
Vinsten rasade för SJ
SJ redovisar ett rörelseresultat på 132 miljoner kronor för årets andra kvartal, en försämring med 450 miljoner kronor jämfört med andra kvartalet förra året.
Fler nyheter
Tågföretagen kritiserar regeringen
Regeringen struntar i tågbranschen, EU:s rekommendationer och tågtrafikföretagen som försöker överleva i det pressade ekonomiska läget. Det anser branschföreningen Tågföretagen.
Tåghjul slits mer på bra spår
Spåren på de mest trafikerade banorna i Sverige har de senaste åren blivit så bra att tågens hjul slits på en smalare del. Det orsakar så småningom vibrationer och sämre komfort i tågen.
Möte med järnvägsbranschen
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägspodden
%
Stötta våra oberoende nyheter – vi har plats för fler företagspartners
Notiser
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägjobb
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Debatt & krönikor
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på nästan 15 %. Senaste månaden redovisar vi 139 000 sidvisningar och 56 000 besökare. Sammantaget ser vi 442 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.
Statistiken uppdaterad 9 februari 2025
Annons:
Reportage
EuroDual: Lösningen på Sveriges åldrande lokflotta
Svensk järnväg befinner vid ett vägskäl. En stor del av landets lokflotta har varit i drift i årtionden, vilket leder till många operativa och ekonomiska utmaningar. Höga underhållskostnader, ineffektivitet och oförmåga att uppfylla moderna miljöstandarder hotar såväl konkurrenskraft som omställningen av Sveriges järnvägssektor.
Små vinster eller stora förluster
De flesta godstågsbolagen i Sverige redovisar mycket blygsamma vinster eller ordentliga förluster. Bristen på kapital försvårar anskaffningen av nya lok och vagnar och en effektivisering av transporterna.
Ses vi på Järnvägsdagen?
Den 20 november är det dags för Järnvägsdagen på Sergels Hub i Stockholm. Train & Rail är givetvis på plats. ”Det är årets bästa plats för nätverkande och nya möten. Jag ser också fram emot programdelen om hur vi möter kompetensbristen”, säger Monika Johannesen Widholm, projektledare för Train & Rail.
Annons:
Annons:
Guldkorn från arkivet
Så blir banunderhållet bättre
Det går att effektivisera järnvägsunderhållet. Men det krävs ökat samarbete inom branschen, nya underhållskontrakt, ny reservdelsstrategi och fler växelbyten. Det skriver Trafikverket i en rapport till regeringen.
Omstart för Krösatågen
Kollektivtrafikmyndigheterna i Småland måste göra om upphandlingen av Krösatågstrafiken. Det har Förvaltningsrätten i Jönköping beslutat. Men beslutet kommer troligen att överklagas.
Bonus till kvarsittare
Fjärrtågklarerare och tågledare vid Trafikverket får ett lönelyft på 4 000 kronor och ”stanna kvar-bonus” på 85 000 kronor om det inte säger upp sig under 2023 och 2024.
Stenen från Dalsland tar tåget
På tisdagen kördes det tredje tåget med sten från Åmål till Brista norr om Stockholm. Stenen används i vägbeläggningar och kommer så småningom att transporteras till fler orter i Sverige.