Annons:
Øresundsbron är med och bygger 5G-järnvägsinfrastruktur
Øresundsbro Konsortiet bidrar till framtidens 5G-järnvägssinfrastruktur tillsammans med Trafikverket och Bane NOR. EU-medfinansiering på 18 miljoner euro har beviljats för att bygga 5G-järnvägsinfrastruktur inom ramen för jätteprojektet 5G4RAILSCAND.
Øresundsbrons järnväg mellan Danmark och Sverige. FOTO: Johan Nilsson, Øresundsbron
Projektet 5G4RAILSCAND förbereder passiv telekominfrastruktur på sträckan Köpenhamn–Sverige–Oslo med målet att implementera tågkommunikationssystemet Future Rail Mobile Communication System (FRMCS), för kommunikation mellan förare, tillsyningsmän och trafikledare.
EU-fonden CEF (Connecting Europe Facility) har beviljat en medfinansiering på 18 miljoner euro för att förbereda införandet av det nya 5G-systemet och bygga telekominfrastruktur på sträckan Köpenhamn–Sverige–Oslo som en del av transportnätverket TEN-T- mellan Skandinavien och Medelhavet.
Bakom projektet står ett konsortium bestående av Bane NOR, Trafikverket och Øresundsbro Konsortiet med Banedanmark som associerad partner. Dessutom har en avsiktsförklaring undertecknats av parterna för vidare samarbete kring implementeringen av FRMCS i Skandinavien.
”Øresundsbron har knutit ihop Öresundsregionen i snart 25 år och vi fortsätter varje dag att agera brobyggare för gränsöverskridande samarbete. Nu framtidssäkrar vi en sömlös järnvägskommunikation mellan våra länder, och tar samtidigt ansvar för den större helhet som bron är en del av i Scan Med-korridoren”, säger Rolf Sundqvist, järnvägschef, Øresundsbro Konsortiet.
“Detta är en gemensam bedrift och för Trafikverket är det en viktig milstolpe i Trafikverkets plan för FRMCS-implementering. Vi ser fram emot att samarbeta med våra grannländer i detta projekt. Detta skickar också en viktig signal om att Skandinavien nu förbereder sig för införandet av FRMCS”, säger Mats Malmström, projektkoordinator, Trafikverket.
“Projektet kommer att lägga grunden för en standardiserad infrastruktur och stödja sömlösa gränsövergångar längs korridoren. Vi ser fram emot att ytterligare förbättra samarbetet med våra grannländer genom detta projekt. Infrastrukturen kommer att stödja viktiga ICT-tjänster för tågen, inklusive det nya signalsystemet ERTMS”, säger Arild Nybrodahl, ICT-direktör, Bane NOR.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Väte Academy får utbildningstillstånd från Transportstyrelsen
Väte Academy har beviljats utbildningstillstånd från Transportstyrelsen. Beslutet innebär att bolaget är godkänt att verka som både utbildningssamordnare och examinator samt att bedriva utbildningsverksamhet i egen regi.
Tågstopp Göteborg–Alingsås åtta veckor
Under åtta veckor i sommar från och med i dag är det trafikstopp på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. De flesta tågresenärerna får byta till eller från buss i Alingsås men SJ kör X2000-tågen via Borås utan byten.
Oförändrat resande med järnväg, spårväg och tunnelbana
Resandet med järnväg, spårväg och tunnelbana låg kvar på i stort sett samma nivå 2025 som året före. Totalt gjordes 727 miljoner resor inom bantrafiken under 2025, visar ny statistik från Trafikanalys.
Infrakraft vinner kontrakt i Öresundsregionen
Infrakraft har tilldelats flera infrastrukturprojekt i Öresundsregionen, entreprenaderna Trelleborgsbanan, Lommabanan, etapp 2 samt nyligen också entreprenaden Oxie där hållplatsen ska byggas om till en enspårsdriftplats som bland annat möjliggör för tågen att vända där. Totalt omfattar de tre projekten en kontraktssumma på över 600 miljoner kronor.
Skåne kraftsamlar för södra Sveriges viktigaste järnvägsprojekt
Nu tar arbetet med järnvägsutbyggnaden mellan Hässleholm och Lund ett viktigt steg framåt. Trafikverket, Region Skåne, berörda kommuner – Lund, Eslöv, Höör, Hässleholm och Malmö samt Länsstyrelsen Skåne har enats om en gemensam samverkansöverenskommelse för programmet – södra Sveriges enskilt viktigaste infrastruktursatsning.
Färre olyckor och dödsfall i bantrafiken under 2025
Totalt 96 personer omkom i bantrafiken under 2025. Det är 16 färre än året innan. Majoriteten av dödsfallen – 80 personer – inträffade i samband med självmord. Av dessa var 63 män och 17 kvinnor. Det visar den officiella statistiken för bantrafikskador från Trafikanalys.
Green Cargo tar över driften av Årsta kombiterminal
Green Cargo tar över driften av Årsta kombiterminal 1 oktober i år. Jernhusen som äger terminalen och Green Cargo har tecknat flerårigt avtal om drift av Årsta kombiterminal. Green Cargo kommer dessutom att sköta växlingen på terminalen.
Många inställda och omledda tåg i sommar
Byte av kontaktledningar, spårbyten, förlängning av mötesspår och förberedelser för ERTMS-installationer under sommaren 2026 medför att många tåg ställs in och andra leds om.
Historiskt avtal säkrar fortsatt tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland
Den 15 juni tecknade Trafikverket ett avtal med Stena Line som säkerställer fortsatt tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland. Avtalet, det första i sitt slag, innebär att trafiken mellan Trelleborg–Rostock kan fortsätta fram till den 31 december 2031.
Ett steg närmare en ny järnväg Göteborg–Borås
Regeringen beslutar att tillåta att den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås byggs inom den korridor som Trafikverket har föreslagit. Ett viktigt beslut för den fortsatta planeringen och byggstart.









