Annons:
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg. Även roro-trafiken visar positiva siffror efter en svalare period, medan bil- och energivolymerna minskar. Så summerar Göteborgs Hamn årets tre första kvartal.
 
			FOTO: Göteborgs hamn
Hamnen hanterade 709 000 TEU (twenty-foot equivalent unit) under de tre första kvartalen 2025, en ökning med fyra procent jämfört med samma period 2024. Med det taktar hamnen mot en all time high-notering. Aldrig förr har så många containrar hanterats i hamnen under de tre första kvartalen som i år.
“Det är ett fantastiskt år så här långt, inte minst för containertrafiken. Det är flera faktorer som samspelar. Varuägarna efterfrågar effektiva, hållbara transportalternativ som stärker deras konkurrenskraft i allt större utsträckning. Många andra hamnar i norra Europa dras med kapacitetsproblem för närvarande, vilket blir en fördel för oss. Vi har linjeutbud, infrastruktur och kompetenta aktörer inom alla områden som gör att vi som hamn kan svara upp”, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.
Främst är det importen av containrar som ökar, medan exporten fortsätter ligga på en hög och stabil nivå. Samtidigt fortsätter andelen tomma containrar att minska, vilket är möjligt tack vare den goda balans mellan import och export som är signifikativ för Göteborgs Hamn.
Järnvägen fortsätter växa – över 60 procent av containergodset på tåg
Göteborgs Hamn har som ambition att godset som transporteras till och från hamnen på land ska gå på järnväg i så hög utsträckning som möjligt. Under perioden ökade antalet containrar transporterade till och från hamnen på järnväg med 4 procent, till 393 000 TEU. Även här taktar hamnen mot en all time high-siffra för året. Tillväxten drivs främst av godstågspendlarna till och från norra Sverige, samt från terminaler i Småland, Västergötland och Stockholmsregionen. Andelen containergods som transporteras på järnväg fortsätter växa och ligger strax över 60 procent – även det en rekordsiffra.
Roro-trafiken ökar igen
Totalt hanterades 394 000 roro-enheter under årets tre första kvartal, en ökning med 1 procent jämfört med 2024. Efter en svalare period under fjolåret syns nu en positiv trend, framför allt på importsidan, medan exportvolymerna ligger på en oförändrad nivå.
Färre bilar – men viss ökning i importen
Under perioden hanterades 172 000 bilar, vilket är en minskning med 9 procent. Exporten till Europa minskade med 13 procent, medan importen ökade något. Exporten till USA minskade med 21 procent, mycket till följd av de amerikanska tullarna på bilimport från EU.
Lägre energivolymer men stark septembermånad
Hanteringen av energiprodukter minskade med 7 procent till 15,2 miljoner ton. September utmärkte sig dock med en tillväxt på 22 procent, vilket delvis kompenserar för lägre volymer tidigare under året.
Stabila passagerarvolymer och fler kryssningsanlöp
Totalt reste 1,1 miljoner passagerare till och från Göteborg under årets tre första kvartal, vilket är i nivå med föregående år. Kryssningssegmentet går starkt med 55 anlöp och 75 000 passagerare hittills i år. Kryssningsfartygen kommer nu till Göteborg varje månad resten av året.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.
Siemens Mobility säkrar underhållsavtal Hector Rail
Siemens Mobility AB har säkrat ett underhållsavtal med Sveriges största privata järnvägsoperatör Hector Rail AB. Avtalet omfattar revision av 13 lok och en option på ytterligare 13.
Konferens om pålitliga järnvägar
Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.
Infranord byter spår på Fryksdalsbanan
Infranord kommer att genomföra spårbyte på större delen av Fryksdalsbanan enligt Trafikverkets tilldelningsbeslut. Beslutet kan överklagas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.
Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation
Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.
Green Cargo varslar om uppsägningar
Green Cargo varslar om personalneddragningar på grund av arbetsbrist i Hallsberg, Göteborg och Nässjö. Dessutom finns en övertalighet på ytterligare tio orter.
Uselt kvartal för Green Cargo
Det tredje kvartalet var ett av de sämsta i Green Cargos historia. Transportvolymerna minskade med 17 procent, omsättningen minskade med tio procent och resultatet var 50 miljoner kronor sämre än tredje kvartalet förra året.
Dags att återinföra gångbiljetterna?
"Som barn levde vi alltid nära järnvägen i ett mycket pragmatiskt förhållande. Järnvägens relationer med allmänheten har understundom varit problematiska. Men spårspring som i dag anses vara ett stort problem löstes då genom gångbiljetter." Det skriver Björn Petersson, född och uppvuxen i den forna järnvägsknuten Vislanda och under många år lärare och rektor på flera skolor.
 
				








