Annons:

Publicerad: 2024-09-14

Lyckat spårbyte på Malmbanan

Trafikverket fortsätter sitt arbete med att göra Malmbanan mer driftsäker och lättare att underhålla. Nyligen avslutades den första spårbytesetappen av två mellan Gällivare och Råtsi.

Under sommaren har Trafikverket bytt spår på den 31 kilometer långa sträckan mellan Gällivare och Håmojåkk. Arbetet har gått enligt plan och avslutades i slutet av augusti.

“Utöver drygt 60 kilometer räls (31×2) så har vi bytt ut cirka 50 000 sliprar samt lagt ny makadam läng hela sträckan”, säger Urban Kauma, projektledare vid Trafikverket.

Spårbyte på sträckan Gällivare–Håmojåkk på Malmbanan. FOTO: Trafikverket

Sträckan mellan Gällivare och Håmojåkk är alltså den första delsträckan i spårbytesprojektet på Malmbanan.

Under sommaren 2025 byts spåret på den andra sträckan, mellan Håmojåkk och Råtsi.

I december 2022 sänktes högsta tillåtna axellasten (STAX) på sträckan Gällivare–Råtsi från 30 till 25 ton för att spåret inte uppfyllde kraven för 30 ton. När spåret är bytt kan axellasten höjas till 30 ton igen.

Sliprar på tågvagnar till spårbytet på Malmbanan. FOTO: Trafikverket

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Två banor kan anpassas för batteritåg

En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.

Notis

Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen

Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.

Notis

Nio av tio tåg i tid i oktober

Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.

Notis

Nya tåg till Saltsjöbanan

Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.

Notis

Landskrona är Årets station 2025

Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.