sverige och Norge: ECTS L2 (BL3 R2) och STM ATC2.
Service tillhandahålls av Vossloh Rolling Stocks partnernätverk i Sverige och Norge
Kommer att vara tillgänglig för Skandinavien från 2023.
Vill du testa DE 18?
Vi har ett dedikerat DE 18-lok som vi gärna kör ut till våra kunder för provkörning under en period. Vi vet hur svårt det kan vara att fatta stora beslut utan att själv se hur väl ett DE 18 svarar upp mot de unika utmaningar som en verksamhet står inför.
Kontakta Jens van Laak, säljansvarig för Vossloh Rolling Stock i Skandinavien så återkommer han så snart som möjligt.
Artikeln är producerad av Value not Noise AB i samarbete med Vossloh Rolling Stock
Detta är inte en redaktionell artikel för Järnvägar.nu.
Jens van Laak
Foto: Vossloh Rolling Stock
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Mycket möda bakom nya X2000
Premiärturen tog tre timmar och sju minuter. Men det ligger många års arbete bakom nya X2000 med den antracitgrå fronten och den försvunna kokplattan.
Green Cargo kör fler kombitåg
Godstågsföretaget Green Cargo har utökat den intermodala trafiken. Ett nytt kombitåg mellan Trelleborg och Stockholm Årsta började rulla i december och i januari var det premiär för linjen Göteborg-Rosersberg.
Svarvning viktigare än avisning
Möjligheten att hålla igång tågtrafiken i långvarig snö och kyla beror främst på tillgången på hjulsvarvning och avisning. Hjulsvarvarna måste bli fler men det är inte lönsamt att bygga avisningshallar.
Fler containrar på tåg till Göteborg
Transporterna av containrar på järnväg till och från Göteborgs Hamn ökar åter. 2024 blir troligen det näst bästa året för containrar på tåg i hamnens historia.