Annons:
Nya diesellok till BillerudKorsnäs
Två diesellok som inom kort levereras till BillerudKorsnäs anlände på söndagen till Tågab i Kristinehamn efter en lång transport från Gmeinden i södra Tyskland.
Text: Ulf Nyström Foto: Gmeinder, Rafal Sted, Carsten Watsack

De två D75BB-loken kort före avfärden från Gmeinder Lokomotivenfabrik i Mosbach i södra Tyskland.
Annons:
De två loken ska placeras vid BillerudKorsnäs pappersbruk i Grums och Frövi.
Leveransen innebär att BillerudKorsnäs lämnar tillbaka två mindre diesellok av typen V5 som hyrts av Nordic Refinance (NRFAB).
Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) drog de två nya loken från Trelleborg dit de kommit med tågfärja efter transporten genom Tyskland.
Långsam transport till Kristinehamn
”Transporten kördes i 60 kilometer i timman och tog därför sin rundliga tid”, säger Lars Yngström, vd i Tågab. ”Lokföraren övernattade i Mjölby och kom hit till Kristinehamn under söndagsförmiddagen.”
Under måndagen monteras kardanaxlarna på de två loken och under resten av veckan kommer serviceteknikerna att utbildas på den nya loktypen.
”Kommande veckoslut kör vi loken till Grums respektive Frövi men med monterade kardanaxlar är det 30 kilometer i timman som gäller”, säger Urban Lavén, operativ trafiksäkerhetschef på Tågab som varit delaktig i godkännandeprocessen för användning av loken i Sverige.
”Kör vi fortare kan hydraulik och växellåda skadas.”
Loken har tillverkats av Gmeinder Lokomotiven i Mosbach strax öster om Mannheim i södra Tyskland.



Transporten med BillerudKorsnäs nya diesellok från Gmeinden från Trelleborg till Kristinehamn under uppehållet i Alvesta den 27 februari 2021.

De två dieselloken transporterades på tågfärjan Mecklenburg-Vorpommern från Rostock till Trelleborg under kvällen 26 februari och drogs i land på morgonen 27 februari.
Gmeinder har tillverkat lok i 100 år
Gmeinder har tillverkat diesellok för växling vid större industrier och på bangårdar i många år och många lok har levererats till industriföretag och tågtrafikföretag i Tyskland och Österrike de senaste åren. Företaget grundades redan 1913 men har bytt namn och ägare flera gånger.
De två D75BB-loken till BillerudKorsnäs är de första loken som levereras till Sverige.
De fyraxliga loken väger 88 ton och är 12,4 meter långa. Dieselmotorn levererar 950 kW, ca 1 300 hästkrafter. Dragkraften är 280 kilonewton och högsta tillåtna hastighet 40 km/h.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Vätterlänken första delen av Götalandsbanan
Järnvägsdebattören Håkan Norén ser stora vinster och samhällsnytta med en länk mellan Södra stambanan och Jönköping så att man slipper den tidsödande vändan med tågbyte i Nässjö.
Åter nattåg till Lappland
Efter tre månaders avbrott återupptas nattågstrafiken mellan Stockholm och stationerna på Malmbanan. Tågen kommer att köras som tjänstetåg utan resenärer mellan Björkliden och Narvik.
Trafikverket och Infranord oense
Mycket blev fel när Infranord bytte en del av kontaktledningsanläggningen mellan Öxnered och Kil. Vänersborgs tingsrätt har beslutat att Infranord ska betala 14,5 miljoner kronor plus ränta till Trafikverket och ersätta Trafikverket för rättegångskostnader på 9,1 miljoner kronor. Infranord har överklagat domen till hovrätten.
Green Cargo och Trafikverket oense
Green Cargo beslöt nyligen att upphöra med rangeringen av järnvägsvagnar Ånge och utöka rangeringen i Sundsvall. Nu vill Trafikverkets utredare bygga ut rangerbangården i Ånge och nedgradera bangården i Sundsvall.