
Inga X2000-tåg till Danmark
Bristen på fungerande X2000-tåg har tvingat SJ att ställa in snabbtågstrafiken över Öresund. Trafiken kommer troligen inte att återupptas förrän i juni nästa år.
Fler nyheter
Inga tecken på sabotage
Det kommer att ta flera veckor innan trafiken kan återupptas på Malmbanan mellan Björkliden och Riksgränsen. Räler, sliprar och kontaktledning är skadade. Men det finns inga tecken på sabotage eller annan yttre påverkan.
Fortsatt färre tåg i Bergslagen
Vart sjätte regionaltåg i Bergslagen kommer att vara inställt ytterligare tre månader. VR Sverige har ännu inte tillräckligt med personal för att klara planerad trafik.
Möte med järnvägsbranschen
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägspodden
%
Stötta våra oberoende nyheter – vi har plats för fler företagspartners
Notiser
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägjobb
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Debatt & krönikor
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på nästan 15 %. Senaste månaden redovisar vi 139 000 sidvisningar och 56 000 besökare. Sammantaget ser vi 442 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.
Statistiken uppdaterad 9 februari 2025
Annons:
Reportage
En resa med O-lok på Bergslagsbanan
14–15 oktober 1972, för exakt 50 år sedan, genomförde Svenska Järnvägsklubben en utfärd på Bergslagsbanan från Göteborg till Gävle. En historisk resa som ett halvsekel senare bjuder på mycket nostalgi.
25 år sedan Linx skapades
12 maj 2000, för 25 år sedan, skrev två stolta generaldirektörer under ett avtal om att bilda ett samägt bolag, Linx, för snabbtågstrafik mellan de tre skandinaviska huvudstäderna. Tågen började rulla i januari 2001. Fyra år och några chefer senare likviderades bolaget.
EuroDual: Lösningen på Sveriges åldrande lokflotta
Svensk järnväg befinner vid ett vägskäl. En stor del av landets lokflotta har varit i drift i årtionden, vilket leder till många operativa och ekonomiska utmaningar. Höga underhållskostnader, ineffektivitet och oförmåga att uppfylla moderna miljöstandarder hotar såväl konkurrenskraft som omställningen av Sveriges järnvägssektor.
Annons:
Annons:
Guldkorn från arkivet
Fler kan lämna tågen i tid
85 procent av alla evakueringar av resenärer från havererade tåg kunde påbörjas inom den tidsfrist på en-två timmar som gäller sedan 2017. Det visar Trafikverkets redogörelse till regeringen.
Ingen dröm för godstrafiken
Öresundsbron skulle bli för brant och för dyr. Därför var den fasta förbindelsen över och under Öresund inte särskilt populär på SJ Gods. Att köra genomgående godståg mellan Sverige och Tyskland bjuder fortfarande på utmaningar.
Flera frågetecken för Vy
Inget är ännu klart. Det är beskedet från Vy Tåg när det gäller möjligheten att köra nattågen mellan Luleå och Stockholm till och från Göteborg eller den mer överraskande uppgiften att Vy överväger en förlängning av tågen till och från Oslo
Defekt hjul orsakade tågurspårning
Det var av allt att döma ett defekt hjul som medförde att ett lastat malmtåg spårade ur med elva vagnar i Vassijaure för ett år sedan. Hjulet brast från löpbanan till navet och pressades sedan inåt på hjulaxeln och spårade ur.