Fler nyheter

Sverige förlorar ett tydligt lågprisalternativ

Jonas Friberg skriver om Flixtrain som inte kommer upp på banan igen. Naturligtvis är det ett rimligt beslut om intäkterna är stabilare och efterfrågan större i Tyskland, men vi som reser i Sverige förlorar ett tydligt lågprisalternativ.

Vätterlänken första delen av Götalandsbanan

Järnvägsdebattören Håkan Norén ser stora vinster och samhällsnytta med en länk mellan Södra stambanan och Jönköping så att man slipper den tidsödande vändan med tågbyte i Nässjö.

Möte med järnvägsbranschen

Fredrik Johansson bryter ny mark

Fredrik Johansson bryter ny mark

Jobbet på Vossloh var tänkt som ett tillfälligt arbete under 1990-talets krisår. Men det förde in elektrikern Fredrik Johansson på en helt ny bana. Nu är han en del av spjutspetsutvecklingen som effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.

Järnvägspodden

Här kan du lyssna direkt på Järnvägspodden – Trafikverkets podcast för dig i järnvägsbranschen. De två programledarna Staffan Sporre och Ulf Carlsson samtalar med olika spännande gäster som bjuder på interna såväl som externa perspektiv på den svenska järnvägen. Ett nytt avsnitt publiceras var tredje vecka.

Notiser

Anna Höjer slutar som vd för Transdev Sverige

Anna Höjer, vd på Transdev Sverige sedan 2020, lämnar sin tjänst. Under hennes ledarskap har bolaget vuxit genom bland annat busstrafiken i Göteborg och Stockholm, driften av Roslagsbanan samt övertagandet av Öresundståg och Mälartåg.

Färre kilometer järnväg för varje svensk

Antalet kilometer järnväg per invånare minskade med 14 procent mellan 2005–2021 i Sverige. Stockholm, Skåne och Västra Götaland är bland de regioner i Europa som har haft mest negativ utveckling av järnvägstätheten. Detta visar en ny rapport från COWI.

Spårvägsupphandlingen i Uppsala påbörjas

För att säkra en pålitlig och hållbar kollektivtrafik under lång tid framåt har Uppsala kommun beslutat att bygga spårväg. Nu påbörjas upphandlingen som är värd totalt fem miljarder kronor.

Sponsrat innehåll

Järnvägjobb

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Debatt & krönikor

Hur räknar man egentligen?

Veckans fundering är det här med hur man räknar och vad man egentligen vill? Två saker: den ena upphandlingar, den andra kalkylfokus istället för vision. För mig som följt den här branschen i tre, fyra decennier nu känns det som upphandlingar i sin nuvarande form nått vägs ände.

Sverige behöver lasarettståg

Kriget i Ukraina har visat på behovet av att snabbt kunna evakuera ett stort antal skadade människor från en del av landet till andra mindre utsatta delar. För att åstadkomma detta bör ett antal lasarettståg inrättats. Det skriver Gunnar Tufveson och Jan Enskog i ett debattinlägg.

Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på drygt 283 %. Senaste månaden redovisar vi 115 000 sidvisningar och 52 000 besökare. Sammantaget ser vi 345 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.

Statistiken uppdaterad 25 april 2024

Annons:

Reportage

Reportage

Omfattande tester väntar X80

Det första X80-tåget har anlänt till Alstom i Västerås. Nu väntar ett år av tester innan de fem första tågsätten överlämnas till Västtrafik. Premiärturen Göteborg-Vänersborg sker tidigast hösten 2023.

Reportage

Verkligheten i skala 1:87

Järnvägar.nu skriver ofta om 26,4 meter långa vagnar, 132 ton tunga lok och 231 miljoner kronor i kvartalsvinst. För en gång skull berättar vi om vagnar som är 30,3 centimeter, väger några hektogram och kostar under 1 000 kronor.

Annons:

Annons:

Guldkorn från arkivet

Nyhet

Ingen lokförarstrejk i dag

Det blir ingen strejk bland Öresundstågens lokförare och fordonsteknikerna hos MTR Tech och Euromaint. I alla fall inte denna vecka. Fackförbundet Seko har beslutat skjuta upp strejkvarslet till måndag 15 maj.

Kapacitet Nyhet

Lång väntan på ny bro

Den gamla bron över kanalen i Vänersborg skulle repareras under tre veckor och sedan skulle tågen åter kunna rulla över bron. Tio månader senare är bron borta och en ny bro dröjer ytterligare drygt ett år.

Nyhet

Livsmedel i ståltåg klimatsmart

Det fanns utrymme i det olastade stålämneståget från Borlänge till Luleå. Sedan i höstas transporterar Ica tre lastbilstrailrar med livsmedel varje dag till Luleå. Utsläppen av koldioxid reduceras med 440 ton per år.

Nyhet

Protrain tar över i Göteborgs hamn

Protrain tar 1 november över växlingen i Göteborgs hamn efter Baneservice. Men striden om uppdraget att växla vagnar i hamnen pågår fortfarande och ärendet ligger nu i kammarrätten.