Annons:

Publicerad: 2025-02-07

Mjukvarufel stoppar nya spårvagnar i Göteborg

Göteborgs nya superlånga spårvagn M34 har tillfälligt tagits ur trafik på grund av ett mjukvarufel, rapporterar Göteborgs-Posten. Den 45 meter långa vagnen invigdes den 17 januari men har nu stoppats efter att tester visat för hög strömförbrukning, vilket kan påverka övrig trafik.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
FOTO: Kasper Dudzik

– Vi siktar på att få ut dem i trafik igen så snart som möjligt, säger Robert Lindberg, pressansvarig på Göteborgs Spårvägar.

De nya 45 meter långa spårvagnarna rymmer 303 passagerare varav 111 sittande och övriga stående. Det är 30–35 fler sittplatser än i M33:orna som satts i trafik de senaste åren och 75 fler än de gamla M29:orna som varit i trafik i över 50 år.

Fyra M34-vagnar har hittills levererats, och en femte väntas inom kort. En ny mjukvara testas nu för att lösa problemet. Spårvagnarna används tills vidare för utbildning men körs inte i reguljär trafik.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Nya tåg till Saltsjöbanan

Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.

Notis

Landskrona är Årets station 2025

Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.

Notis

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

Reportage

Återupptagen spårvagnstrafik i Danmark

Köpenhamn, Odense och Århus hade spårvagnstrafik till mitten av 1900-talet när trafiken lades ner. Söndag 26 oktober invigdes trafiken i första etappen på ringlinjen runt Köpenhamn och nu har de tre städerna återfått spårvagnarna.

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.