Annons:

Publicerad: 2025-08-31

Mälardalstrafik utökar med depåkapacitet i Hagalund

För att möta framtidens resande med växande fordonsflotta och underhållsbehov adderar Mälardalstrafik verkstadskapacitet i Hagalunds depå. Avtalet med Jernhusen är en del av satsningen på regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen, där 13 nya dubbeldäckartåg är på väg in i flottan och befintliga fordon går in i större planerat underhåll för att hålla långsiktigt.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Verkstadsspåret som Mälardalstrafik hyr ligger i den nyrenoverade Gamla vagnhallen i Hagalunds depå norr om Stockholm. ILLUSTRATION: Tengbom

Från och med februari 2026 stärker Mälardalstrafik sin depåkapacitet för fordonsflottan genom tillgång till ett verkstadsspår i Hagalunds depå norr om Stockholm.

I dag sker det löpande underhållet av Mälardalstrafiks 62 tåg, 53 dubbeldäckare och 9 Regina-tåg, i depån i Gredby, Eskilstuna. Med det nya tillskottet i Hagalund får verksamheten ökad flexibilitet och bättre förutsättningar att hantera både planerade och oplanerade underhållsbehov.

Det aktuella verkstadsspåret ligger i den anrika Gamla vagnhallen, en byggnad med över 100 års historia. Hallen har nyligen rustats upp med varsam hand och erbjuder nu toppmodern verkstadsstandard, samtidigt som viktiga kulturhistoriska värden bevarats. Avtalet omfattar en yta om totalt 2 500 kvadratmeter, varav 1600 kvadratmeter verkstadsyta där resterande 900 kvadratmeter utgörs av lager-, teknik- och personalytor.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.

Notis

Konferens om pålitliga järnvägar

Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.

Notis

Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation

Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.

Nyhet

Ingen överprövning av Mälartåg

Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.