Annons:

Publicerad: 2020-12-02

Långt avtal om malmtransporter

Railcare kommer att transportera järnmalm för Kaunis Iron från Pitkäjärvi till Narvik i ytterligare tio år. Det nya avtalet gäller till november 2031.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Ett av Kaunis Irons malmtåg vid Vassijaure i april 2019. Railcare drar just nu tågen med inhyrda 185-lok från Bure.

Annons:

Det är oerhört roligt att Kaunis Iron uppskattar vårt arbete och det känns oerhört bra med ett så långsiktigt avtal.

 

Daniel Öholm, vd i Railcare Group

”Det är oerhört roligt att Kaunis Iron uppskattar vårt arbete och det känns oerhört bra med ett så långsiktigt avtal”, säger Daniel Öholm, vd i Railcare Group.

Railcare har sedan augusti 2018 kört anrikad järnmalm från omlastningsterminalen i Pitkäjärvi öster om Kiruna till utlastningshamnen i Narvik.

Malmen transporteras på lastbil från gruvan i Pajala till Pitkäjärvi.

Railcare har kört drygt 1 400 malmtåg och har transporterat närmare fem miljoner ton järnmalm. Under sommaren har Railcare dessutom kört rågods, icke-anrikad järnmalm, för LKAB från Svappavaara till Kiruna.

Det ursprungliga avtalet mellan Kaunis Iron och Railcare var på fem år och gällde till november 2023.

Avtalet rivs nu upp och ersätts av ett tioårigt avtal som gäller från 16 november 2021 till 16 november 2031.

Det nya avtalet är värt 740 miljoner kronor.

Enligt såväl det gamla som det nya avtalet ägs vagnarna som ska används för malmtransporterna av Kaunis Iron.

Railcare kör malm åt LKAB

Railcare kommer att transportera 600 000 ton rågods för LKAB från Svappavaara till Kiruna. Transporterna sker med två lastade tåg per dygn i tre månader. Railcare hyr lok från Alpha Trains och använder LKAB:s vagnar.

Railcare står för lok och förare

Linjeloken och växelloken i Pitkäjärvi och Narvik tillhandahålls av Railcare T, dotterbolag till Railcare Group.

Railcare T ansvarar också för planering av tågproduktionen, resurser för växling samt tågdragningen. Railcare kommer att även i fortsättningen att köra två tågomlopp per dygn, sju dagar i veckan med en volym om cirka 2,3 miljoner ton järnmalm per år.

”Vi har genomfört drygt 1 400 transporter av järnmalm åt Kaunis Iron sedan augusti 2018 och det är roligt när kunden uppskattar det vi gör och ger oss förtroende för så lång tid framåt”, säger Daniel Öholm.

”Det nya kontraktet ger stabilitet och en värdefull bas för Railcare T.”

Railcare Group har huvudkontoret i Skelleftehamn. Företaget sysslar främst med järnvägsunderhåll i Norden och i Storbritannien men företaget har också en lokverkstad i Långsele och en vagnverkstad i Skelleftehamn.

Tyska lok från Schweiz till Kiruna

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance har köpt fem godstågslok från Schweiz, kommer att hyra ett sjätte lok och har option på ytterligare fyra lok.

130 anställda och stabil vinst

Railcare har drygt 130 anställda och omsatte förra året 371 miljoner kronor. Resultatet blev 21 Mkr varav 5,0 Mkr genererades inom Railcare T.

Railcare har sedan i augusti 2018 använt inhyrda Traxx-lok från investmentbolaget Bure för malmtransporterna.

Men nyligen tecknade Railcare avtal med lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance om att hyra fem Traxx-lok från och med november 2021 och tio år framåt.

”Det är en fråga om pris och kvalitet”, säger Daniel Öholm om beslutet att hyra dragkraft från Nordic Re-finance i stället för från Bure.

Loken kommer nästa år att utrustas med ATC för att kunna användas på svenska och norska spår och med ETCS för att kunna användas på Malmbanan som 2023 kommer att vara försett med det europeiska trafiksäkerhetssystemet ERTMS.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Mer el för sågat trä

CFL Cargo har tagit över tågtransporterna för sågverkskoncernen Vida. All tågdragning på elektrifierade spår sker nu med ellok och användningen av dieselolja minskar med 70 procent.

Nyhet

Real Rail kör egen trafik

Real Rail satsar stort på Falköping och kör söndag-torsdag i stället för måndag-fredag när företaget tar över tågdragningen av en egna kombitågstrafiken mellan södra Sverige och Norrlandskusten.

Kapacitet

Skogen kräver större tåg

I många år har det varit fullt fokus på längre tåg och tyngre tåg. Men med större tåg kan betydligt mer virke och flis lastas på tåg som inte behöver bli längre än i dag.

Nyhet

Två steg närmare köp

I mars nästa år. Eller i april–maj. Då kan Tågabs köp av Inlandståg vara genomfört. Processen har då tagit två år trots att det knappast finns några stötestenar.