Annons:
Sågat trä från lastbil till tåg
Nästa vecka rullar det första containertåget med sågat trävirke från Malungsfors till Skandiahamnen i Göteborg. Brädorna kommer från Fiskarheden i Transtrand och ska till Japan.
Text: Ulf Nyström Foto: Christer Hammare
T66 402 passerar Vansbro station med containertåget till Malungsfors den 14 augusti 2021.
Annons:
”Vi har pratat om detta så länge, äntligen kommer vi igång”, säger Joakim Limberg, säljare på Fiskarheden Trävaru AB.
Fiskarheden kör sedan snart två år ett par tåg i veckan med sågade trävaror och bränsleflis från den nya terminalen i Malungsfors, fyra mil söder om Transtrand. Terminalen i Malungsfors, som stängdes 1994, återuppstod 2019 och banan mellan Malung och Malungsfors, cirka en mil, rustades upp i samarbete mellan Fiskarheden och Mellanskog med bidrag från Naturvårdsverket.
90 procent av Fiskarhedens produkter går på export och företaget har i flera år planerat att föra över transporterna av sågade trävaror som ska exporteras från landsväg till järnväg.
”Det är ju energisnålt och betydligt skonsammare mot klimatet och miljön att frakta på tåg i stället för lastbil”, säger Joakim Limberg.
”De ekonomiska vinsterna för oss är inte så stora men vi vill kunna använda den nya terminalen och den upprustade järnvägen så mycket som möjligt.”
Mer trafik i Malungsfors
I höstas återinvigdes virkesterminalen i Malungsfors och tågtrafiken mellan Vansbro och Malung på Västerdalbanan återuppstod. Redan nu körs två-tre tåg i veckan och det kan bli betydligt fler.
Tåg till Göteborg i stället för lastbil till Gävle
De sågade trävarorna som hittills körts med lastbil till Gävle för export sjövägen kommer från nästa vecka att köras med tåg till Göteborg för att där lastas på fartyg för vidare befordran till Japan.
”Vi har försökt lasta trävarorna i vanliga täckta godsvagnar men det blir dyrt och omständligt och medför risk för skador med så många omlastningar”, säger Joakim Limberg. ”Nu fraktas de i lastbil några få mil från Transtrand till Malungsfors och sedan i containrar hela vägen till Japan”
Containrarna ägs av Ocean Network Express (ONE) ett japanskt container- och transportföretag som ägs gemensamt av de japanska rederierna Nippon Yusen Kaisha, Mitsui, OSK och K Line.
Med början nästa vecka kommer trävarorna till Japan att gå med tåg var tredje vecka och så småningom kanske varannan vecka från Malungsfors.
Efter ankomsten till Malungsfors lossas de tomma containrarna för lastning hos Fiskarheden.
Mer trä på tåg så småningom
På sikt hoppas Joakim Limberg att även transporterna av sågade trävaror till Algeriet och Egypten, som utgör nästan hälften av exporten, kommer att gå på järnväg till Göteborg. Då kan 22 lastbilstransporter i veckan från Transtrand till Gävle ersättas med tåg.
Containertågen med 16 vagnar och 32 containrar körs av Hector Rail med CFL Cargo som underentreprenör mellan Borlänge och Göteborg.
Lokföraren Hans Pursche på Hector Rail körde det första tåget med tomma containrar för lastning och han kommer att köra det första tåget med lastade containrar nästa vecka.
Hans Pursche körde på Västerdalsbanan redan på 1990-talet, då var det motorvagnståg för SJ och senare BK tåg. Nu kör han godståg till och från Malungsfors varannan vecka.
”Det är fantastiskt att se att den nya terminalen i Malungsfors och Västerdalbanan mellan Malung och Borlänge används allt mer”, säger han.
Diesellok med ETCS
Hector Rail använder inhyrda T66-lok med ETCS för körningen på Västerdalbanan som är försedd med det nya signalsäkerhetssystemet ERTMS. CFL Cargo använder inhyrda Rc-lok för körningen mellan Göteborg och Borlänge.
”Vi kommer att köra upp tomtåget på fredag kväll med ankomst till Malungsfors lördag morgon”, säger Mikael Nyman, säljare på CFL Cargo. ”De tomma containarna lastas av och de fyllda lastas på och sen lämnar det lastade tåget Malungsfors lördag eftermiddag och kommer till Göteborg söndag morgon.”
Containrarna skeppas från Skandiahamnen i Göteborg i början av följande vecka.
Ny containerpendel från Piteå
Det finns hopp för svensk godstågstrafik. 9 april startade CFL Cargo en ny containerpendel mellan Piteå och Skandiahamnen i Göteborg. Nu kör tågen en avgång i veckan, målet är fem avgångar.
CFL Cargo växer stadigt
Godstågsbolaget CFL Cargo har vuxit de senaste åren och har nu 35 anställda, de flesta lokförare. Sedan i april kör CFL Cargo containertåg mellan Piteå och Göteborg, främst för export av sågade trävaror till Japan.
”Vi har bra beläggning i det tåget och har fått ersätta Rc-loket med ett starkare Traxx-lok för att klara tågvikterna”, säger Mikael Nyman.
”Även om vi får nya uppdrag och kör fler och tyngre tåg är det ju en ständig kamp för att få ekonomi i verksamheten. Det är väl knappt något godstågsbolag i Sverige som kan uppvisa någon lönsamhet värd namnet med de förutsättningarna som tågtrafiken har här i landet.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Statsbidrag hjälper upp resultatet för Green Cargo
2019 var ännu ett bekymmersamt år för statliga Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag. Omsättningen minskade och förlusten hade ökat om företaget inte fått miljökompensation av svenska och norska staten. Men Ted Söderholm, vd i Green Cargo, ser positiva tecken.
Massivt statsstöd till godstågen
Godstågsbolagen får över en miljard kronor i miljökompensation i år. Syftet är att flytta fler transporter från väg till järnväg. Nästan 60 procent går till Green Cargo.
VR tar över Öresundstågen
VR tar i december nästa år över tågkörningen av och för Öresundståg. Avtalet gäller i fem år och är värt sex miljarder kronor. Med det nya kontraktet växer VR på några år till det nästa största tågtrafikföretaget i Sverige.
Inlandsbanan kan få nytt liv
Genom att återanvända räler och sliprar från Värmlandsbanan kan den övergivna delen av Inlandsbanan mellan Mora och Filipstad rustas upp för godståg och turisttrafik. Det hävdar Lars Yngström och Otto Nilsson.