Annons:

Publicerad: 2024-09-07

Lokaliseringsutredningen för Nobelbanan startar

Oslo-Sthlm 2.55 startar nu i samarbete med Trafikverket lokaliseringsutredningen för Nobelbanan – en ny järnväg mellan Örebro och Kristinehamn.

Den 6 september drog arbetet igång, både genom att styrgruppen för projektet hade sitt första möte och genom att man nu skrivit avtal med alla de parter som ska göra jobbet.

“En järnväg mellan Örebro och Kristinehamn är första stort steget mot för att möjliggöra en järnväg som kommer få stor regional och nationell betydelse. Den stärker vår totalförsvarsförmåga och minskar vår klimatpåverkan. Jag är otroligt glad över att arbetet nu kan starta och att alla som ska göra jobbet är på plats”, säger Jonas Karlsson, VD Oslo–Sthlm 2.55.

Under de kommande 18 månaderna kommer en omfattande analys att genomföras för att identifiera den mest lämpliga sträckningen för den nya järnvägen. Flera olika alternativ kommer att studeras och jämföras noggrant innan en slutgiltig rekommendation kan fastställas.

“Vi har följt Oslo–Stockholms arbete sedan bolaget bildades och det känns spännande att få vara med nu när planarbetet börjar på allvar, säger Martin Sandberg från Trip som kommer vara projektledare för lokaliseringsutredningen.

“Samtidigt blir det utmanande”, säger Mia Forsberg, Martins kollega och biträdande projektledare.

“Det är ett omfattande arbete som ska genomföras nu när 65 till 70 kilometer järnväg ska lokaliseras.”

Syftet är att tillsammans med aktörerna i stråket hitta en lösning som maximerar samhällsnyttan och är ekonomiskt hållbar, samtidigt som hänsyn tas till sociala, miljömässiga och landskapsrelaterade faktorer. Utredningen kommer dessutom att beakta viktiga nationella intressen, inklusive försvar, naturvård och vattenförsörjning.

“Arbetet med att ta fram en lokaliseringsutredning är första steget i en järnvägsplan och regleras i lagen om byggande av järnväg. Det finns ännu inget regeringsbeslut om att järnvägen ska byggas, men för Trafikverket innebär lokaliseringsutredningen att vi får ett bättre underlag till Trafikverkets och regeringens arbete att nationellt prioritera vilka infrastrukturprojekt som bör startas”, säger Rami Yones, regiondirektör, Trafikverket Region mellersta.

Målet är att våren 2026 ha uppnått en bred samsyn kring hur en ny förbindelse ska utformas och att det ska finnas ett gediget underlag för fortsatt planläggning.

ILLUSTRATION: Oslo-Sthlm 2.55

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Tågstopp Göteborg–Alingsås åtta veckor

Under åtta veckor i sommar från och med i dag är det trafikstopp på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. De flesta tågresenärerna får byta till eller från buss i Alingsås men SJ kör X2000-tågen via Borås utan byten.

Notis

Infrakraft vinner kontrakt i Öresundsregionen

Infrakraft har tilldelats flera infrastrukturprojekt i Öresundsregionen, entreprenaderna Trelleborgsbanan, Lommabanan, etapp 2 samt nyligen också entreprenaden Oxie där hållplatsen ska byggas om till en enspårsdriftplats som bland annat möjliggör för tågen att vända där. Totalt omfattar de tre projekten en kontraktssumma på över 600 miljoner kronor.

Notis

Skåne kraftsamlar för södra Sveriges viktigaste järnvägsprojekt

Nu tar arbetet med järnvägsutbyggnaden mellan Hässleholm och Lund ett viktigt steg framåt. Trafikverket, Region Skåne, berörda kommuner – Lund, Eslöv, Höör, Hässleholm och Malmö samt Länsstyrelsen Skåne har enats om en gemensam samverkansöverenskommelse för programmet – södra Sveriges enskilt viktigaste infrastruktursatsning.

Notis

Färre olyckor och dödsfall i bantrafiken under 2025

Totalt 96 personer omkom i bantrafiken under 2025. Det är 16 färre än året innan. Majoriteten av dödsfallen – 80 personer – inträffade i samband med självmord. Av dessa var 63 män och 17 kvinnor. Det visar den officiella statistiken för bantrafikskador från Trafikanalys.