Annons:

Publicerad: 2024-06-01

Ny spårvagnsdepå i Göteborg

Den 31 maj 2024 invigdes den största spårvagnsdepån i Göteborgs historia på Ringön. Depån blir hem för bland annat de 60 nya längre spårvagnar som börjar levereras till Göteborg under sommaren.

Göteborg får allt fler och längre spårvagnar. Nu står en fjärde spårvagnsdepå klar och depån är den största hittills. I depån, som är 100 000 kvadratmeter, ryms 71 spårvagnar.

Depån har byggts i två etapper, den första etappen stod klar 2020. Då byggdes ett skärmtak för uppställning och servicehall.

När nu leveranserna av de 60 nya 45 meter långa spårvagnarna (nuvarande spårvagnar i Göteborg är 30 meter långa) startar i sommar står depån helt klar och då är också plats för uppställning, drift- och underhåll av spårvagnar och kontorslokaler på plats.

I depån finns uppställningsplatser för 71 spårvagnar, verkstäder och servicehallar.

Ringödepån började byggas 2019. Byggnationen har utförts av Skanska, i samarbete med Fastighet, stöd och service i Västra Götalandsregionen och Västtrafik.

Spårvagnarna som ska kunna tas omhand i depån är modellerna M32, M33 och M34.

Den nya spårvagnsdepån på Ringön invigdes den 31 maj. Foto: Eddie Löthman/Västtrafik

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Järnvägsunderhåll i hög hastighet

Stockholms tunnelbana kommer framöver att underhållas med modern höghastighetsslipning (HSG). Genom denna teknik, utvecklad av Vossloh, kan skador på rälsen effektivt avlägsnas, vilket förlänger spårens livslängd och minskar ljudnivån från tågtrafiken.

Notis

Spårspring ger tågstopp

Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.

Notis

Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm

Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).