
Åter trätransporter på tåg
Tågtransporterna av sågade trävaror från Fiskarheden återupptas i december efter ett års avbrott. Terminalen i Malungsfors blir från tidtabellskiftet en av Green Cargos taxepunkter.
Fler nyheter
Nu är Flixtrain på banan
Avgången var tre minuter sen. Ankomsten i rätt tid. Däremellan gick det som på räls i tre timmar och 31 minuter. Stolarna var hårda och ljudnivån ganska hög men resenärerna var nöjda.
Snön ökade förlusten för Green Cargo
Snön och kylan satte käppar i hjulen för Green Cargo. Första kvartalet slutade med ett rörelseresultat på -79 miljoner kronor. Men vd ser spåret i slutet av snödrivorna.
Möte med järnvägsbranschen
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägspodden
%
Stötta våra oberoende nyheter – vi har plats för fler företagspartners
Notiser
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägjobb
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Debatt & krönikor
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på nästan 15 %. Senaste månaden redovisar vi 139 000 sidvisningar och 56 000 besökare. Sammantaget ser vi 442 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.
Statistiken uppdaterad 9 februari 2025
Annons:
Reportage
En levande järnväg – 40 år efter nedläggning
Den 19 augusti 1984 var sista dagen som SJ trafikerade den smalspåriga järnvägen Västervik–Hultsfred–Växjö. Banan lades ner trots stora protester, men järnvägen mellan Västervik och Hultsfred kom att överleva.
Nyckelfärdigt spårvägsbygge effektivare
Billigare och 15 procent snabbare byggnation – och lägre livscykelkostnader. Ett kontrakt på 30 år har gett Reims en effektiv spårväg.
Dags att byta ut gammal teknik
Fasa ut dieseltågen. Minimera energiförbrukningen i varje enskild komponent. Men framförallt – förändra upphandlingsmodellerna. Det återstår många steg för att järnvägen ska bli riktigt grön.
Annons:
Annons:
Guldkorn från arkivet
Storsatsning på Malmbanan
Trafikverket genomför de närmaste åren en storsatsning på Malmbanan. I år fullbordas spårbytet mellan Gällivare och Råtsi samtidigt som flera bangårdar förlängs för att klara längre tåg.
Liten vinst för Green Cargo
Green Cargo redovisar en vinst på 42 miljoner kronor för tredje kvartalet. Det är en förbättring med 79 Mkr jämfört med tredje kvartalet förra året. Men i år fick Green Cargo miljökompensation på 41 Mkr.
Det skall f-n vara tågresenär
Samverkan är bra om det leder till aktiviteter i den dagliga verksamheten. Men det finns gråzoner utan tillräckliga incitament. De måste vi lösa.
Fler inställda tåg i Mälardalen
1 400 inställda tåg i augusti och 1 300 i september. Det har varit en besvärlig höst för tågresenärerna i Mälardalen. Det lär inte bli mycket bättre i vinter och kommande vår.