Annons:
Lysekilsbanan räddad
Försvarsmakten vill inte se att Lysekilsbanan rivs upp. Framtiden för banan är fortfarande oklar men spåren kommer av allt att döma att ligga kvar inom överskådlig tid.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Ett godståg med Green Cargo Rc4 1303 som dragare lämnar Lysekil och hamnen bakom sig i juli 2005.
Lysekilsbanan har inte trafikerats på flera år och Trafikverket inledde i våras den slutgiltiga processen för upprivning av banan.
Internremissen inom Trafikverket ledde till ett beslut om en externremiss, det sista steget innan ett formellt beslut om upprivning.
I somras revs resterna av kontaktledningen sedan koppartjuvar lagt beslag på flera kilometer kopparkabel.
Men processen har gjort halt ett halvår eftersom yttrandet från Försvarsmakten av okänd anledning dragit ut på tiden.
Men på onsdagen expedierades Försvarsmaktens yttrande till Trafikverket.
”Försvarsbeslutet i december 2020 liksom Försvarsberedningen lyfter fram betydelsen av att utveckla såväl den svenska försörjningsberedskapen som förmågan till värdlandsstöd. En betydelsefull del i detta utgörs av en säkerställd robust och redundant utrikeshandel och transportinfrastruktur där en grundläggande funktionalitet inom transportsektorn under kriser och ytterst i krig är en förutsättning för att åstadkomma funktionalitet även inom andra sektorer.”, skriver Försvarsmakten.
Lysekilsbanan förlorar kontaktledningen
Kontaktledningen försvinner från Lysekilsbanan. Men nu är det LMV Kontaktledning som tar ner alla kopparbaserade elledningar sedan koppartjuvar stulit 1 000-tals meter tråd under våren.
Beslut om spårrivning i höst
Det mesta pekar på att Lysekilsbanan kommer att bli 108 år men inte mer. Trafikverkets styrelse beslutar troligen i höst att riva upp den elektrifierade järnvägen mellan Bohusbanan och Lysekil.
Annons:
”Förbindelserna till Västerhavet strategiskt intresse”
”Försvarsmakten noterar att Lysekil geografiskt, med omgivande infrastruktur skulle kunna utgöra en viktig delkomponent i vidmakthållandet av en robust transportinfrastruktur utifrån ett samlat nationellt perspektiv. Försvarsmakten bedömer att det samlade Totalförsvarets behov av handlingsfrihet för olika scenarion gällande hamnar och anslutande infrastruktur så som järnvägar och vägar i syfte att klara ställda uppgifter i eventuella operationer, samverkan, värdlandsstöd och försörjningsberedskap är omfattande. Härvidlag utgör västra Sverige och förbindelserna till Västerhavet ett område av strategiskt intresse.”
Försvarsmakten avråder därför Trafikverket att nu fatta beslut om nedläggning av bandelen Smedberg-Lysekil.
Försvarsmakten vill också se att Trafikverket i samverkan med Myndigheten för samhällsberedskap (MSB), Energimyndigheten och Försvarsmakten formellt utreder behovet av bandelen Smedberg-Lysekil och att Trafikverket i väntan på detta bibehåller bandelen.
”Minst lägstanivå”
Försvarsmakten rekommenderar ett vidmakthållande på ”minst lägstanivå”, vilket skulle innebära största tillåtna hastighet av 30 km/h, största tillåtna axellast 22,5 ton samt en största tillåtna längdvikt av 6,4 ton per meter.
”Möjligheten till eldrift är bättre än avsaknad därav, särskilt långsiktigt, men inget absolut krav sett utifrån en grundläggande basnivå.”, skriver Försvarsmakten.
Det är oklart vad Försvarsmaktens yttrande innebär för Lysekilsbanan standard men allt tyder på att banan inte kommer att rivas upp.
”Försvarsmaktens ställningstagande kom väl inte som en överraskning”, säger Jörgen Ryding, utredningschef på Trafikverket Planering Region Väst. ”Vi har fått en ganska klar uppfattning om Försvarsmaktens inställning i de kontakter vi haft under 2021.”
Ny utredning inom Trafikverket
Trafikverket kommer nu att utreda Lysekilsbanans framtida status.
”Vi kommer att informera Trafikverkets styrelse om Försvarsmaktens yttrande och påbörja en intern dialog inom Trafikverket”, säger Jörgen Ryding. ”Därefter kommer vi att kontakta MSB och Energimyndigheten och Försvaret för att diskutera banan.”
”Jag vill inte gå händelserna i förväg och ge något konkret besked om Lysekilsbanans framtid. Men nedläggningsprocessen är pausad.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Totalstopp på Malmbanan
Strax före klockan 17 söndag 17 december spårade tio–tolv vagnar i LKAB:s malmtåg 9914 ur i Vassijaure. Vagnarna med drygt 1 000 ton järnmalm slog sönder snögalleriet och orsakade stora skador på spåret.
Kritik mot SJ:s krav
SJ vill köra nattågen och Intercity-tågen som nu går till Duved ända till Trondheim. Men SJ vill ha ersättning av Trafikverket och Jernbanedirektoratet med 54 miljoner kronor om året. Snälltåget som kör till Storlien sommar och vinter är kritiskt.
Det finns mycket att lära av Spanien
Under försommaren 2023 åkte Karin Svensson Smith tåg till Spanien. "De av oss som tågluffade under förra århundradet minns att tågresan blev långsammare ju längre söderut vi kom. Idag är förhållandena omvända", skriver hon i en krönika.
20 nya vätgaslok till Väte
Väte Rail byter ut hela sin lokpark mot 20 nya SM 42 vätgaslok från den polska loktillverkaren Pesa. Det första loket levereras till Väte inom två år och sedan ska alla lok vara på plats till 2030.