Annons:

Publicerad: 2024-03-05

Mälardalsrådet vill se stärkta långväga tågresor

Stärk Arlandas konkurrenskraft, stötta sjöfartens omställning, håll farlederna öppna och främja den långväga tågtrafiken mot kontinenten och Norge (Oslo). Det är några av huvudfrågorna som politikerna i Mälardalsrådets temagrupp för internationell tillgänglighet och konkurrenskraft har presenterat i en ny rapport.

Arbetet har letts av Andreas Svahn (S), Region Örebro län och Cecilia Linder (M), Region Uppsala och samlat politiker från Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland.

Mälardalsrådet menar att det inom tågtrafiken behövs krafttag för att vi ska bli en del av de internationella trafikflödena, inte minst mot kontinenten. Det måste finnas kapacitet i Sverige när Fehmarn-Bält, den nya förbindelsen mellan Danmark och Tyskland öppnar 2029, säger Cecilia Linder (M), regionråd Region Uppsala och vice ordförande i gruppen Internationell tillgänglighet och konkurrenskraft.

Gemensamma ställningstaganden

Under året har 70 politiker från sju län arbetat i tre temagrupper med fokus på Storregional kollektivtrafik, Godstransporter respektive Internationell tillgänglighet- och konkurrenskraft. Till stöd har politikerna haft sakkunniga från kommuner, regioner, statliga aktörer och näringsliv. Syftet har varit att sammanställa underlag och enas om ställningstaganden för Stockholm-Mälarregionens transporter. Ställningstagandena kommer att utgöra grunden för det fortsatta arbetet med den politiskt genomarbetade utvecklingsstrategin (Systemanalysen) för Stockholm-Mälarregionens transportsystem.

Rapporten Stockholm-Mälarregionens internationella tillgänglighet och konkurrenskraft i korthet:

  • Stockholm-Mälarregionen är ett nationellt nav i det internationella utbytet och står för cirka 50 procent av Sveriges BNP. Internationell tillgänglighet är en förutsättning för regionens konkurrenskraft och fortsatta utveckling
  • Järnvägen, hamnarna och flyget är alla viktiga delar i ett sammankopplat system som alla bidrar till den internationella tillgängligheten
  • Stockholm-Mälarregionen är en viktig del i det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) och verkar för att nå EU:s mål om ett sammanhållet europeiskt transportsystem utan flaskhalsar
  • Arlanda är en garant för både Sveriges och regionens internationella tillgänglighet och konkurrenskraft. Arlanda ska utvecklas med fler internationella direktförbindelser till viktiga marknader och vara ledande i flygets klimatomställning
  • Med tiotusentals flygresenärer och arbetsplatser är Arlanda en viktig nod i regionens transportsystem. Det måste vara smidigt och billigt att resa kollektivt till Arlanda. Staten behöver skyndsamt inleda en förhandling i syfte att avveckla stationsavgiften vid Arlanda C.
  • Östersjötrafiken är viktig för både person- och godstransporterna till Finland och Baltikum. Farleder, kanaler och slussar behöver fungera och isbrytarflottan förnyas innan 2030
  • Sjöfartens omställning till hållbarhet måste accelereras och tillgängligheten till hamnarna med kollektivtrafik ska vara god
  • Den internationella tillgängligheten med tåg för Stockholm-Mälarregionen måste förbättras, bland annat behöver Sverige säkerställa att det finns tillräcklig kapacitet när Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar 2029 och restiderna mot Norge (Oslo) behöver kortas
  • Staten behöver ta en roll i att främja långväga tågtrafik, exempelvis genom samverkan på EU-nivå för att underlätta för resenären vid bokning av gränsöverskridande tågresor

Ställningstaganden från Internationell tillgänglighet och konkurrenskraft i punktform

  • Arlanda är ett nationellt intresse för näringslivets utveckling och internationella konkurrenskraft och ska vara Nordens ledande flygplats
  • Det ska finnas en god internationell tillgänglighet via en miljömässigt hållbar sjöfart
  • Den internationella tillgängligheten med tåg för Stockholm-Mälarregionen måste förbättras

Läs hela rapporten här

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Tågutbudet på samma nivåer som innan pandemin

Tågutbudet är tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Under 2023 ökade det långväga tågutbudet med 7 procent och är därmed tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2023.

Notis

SJ släpper sommarens biljetter

Från och med idag finns biljetter fram till 1 september tillgängliga att köpa hos SJ. Samtidigt rullas etapp två ut i det nya bokningssystemet, efter en väldigt positiv start.

Notis

Snälltåget kör till Köpenhamn

Snälltåget förlänger från 16 maj ett av tågparen mellan Stockholm och Malmö till och från København H. Därmed får SJ konkurrens om trafiken mellan Stockholm och Köpenhamn.

Notis

SJ uppgraderar sitt biljettsystem

Under april byter SJ ut sitt 30 år gamla bokningssystem mot ett nytt och molnbaserat system. Flera funktioner i det nya systemet har tagits fram i nära dialog med olika kundgrupper. 

Notis

Fem Reginor till Norrtåg

Norrtåg får ta över de fem Regina X52-2-tågsätten som nu används av Västtrafik. Det har Transitio som äger och förvaltar fordonen nu beslutat. Övertagandet sker i maj 2026.

Notis

SL höjer tilläggsavgift

Den 2 april höjer Stockholms Lokaltrafik, SL tilläggsavgiften till 1 850 kronor. Den som inte kan visa upp giltig biljett i en biljettkontroll får en tilläggsavgift och måste även köpa en enkelbiljett.

Notis

Tolv Traxx-lok för Malmbanan

Europeiska unionens Järnvägsbyrå ERA har godkänt Nordic Re-Finances Traxx-lok med ETCS för användning även i Norge. Därmed kan loken användas på hela Malmbanan när banan utrustas med tågsäkerhetssystemet ERTMS.

Notis

Så blir nya Norrköpings Centralstation

Norrköpings kommun har tillsammans med Sveriges Arkitekter arrangerat en tävling om hur den nya centralstationen ska se ut. En jury har utsett ett vinnande förslag, Railway Renaissance, framtaget av Wingårdhs, Fredriksson Arkitektkontor, Bogl och Sigma Civil.