Annons:
Punktliga och säkra tåg viktigast för resenärerna
Resandet med tåg är nu tillbaka på liknande nivåer som innan pandemin, men andelen som reser regelbundet med tåg är klart lägre än tidigare: “Vi ser att människors resemönster förändrats i spåren av pandemin och den utveckling av digitaliseringen som den bar med sig”, säger Josefin Hallenberg, utredare vid Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen har genomfört en marknadsundersökning för att få en bild över hur både tågresenärer och personer som inte väljer att resa med tåg ser på tågresande. Undersökningen genomfördes våren 2023, drygt ett år efter att restriktionerna till följd av covid-19-pandemin upphörde.
Resenärsundersökningen är nu klar och visar på en återgång till mer normala tågvanor. De som avstod från att resa under pandemin har helt enkelt börjat resa med tåg igen. Två av tre i undersökningen uppgav att de hade rest med tåg under det senaste året, vilket innebär att andelen resenärer är tillbaka på samma nivåer som 2019. En närmare granskning av resultatet visar dock tydligt att resemönstren har förändrats, framför allt reser man inte lika ofta med tåg som innan pandemin:
“Det förändrade beteendet har bland annat möjliggjorts av den ökade digitala tillgängligheten som bland annat gör att fler möten nu kan ske digitalt”, säger Josefin Hallenberg.
Biljettpris och punktlighet gör resenären nöjd
Både punktlighet och biljettpris lyfts fram i undersökningen som två viktiga faktorer som påverkar både resenärer och icke-resenärer. Samtidigt upplever många resenärer att dessa faktorer fungerar dåligt. Bara 6 av 10 resenärer upplever att tågen oftast eller nästan alltid är i tid. När det gäller biljettpriset är nöjdheten i 2023 årsrapport generellt lägre än både 2019 och 2021. 2022 ökade också prisindex för järnvägsresor med hela 18,5 procent.
“De som i dag inte åker tåg uppger att bättre tidhållning och bättre priser är faktorer som skulle kunna få dem att resa med tåg. Här finns alltså en möjlighet att både öka nuvarande resenärers nöjdhet och locka framtida resenärer”, säger Josefin Hallenberg.
Trafiksäkerhet och trygghet ombord
Enligt undersökningen är merparten av resenärerna nöjda med hur det fungerar att resa med tåg. Mest nöjda är resenärerna med ombordpersonalens bemötande, tryggheten ombord och hur trafiksäkerheten fungerar.
“Vi kan konstatera att det är de grundläggande aspekterna som är viktigast för resenärerna: punktlighet, trafiksäkerhet och trygghet ombord”, säger Josefin Hallenberg.
LÄS RAPPORTEN Resenärers syn på järnvägsmarknaden 2023
FOTO: Transportstyrelsen
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Kraftig resultatförbättring för SJ
Ökade biljettintäkter och lönsamma avtal gjorde att SJ:s rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 ökade med 106 miljoner kr till 361 Mkr jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
Haverikommissionens rapport från Iggesund klar
Ett SJ-tåg på väg mellan Stockholm och Sundsvall spårade ur 7 augusti 2024 efter ett kraftigt regnväder. Tåget var på väg från Stockholm till Sundsvall med 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt. Nu är Haverikommissionens rapport klar.
SJ-tåg spårade ur i Norge – lokförare död
Kort efter klockan 14 torsdagen den 25 oktober 2024 larmades räddningstjänsten om ett urspårat tåg mellan Bjerka och Mo i Rana i Norge. Ett SJ-tåg mellan Trondheim och Bodö i Norge hade spårat ur efter att ha träffats av ett stenras.
Smartare underhåll kan minska förseningar i Mälardalen
405 000 förseningsminuter årligen – det är vad tågresenärerna i Mälartågssystemet* drabbas av till följd av incidenter i järnvägens infrastruktur. MTR presenterar nu förslag på hur man skulle kunna förbättra den och få ner förseningsminuterna efter att ha analyserat de vanligaste felen.
Snälltåget kör Köpenhamn–Stockholm varje dag
Snälltåget kommer att köra Stockholm–Köpenhamn alla dagar i veckan, även under vintern. Planen var ursprungligen att endast köra torsdag–söndag under vinterhalvåret.
Inga X2000-tåg till Danmark
Bristen på fungerande X2000-tåg har tvingat SJ att ställa in snabbtågstrafiken över Öresund. Trafiken kommer troligen inte att återupptas förrän i juni nästa år.
Temporärt avtal för Connecting Stockholm
Trafikförvaltningen i Region Stockholm har ingått ett temporärt avtal med Connecting Stockholm AB för att driva huvudstadens tunnelbana från och med den 2 november 2025. Detta på grund av den långdragna juridiska tvisten om det nya tunnelbaneavtalet.
WSP anpassar Luleå bangård
WSP vinner ytterligare ett projekt knutet till Norrbotniabanan och får uppdraget av Trafikverket att utveckla Luleå C. Projektet möjliggör den framtida anslutningen till Norrbotniabanan, men är också av stor vikt i Luleås utveckling som en central knutpunkt för såväl transporter från norr och i öst-västlig riktning, som för den lokala och regionala persontrafiken.
Mer gods, fler resenärer och fler tåg
Både persontrafiken och godstrafiken på järnväg ökade kraftigt under andra kvartalet i år jämfört med andra kvartalet förra året. Det framgår av preliminär statistik från Trafikanalys.
VR tar över Öresundstågen
VR tar i december nästa år över tågkörningen av och för Öresundståg. Avtalet gäller i fem år och är värt sex miljarder kronor. Med det nya kontraktet växer VR på några år till det nästa största tågtrafikföretaget i Sverige.