Annons:
Nya diesellok till BillerudKorsnäs
Två diesellok som inom kort levereras till BillerudKorsnäs anlände på söndagen till Tågab i Kristinehamn efter en lång transport från Gmeinden i södra Tyskland.
Text: Ulf Nyström Foto: Gmeinder, Rafal Sted, Carsten Watsack
De två D75BB-loken kort före avfärden från Gmeinder Lokomotivenfabrik i Mosbach i södra Tyskland.
Annons:
De två loken ska placeras vid BillerudKorsnäs pappersbruk i Grums och Frövi.
Leveransen innebär att BillerudKorsnäs lämnar tillbaka två mindre diesellok av typen V5 som hyrts av Nordic Refinance (NRFAB).
Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) drog de två nya loken från Trelleborg dit de kommit med tågfärja efter transporten genom Tyskland.
Långsam transport till Kristinehamn
”Transporten kördes i 60 kilometer i timman och tog därför sin rundliga tid”, säger Lars Yngström, vd i Tågab. ”Lokföraren övernattade i Mjölby och kom hit till Kristinehamn under söndagsförmiddagen.”
Under måndagen monteras kardanaxlarna på de två loken och under resten av veckan kommer serviceteknikerna att utbildas på den nya loktypen.
”Kommande veckoslut kör vi loken till Grums respektive Frövi men med monterade kardanaxlar är det 30 kilometer i timman som gäller”, säger Urban Lavén, operativ trafiksäkerhetschef på Tågab som varit delaktig i godkännandeprocessen för användning av loken i Sverige.
”Kör vi fortare kan hydraulik och växellåda skadas.”
Loken har tillverkats av Gmeinder Lokomotiven i Mosbach strax öster om Mannheim i södra Tyskland.
Transporten med BillerudKorsnäs nya diesellok från Gmeinden från Trelleborg till Kristinehamn under uppehållet i Alvesta den 27 februari 2021.
De två dieselloken transporterades på tågfärjan Mecklenburg-Vorpommern från Rostock till Trelleborg under kvällen 26 februari och drogs i land på morgonen 27 februari.
Gmeinder har tillverkat lok i 100 år
Gmeinder har tillverkat diesellok för växling vid större industrier och på bangårdar i många år och många lok har levererats till industriföretag och tågtrafikföretag i Tyskland och Österrike de senaste åren. Företaget grundades redan 1913 men har bytt namn och ägare flera gånger.
De två D75BB-loken till BillerudKorsnäs är de första loken som levereras till Sverige.
De fyraxliga loken väger 88 ton och är 12,4 meter långa. Dieselmotorn levererar 950 kW, ca 1 300 hästkrafter. Dragkraften är 280 kilonewton och högsta tillåtna hastighet 40 km/h.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Regeringen tyst om nya nattåg
Regeringen har ännu inte tagit ställning till frågan om inköp av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken i Sverige. Men Trafikverket tror fortfarande på leverans av nya fordon 2025-2026.
Tomteboda ska upprustas för bättre kapacitet
Utvecklingen av Tomteboda ska stärka Stockholms framtida tågkapacitet. Sweco har fått i uppdrag av Trafikverket att ta fram förslag för utveckling av området med målet att modernisera bangården för att möta dagens och framtidens behov och samtidigt avlasta Stockholms Centralstation.
Ballastfria spår minskar underhåll
Räler och växelsektioner kördes på lastbil från Ystad till Tallinn. Spår och växlar är bultade i broarnas stålsektioner. Det finns sju och en halv växel på bron.
Hector Rail på väg mot vinst
Omsättningen minskade marginellt men resultatet förbättrades med 100 miljoner kronor. Hector Rail är trots svackan på väg mot en miljard kronor i omsättning och plusresultat.