Annons:
SL höjer tilläggsavgift
Den 2 april höjer Stockholms Lokaltrafik, SL tilläggsavgiften till 1 850 kronor. Den som inte kan visa upp giltig biljett i en biljettkontroll får en tilläggsavgift och måste även köpa en enkelbiljett.

FOTO: SL
I november förra året beslutade Trafiknämnden att SL ska höja tilläggsavgiften. Syftet är att minska fuskåkandet och öka intäkterna.
År 2022 förlorade SL 327 miljoner kronor i intäkter på grund av fuskåkande. Under pandemin var det fler som åkte utan giltig biljett men sedan 2021 har fuskåkandet minskat.
Den som får en tilläggsavgift måste även köpa en enkelbiljett som kostar 42 kronor för vuxna och 26 kronor för pensionär, student eller ungdom.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Mjukvarufel stoppar nya spårvagnar i Göteborg
Göteborgs nya superlånga spårvagn M34 har tillfälligt tagits ur trafik på grund av ett mjukvarufel. Den 45 meter långa vagnen invigdes den 17 januari men har nu stoppats efter att tester visat för hög strömförbrukning, vilket kan påverka övrig trafik.
Västtrafik förbjuder fossil reklam i kollektivtrafiken
Västtrafik förbjuder fossil reklam. Det innebär att kollektivtrafikens resenärer inte längre kommer se reklam för fossila bränslen, fossildrivna bilar eller flygresor i kollektivtrafiken.
Trafikförvaltningen har tecknat avtal med Connecting Stockholm
21 november tecknade trafikförvaltningen i Stockholm avtal med Connecting Stockholm för utförande av tunnelbaneverksamheten i Stockholm. Trafikstarten sker i november 2025 och avtalet gäller 11 år.
Smartare underhåll kan minska förseningar i Mälardalen
405 000 förseningsminuter årligen – det är vad tågresenärerna i Mälartågssystemet* drabbas av till följd av incidenter i järnvägens infrastruktur. MTR presenterar nu förslag på hur man skulle kunna förbättra den och få ner förseningsminuterna efter att ha analyserat de vanligaste felen.
Ny VD för Öresundståg
En enig styrelse i Öresundståg AB har utsett en ny VD. Det blir Mark Fenzel som kommer att axla rollen efter Jarl Samuelsson som varit tillförordnad VD under en längre period.
Mälardalstrafik utökar trafiken mellan Stockholm och Uppsala
Mälardalstrafik planerar att successivt utöka antalet avgångar med Mälartåg på flera sträckor från och med den 15 december 2024. Störst utökning blir det mellan Stockholm och Uppsala i och med att SJ avslutar sin regionaltågstrafik på sträckan. För trafiken mellan Stockholm och Uppsala är planen att det ska bli samma utbud av trafik som SJ Regional och Mälartåg erbjuder tillsammans i dag.
SL häver avtal med Gülermak
Med omedelbar verkan häver SL avtalet med leverantören Gülermak avseende Tvärbanans Kistagren. Avtalet är en totalentreprenad för sträckan Bromma flygplats–Ursviks torg. Hävningen innebär att Gülermaks arbeten stoppas och att SL skyndsamt inleder arbetet med att teckna nya avtal.
Fem Reginor till Norrtåg
Norrtåg får ta över de fem Regina X52-2-tågsätten som nu används av Västtrafik. Det har Transitio som äger och förvaltar fordonen nu beslutat. Övertagandet sker i maj 2026.
Transdev tar över Mälartåg
Transdev tar över ansvaret för den tågtrafiken i Stockholm-Mälardalen från MTR från och med den 16 juni 2024. Avtalet omfattar Mälartågs samtliga fem regionaltågslinjer och avtalstiden är två år.
Fyra tåg i timmen till Köpenhamn
Pågatågen nya tidtabeller och fler resmöjligheter från och med 10 december 2023. Samtliga Öresundståg är upprustade inför T24. Inredningen har bytts ut och tågen har målats utvändigt.