Annons:

Publicerad: 2025-02-07

Mjukvarufel stoppar nya spårvagnar i Göteborg

Göteborgs nya superlånga spårvagn M34 har tillfälligt tagits ur trafik på grund av ett mjukvarufel, rapporterar Göteborgs-Posten. Den 45 meter långa vagnen invigdes den 17 januari men har nu stoppats efter att tester visat för hög strömförbrukning, vilket kan påverka övrig trafik.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
FOTO: Kasper Dudzik

– Vi siktar på att få ut dem i trafik igen så snart som möjligt, säger Robert Lindberg, pressansvarig på Göteborgs Spårvägar.

De nya 45 meter långa spårvagnarna rymmer 303 passagerare varav 111 sittande och övriga stående. Det är 30–35 fler sittplatser än i M33:orna som satts i trafik de senaste åren och 75 fler än de gamla M29:orna som varit i trafik i över 50 år.

Fyra M34-vagnar har hittills levererats, och en femte väntas inom kort. En ny mjukvara testas nu för att lösa problemet. Spårvagnarna används tills vidare för utbildning men körs inte i reguljär trafik.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Västtrafik kör fler och färre tåg

Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.

Notis

Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen

Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.

Notis

Nio av tio tåg i tid i oktober

Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.

Notis

Nya tåg till Saltsjöbanan

Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.