Annons:

Publicerad: 2024-03-05

Mälardalsrådet vill se stärkta långväga tågresor

Stärk Arlandas konkurrenskraft, stötta sjöfartens omställning, håll farlederna öppna och främja den långväga tågtrafiken mot kontinenten och Norge (Oslo). Det är några av huvudfrågorna som politikerna i Mälardalsrådets temagrupp för internationell tillgänglighet och konkurrenskraft har presenterat i en ny rapport.

Arbetet har letts av Andreas Svahn (S), Region Örebro län och Cecilia Linder (M), Region Uppsala och samlat politiker från Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland.

Mälardalsrådet menar att det inom tågtrafiken behövs krafttag för att vi ska bli en del av de internationella trafikflödena, inte minst mot kontinenten. Det måste finnas kapacitet i Sverige när Fehmarn-Bält, den nya förbindelsen mellan Danmark och Tyskland öppnar 2029, säger Cecilia Linder (M), regionråd Region Uppsala och vice ordförande i gruppen Internationell tillgänglighet och konkurrenskraft.

Gemensamma ställningstaganden

Under året har 70 politiker från sju län arbetat i tre temagrupper med fokus på Storregional kollektivtrafik, Godstransporter respektive Internationell tillgänglighet- och konkurrenskraft. Till stöd har politikerna haft sakkunniga från kommuner, regioner, statliga aktörer och näringsliv. Syftet har varit att sammanställa underlag och enas om ställningstaganden för Stockholm-Mälarregionens transporter. Ställningstagandena kommer att utgöra grunden för det fortsatta arbetet med den politiskt genomarbetade utvecklingsstrategin (Systemanalysen) för Stockholm-Mälarregionens transportsystem.

Rapporten Stockholm-Mälarregionens internationella tillgänglighet och konkurrenskraft i korthet:

  • Stockholm-Mälarregionen är ett nationellt nav i det internationella utbytet och står för cirka 50 procent av Sveriges BNP. Internationell tillgänglighet är en förutsättning för regionens konkurrenskraft och fortsatta utveckling
  • Järnvägen, hamnarna och flyget är alla viktiga delar i ett sammankopplat system som alla bidrar till den internationella tillgängligheten
  • Stockholm-Mälarregionen är en viktig del i det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) och verkar för att nå EU:s mål om ett sammanhållet europeiskt transportsystem utan flaskhalsar
  • Arlanda är en garant för både Sveriges och regionens internationella tillgänglighet och konkurrenskraft. Arlanda ska utvecklas med fler internationella direktförbindelser till viktiga marknader och vara ledande i flygets klimatomställning
  • Med tiotusentals flygresenärer och arbetsplatser är Arlanda en viktig nod i regionens transportsystem. Det måste vara smidigt och billigt att resa kollektivt till Arlanda. Staten behöver skyndsamt inleda en förhandling i syfte att avveckla stationsavgiften vid Arlanda C.
  • Östersjötrafiken är viktig för både person- och godstransporterna till Finland och Baltikum. Farleder, kanaler och slussar behöver fungera och isbrytarflottan förnyas innan 2030
  • Sjöfartens omställning till hållbarhet måste accelereras och tillgängligheten till hamnarna med kollektivtrafik ska vara god
  • Den internationella tillgängligheten med tåg för Stockholm-Mälarregionen måste förbättras, bland annat behöver Sverige säkerställa att det finns tillräcklig kapacitet när Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar 2029 och restiderna mot Norge (Oslo) behöver kortas
  • Staten behöver ta en roll i att främja långväga tågtrafik, exempelvis genom samverkan på EU-nivå för att underlätta för resenären vid bokning av gränsöverskridande tågresor

Ställningstaganden från Internationell tillgänglighet och konkurrenskraft i punktform

  • Arlanda är ett nationellt intresse för näringslivets utveckling och internationella konkurrenskraft och ska vara Nordens ledande flygplats
  • Det ska finnas en god internationell tillgänglighet via en miljömässigt hållbar sjöfart
  • Den internationella tillgängligheten med tåg för Stockholm-Mälarregionen måste förbättras

Läs hela rapporten här

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Transportstyrelsen avslutar tillsyn av MPK

Transportstyrelsen avslutar nu en tillsyn som rör Trafikverkets nya system för tågplanering, MPK. "Vår bedömning är att genomförda och pågående åtgärder kommer att ge förutsättningar för att bristerna inte uppstår igen", säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen

Notis

Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar

Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.

Notis

Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni

3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.

Notis

Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn

För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.

Notis

VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025

VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.

Notis

Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg

Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.