Annons:

Publicerad: 2021-08-18

Sågat trä från lastbil till tåg

Nästa vecka rullar det första containertåget med sågat trävirke från Malungsfors till Skandiahamnen i Göteborg. Brädorna kommer från Fiskarheden i Transtrand och ska till Japan.

Text: Ulf Nyström Foto: Christer Hammare

T66 402 passerar Vansbro station med containertåget till Malungsfors den 14 augusti 2021.

Annons:

”Vi har pratat om detta så länge, äntligen kommer vi igång”, säger Joakim Limberg, säljare på Fiskarheden Trävaru AB.

Fiskarheden kör sedan snart två år ett par tåg i veckan med sågade trävaror och bränsleflis från den nya terminalen i Malungsfors, fyra mil söder om Transtrand. Terminalen i Malungsfors, som stängdes 1994, återuppstod 2019 och banan mellan Malung och Malungsfors, cirka en mil, rustades upp i samarbete mellan Fiskarheden och Mellanskog med bidrag från Naturvårdsverket.

90 procent av Fiskarhedens produkter går på export och företaget har i flera år planerat att föra över transporterna av sågade trävaror som ska exporteras från landsväg till järnväg.

”Det är ju energisnålt och betydligt skonsammare mot klimatet och miljön att frakta på tåg i stället för lastbil”, säger Joakim Limberg.

”De ekonomiska vinsterna för oss är inte så stora men vi vill kunna använda den nya terminalen och den upprustade järnvägen så mycket som möjligt.”

Mer trafik i Malungsfors

I höstas återinvigdes virkesterminalen i Malungsfors och tågtrafiken mellan Vansbro och Malung på Västerdalbanan återuppstod. Redan nu körs två-tre tåg i veckan och det kan bli betydligt fler.

Tåg till Göteborg i stället för lastbil till Gävle

De sågade trävarorna som hittills körts med lastbil till Gävle för export sjövägen kommer från nästa vecka att köras med tåg till Göteborg för att där lastas på fartyg för vidare befordran till Japan.

”Vi har försökt lasta trävarorna i vanliga täckta godsvagnar men det blir dyrt och omständligt och medför risk för skador med så många omlastningar”, säger Joakim Limberg. ”Nu fraktas de i lastbil några få mil från Transtrand till Malungsfors och sedan i containrar hela vägen till Japan”

Containrarna ägs av Ocean Network Express (ONE) ett japanskt container- och transportföretag som ägs gemensamt av de japanska rederierna Nippon Yusen Kaisha, Mitsui, OSK och K Line.

Med början nästa vecka kommer trävarorna till Japan att gå med tåg var tredje vecka och så småningom kanske varannan vecka från Malungsfors.

Efter ankomsten till Malungsfors lossas de tomma containrarna för lastning hos Fiskarheden.

Mer trä på tåg så småningom

På sikt hoppas Joakim Limberg att även transporterna av sågade trävaror till Algeriet och Egypten, som utgör nästan hälften av exporten, kommer att gå på järnväg till Göteborg. Då kan 22 lastbilstransporter i veckan från Transtrand till Gävle ersättas med tåg.

Containertågen med 16 vagnar och 32 containrar körs av Hector Rail med CFL Cargo som underentreprenör mellan Borlänge och Göteborg.

Lokföraren Hans Pursche på Hector Rail körde det första tåget med tomma containrar för lastning och han kommer att köra det första tåget med lastade containrar nästa vecka.

Hans Pursche körde på Västerdalsbanan redan på 1990-talet, då var det motorvagnståg för SJ och senare BK tåg. Nu kör han godståg till och från Malungsfors varannan vecka.

”Det är fantastiskt att se att den nya terminalen i Malungsfors och Västerdalbanan mellan Malung och Borlänge används allt mer”, säger han.

Diesellok med ETCS

Hector Rail använder inhyrda T66-lok med ETCS för körningen på Västerdalbanan som är försedd med det nya signalsäkerhetssystemet ERTMS. CFL Cargo använder inhyrda Rc-lok för körningen mellan Göteborg och Borlänge.

”Vi kommer att köra upp tomtåget på fredag kväll med ankomst till Malungsfors lördag morgon”, säger Mikael Nyman, säljare på CFL Cargo. ”De tomma containarna lastas av och de fyllda lastas på och sen lämnar det lastade tåget Malungsfors lördag eftermiddag och kommer till Göteborg söndag morgon.”

Containrarna skeppas från Skandiahamnen i Göteborg i början av följande vecka.

Ny containerpendel från Piteå

Det finns hopp för svensk godstågstrafik. 9 april startade CFL Cargo en ny containerpendel mellan Piteå och Skandiahamnen i Göteborg. Nu kör tågen en avgång i veckan, målet är fem avgångar.

CFL Cargo växer stadigt

Godstågsbolaget CFL Cargo har vuxit de senaste åren och har nu 35 anställda, de flesta lokförare. Sedan i april kör CFL Cargo containertåg mellan Piteå och Göteborg, främst för export av sågade trävaror till Japan.

”Vi har bra beläggning i det tåget och har fått ersätta Rc-loket med ett starkare Traxx-lok för att klara tågvikterna”, säger Mikael Nyman.

”Även om vi får nya uppdrag och kör fler och tyngre tåg är det ju en ständig kamp för att få ekonomi i verksamheten. Det är väl knappt något godstågsbolag i Sverige som kan uppvisa någon lönsamhet värd namnet med de förutsättningarna som tågtrafiken har här i landet.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Nytt hopp för ny järnväg

Om det går att ordna fram ytterligare tre-fem miljarder kronor kan det bli ett avtal mellan staten, regionen och ett antal kommuner om ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Det är innebörden av ett inriktningsbeslut som parterna nu är överens om.

Nyhet

Cargonet hotas av viten

Det norska Jernbanetilsynet kommer att utfärda ett vite på 30 000 norska kronor per dag till statsägda Cargonet så länge företaget inte ge konkurrenten Onrail tillgång till godsvagnsverkstaden i Alnabru.

Nyhet

Nu sätts nya X40 i trafik

Nu sätter SJ den första ombyggda dubbeldäckaren i trafik. Moderniseringen tog längre tid än beräknat men om tre år ska samtliga 27 tågsätt vara ombyggda.

De ombyggda trevagnars X40-tågen får ungefär samma färgsättning som ombyggda X2000-tågen med antracitgrå front.
Nyhet

Väte Rail i ny skepnad

Väte Rail har inlett trafik mellan Bohus och Varberg sedan Green Cargo valt att lägga ner transporterna till och från Nouryon i Bohus. Alla diesellok tankas nu med miljödiesel och ett av de inhyrda Traxx-loken har strajpats om.