Annons:

Publicerad: 2024-12-07

Øresundsbron är med och bygger 5G-järnvägsinfrastruktur

Øresundsbro Konsortiet bidrar till framtidens 5G-järnvägssinfrastruktur tillsammans med Trafikverket och Bane NOR. EU-medfinansiering på 18 miljoner euro har beviljats för att bygga 5G-järnvägsinfrastruktur inom ramen för jätteprojektet 5G4RAILSCAND.

Øresundsbrons järnväg mellan Danmark och Sverige. FOTO: Johan Nilsson, Øresundsbron

Projektet 5G4RAILSCAND förbereder passiv telekominfrastruktur på sträckan Köpenhamn–Sverige–Oslo med målet att implementera tågkommunikationssystemet Future Rail Mobile Communication System (FRMCS), för kommunikation mellan förare, tillsyningsmän och trafikledare.

EU-fonden CEF (Connecting Europe Facility) har beviljat en medfinansiering på 18 miljoner euro för att förbereda införandet av det nya 5G-systemet och bygga telekominfrastruktur på sträckan Köpenhamn–Sverige–Oslo som en del av transportnätverket TEN-T- mellan Skandinavien och Medelhavet.

Bakom projektet står ett konsortium bestående av Bane NOR, Trafikverket och Øresundsbro Konsortiet med Banedanmark som associerad partner. Dessutom har en avsiktsförklaring undertecknats av parterna för vidare samarbete kring implementeringen av FRMCS i Skandinavien.

”Øresundsbron har knutit ihop Öresundsregionen i snart 25 år och vi fortsätter varje dag att agera brobyggare för gränsöverskridande samarbete. Nu framtidssäkrar vi en sömlös järnvägskommunikation mellan våra länder, och tar samtidigt ansvar för den större helhet som bron är en del av i Scan Med-korridoren”, säger Rolf Sundqvist, järnvägschef, Øresundsbro Konsortiet.

“Detta är en gemensam bedrift och för Trafikverket är det en viktig milstolpe i Trafikverkets plan för FRMCS-implementering. Vi ser fram emot att samarbeta med våra grannländer i detta projekt. Detta skickar också en viktig signal om att Skandinavien nu förbereder sig för införandet av FRMCS”, säger Mats Malmström, projektkoordinator, Trafikverket.

“Projektet kommer att lägga grunden för en standardiserad infrastruktur och stödja sömlösa gränsövergångar längs korridoren. Vi ser fram emot att ytterligare förbättra samarbetet med våra grannländer genom detta projekt. Infrastrukturen kommer att stödja viktiga ICT-tjänster för tågen, inklusive det nya signalsystemet ERTMS”, säger Arild Nybrodahl, ICT-direktör, Bane NOR.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Stora problem efter tågurspårning

Tågurspårningen under torsdagen strax över om Bollebygd mellan Göteborg och Borås orsakar stora problem för tågresenärer och tågtrafikbolagen. Trafiken förbi urspårningsplatsen kommer troligen inte att kunna återupptas förrän om två veckor.

Notis

Railcare totalrenoverar TMZ 1439 åt TM Togdrift AS

Ett äldre diesellok får nytt liv genom en omfattande totalrenovering hos Railcare. På uppdrag av den norska tågoperatören TM Togdrift AS moderniseras loket TMZ 1439 med ny teknik, förbättrad förarmiljö och uppgraderade säkerhetssystem. En investering som ger känslan av ett nytt lok, till ungefär halva kostnaden jämfört med en nyanskaffning.

Notis

Tak på tåg till Malmö

Den norska taktillverkaren Lett‑Tak anlitar Bring för transporterna till en ny multisportarena i Malmö. Stora mängder byggmaterial fraktas till största del med tåg.

Notis

Stort börsras för Train Alliance

Värdet på aktierna i Train Alliance minskade med 60 procent när handeln i bolaget återupptogs på Nasdaq First North Growth Market 22 juni efter ha varit stoppad i nästan fyra månader. Aktierna tappade ytterligare under tisdagen.

Nyhet

Tågstopp Göteborg–Alingsås åtta veckor

Under åtta veckor i sommar från och med i dag är det trafikstopp på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. De flesta tågresenärerna får byta till eller från buss i Alingsås men SJ kör X2000-tågen via Borås utan byten.