Annons:
Nya operatörer för gammal trafik
Green Cargo och CFL cargo blir på söndag och vid årsskiftet av med några av de stora transportuppdragen i Sverige. Onrail, Grenland Rail, Real Rail och Tågab tar över.
Text: Ulf Nyström
Onrail tar på söndag över tågdragningen av North Rail Express mellan Oslo och Narvik. Ett av Onrails godståg till Alnabru i Oslo lastas på terminalen i Åndalsnes. FOTO: Torbjørn Heide
Annons:
Det är inte enbart persontågstrafiken som förändras vid tidtabellsskiftet 15 december. En del godstågstrafik försvinner, annan tillkommer och flera transporter kommer att utföras av andra företag.
Några av de största förändringarna i år sker genom att nya operatörer tar vid efter de gamla. Grenland Rail och Onrail, båda norska företag eller i ett av fallen ett svenskt företag med norska ägare, övertar transporter som tidigare utförts av svenska statliga Green Cargo.
Fyra viktiga operatörsbyten
-
Onrail tar över North Rail Express (NRE) mellan Oslo och Narvik från Schenker och Green Cargo.
- Grenland Rail tar över tågtransporterna för Moelven på svenska spår från Green Cargo.
- Real Rail tar över tågdragningen av de egna tågen från CFL cargo.
- Vid årsskiftet tar Tågab över tågtransporterna för Vida från CFL cargo.
Onrail har sedan 2021 bedrivit inrikestrafik i Norge. Från 15 december tar företaget klivet över Kölen och kör North Rail Express (NRE) mellan Oslo och Narvik via Sverige.
Onrail tar över NRE
DB Schenker lägger i december ner trafiken med North Rail Express som körts av Green Cargo mellan Oslo och Narvik. Men norska Onrail tar över stafettpinnen och får DB Schenker som största kund.
Det fanns en oro inom Onrail för att det skulle bli svårt att rekrytera lokförare i Sverige och man trodde att man behövde få norska förare att köra så långa sträckor som det var tillåtet i Sverige och att man skulle få hyra in många svenska lokförare.
”Men vi har anställt så många svenska förare att de kommer att köra tågen hela sträckan mellan Oslo och Narvik”, säger Henning Aandal, daglig leder i Onrail.
”Vi har inte ens behövt annonsera efter lokförare, de har sökt anställning hos oss sedan det stod klart att Green Cargo inte skulle fortsätta att köra tågen.”
Lokförare på fyra orter i Sverige
De svenska lokförare Onrail anställt stationeras i Ludvika, Vännäs, Boden och Kiruna.
Onrail kommer att använda Traxx-lok inhyrda från Railpool för tågdragningen.
”Normal tågvikt blir 1 100 ton men vi kan öka detta betydligt genom att använda två lok när det är mycket sjömat som ska fraktas söderöver”, säger Henning Aandal.
Den senaste tiden har tåget gått med mycket last och trafiken har flutit på bra under sommaren och hösten efter trafikavbrotten på Malmbanan förra vintern,
”Green Cargo har gjort ett gott jobb”, säger Henning Aandal.
Grenland Rail tar på söndag över transporterna av virke och flis för Moelven i Norge till Gävle, Frövi och Grums. Tågen kommer att dras av dubbla El15-lok. Foto i Bastuträsk 17 maj 2024. El15 101, före detta Hector Rail 161 101, fd NSB El15 2191, ska dra ett containertåg till Göteborg Skandiahamnen. FOTO: Rasmus Hansson
Onrail kommer inte att göra uppehåll i Kiruna för lossning och lastning av containrar och trailrar.
”Vi vill erbjuda den snabbaste förbindelsen mellan Oslo och Narvik”, säger Henning Aandal.
”Därför hoppar vi över Kiruna.”
Körtiden blir 25–26 timmar. Tågen fraktar främst livsmedel och post på nordgång och färsk fisk på sydgång.
Grenland Rail tar flis och virke hela vägen
Grenland Rail tar vid tidtabellsskiftet över körningen av timmer och flis för Moelven på svenska spår. Tågen körs nu av Grenland Rail från ett halvdussin omlastningsterminaler i Norge till Kongsvinger och Green Cargo kör tågen vidare till och i Sverige.
Men från och med söndag kommer Grenland Rail att köra tågen hela vägen från terminalerna i Norge till Gävle, Frövi och Grums.
”Vi kommer att köra sex tåg i veckan till Fliskär i Gävle, ett tåg i veckan till Frövi och ett tåg i veckan till Grums”, säger Claes Mårdstrand, trafikchef på Grenland Rail AB som ägs av norska Grenland Rail AS
Dubbla El 15-lok från Kongsvinger
Grenland kommer att använda dubbla El15-lok för att dra tågen mellan Kongsvinger och de svenska pappersbruken. De är ursprungligen malmtågslok som använts mellan Kiruna och Narvik, men de ägdes och användes under flera år av Hector Rail.
”Vi kommer att ha tågvikter på 2 600 ton och då räcker det inte med dubbla Rc-lok”, säger Claes Mårdstrand.
Grenland Rail har köpt åtta österrikiska lok som efter ombyggnad kommer att ersätta de fem Rc-loken som Grenland nyligen köpt av Green Cargo och de fyra El15-loken.
Railcare moderniserar lok för Grenland Rail
Railcare kommer att genomföra en omfattande upprustning av de åtta 1144-loken som Grenland Rail köpt av ÖBB. Det första loket kommer att vara klart för trafik i vår.
Real Rail kommer från och med söndag att ta hand om tågdragningen av samtliga egna tåg. Moderbolaget Sandahlsbolagen äger sju Traxx-lok och Real Rail hyr fem Traxx-lok från Railpool för den utökade trafiken. Foto i Västerås 8 november 2022. FOTO: Mats Nyblom
Sandahlbolagen har genom dotterbolaget Real Rail i många år bedrivit godstågstrafik mellan södra och norra Sverige.
Under flera år upphandlades all tågdragning. Green Cargo körde de flesta tågen och CFL cargo körde ett par tåg.
Första steget togs för två år sedan
I december 2022 började Real Rail köra två tågpar Helsingborg–Nässjö–Umeå/–Luleå och ett tågpar Falköping–Luleå via Västerås och Umeå sedan koncernenskaffat sju moderna Traxx-lok genom förvärvet av Investment AB Bure.
CFL cargo har sedan dess kört tågen mellan Göteborg och Sundsvall med till- och avkoppling av vagnar från respektive till Jönköping i Falköping samt tågen mellan Göteborg och Umeå.
Railcare moderniserar lok för Grenland Rail
Railcare kommer att genomföra en omfattande upprustning av de åtta 1144-loken som Grenland Rail köpt av ÖBB. Det första loket kommer att vara klart för trafik i vår.
Men nu kommer Real Rail att köra samtliga tåg.
”Vi är väl förberedda och är övertygade om att det kommer att fungera väl”, säger David Sandahl, vd i Real Rail.
Real Rail hyr fem Traxx-lok med ETCS av Railpool. Real Rail kommer att köra alla tåg till och från Umeå och Luleå via Ådalsbanan och Botniabanan.
”Trots den generella lokförarbristen i Sverige har rekryteringen av nya förare fortlöpt bra”, säger David Sandahl.
“Nu är vi bemannade för att klara den ökade driften.”
Real Rail har anställt 15 lokförare
Real Rail har nyanställt 15 lokförare utöver de 33 företaget hade tidigare. Dessutom finns sex timanställda förare. De nyanställda förarna är stationerade i Göteborg, Falköping, Örebro och Umeå.
Under förra året minskade fraktvolymerna något men i år har tågen varit mer välfyllda.
”Det märks att vi är inne i en lågkonjunktur men under året har volymerna ökat tack vare nya kunder och produktionen har fungerat riktigt bra”, säger David Sandahl.
”Nu kan vi bara hoppas att kommande vinter inte blir lika besvärliga som den förra.”
Tågab tar över trätransporter
Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) tar vid årsskiftet över tågen som CFL cargo kört för Vida mellan ett antal sågverk och två exporthamnar.
Tågab kommer att använda Traxx-loket 187 401 som hyrs av Railpool för de nya transporterna för Vida. Loket har använts för virkestransporter för Specialvirke och ska i januari 2022 strax avgå från Axmarby på Ostkustbanan. FOTO: Björn Sedin
Tågab har sedan flera år kört gran- och tallvirke till Vidas sågverk i Småland, bland annat från Boxholm, Kvarntorp, Storå och Katrineholm.
Transporterna av de sågade trävarorna till exporthamnarna utfördes under många år av Vida men våren 2022 tog CFL cargo över loken och transporterna.
Nu tar Tågab över även de transporterna.
Sågade trävaror till Karlshamn och Varberg
”Det ser vi verkligen fram emot”, säger Dennis Sätterman, trafikplaneringschef på Tågab.
”Vi kommer att köra från sågverken i Alvesta och Vislanda till Karlshamn och Varberg.”
Tågab kommer at använda det Traxx-lok med Last Mile-funktion som de senaste åren använts för virkestransporterna för Specialvirke. De tågen kommer i fortsättningen att dras med Rc-lok som nyligen försetts med ETCS
”Med Traxx-loket klarar vi växlingen i Alvesta utan att behöva använda diesellok”, säger Dennis Sätterman.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Många nyheter i nya tågplanen
Natten till söndag är det nyår på Sveriges järnvägar. Den gamla tågplanen åker ut, den nya kommer in när T25 ersätter T24. Den nya tågplanen innehåller såväl indragen som utökad och övertagen trafik.
Hopp om godståg till Vetlanda
Första halvåret 2023 lades den regelbundna godstågstrafiken till Vetlanda, Kvillsfors och Pauliström ner. Sex företag tvingades börja använda lastbilstransporter. Men nu finns hopp om återupptagen godstågstrafik.
Bättre förberedelser ska rädda tågtrafiken i vinter
Ökade möjligheter till avisning av tågsätten, fler reservdelar i beredskap, fler reparatörer i tjänst och glesare trafik. Så minskar SJ risken för havererad vintertrafik.
Tre med vinst och fem med förlust
Det gick riktigt bra för SJ. MTR Express lyckades efter nästan tio år vända förlust till vinst. Snälltåget gick allra bäst. Kommersiell tågtrafik lönar sig. Men för alla företag som bedrev upphandlad trafik slutade 2023 med svidande förluster.