Annons:

Publicerad: 2025-10-30

Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november

Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.

FOTO: Mikael Ullén/Region Stockholm

SL och Stockholms spårvägar konstaterar att åtgärderna som har satts in på Saltsjöbanan har fungerat och att problemen med smörjbalansen är lösta. Det betyder att tågen återigen börjar köra med resenärer ombord från och med den 9 november.

“Att vi startar trafiken igen beror på att vi har kunnat testköra så pass mycket och med så hög intensitet att vi känner oss trygga med att problemen inte återkommer”, säger Mattias Sjöström Varg, sektionschef för spårtrafik på trafikförvaltningen.

Busstrafiken kommer i stort sett att köra på samma sätt som när Saltsjöbanan har varit avstängd. De förstärkningsbussar som kör mellan Saltsjöbaden/Solsidan och innerstan fortsätter att köra även när tågtrafiken startar igen. De kommer att komplettera tågtrafiken tills Saltsjöbanan återigen kör till Slussen, vilket är planerat till år 2028.

Några turer på linje 26M kommer att köra fram till vecka 48 och slutar därefter att gå. Det gäller specifikt de avgångar som endast kör mellan Solsidan och Fisksätra.

“Vi förstår att avstängningen har inneburit stora besvär för många resenärer och arbetar nu för att återvinna förtroendet för trafiken”, säger Mattias Sjöström Varg.

Det finns inte någon enskild faktor som går att peka ut som rotorsak att problemen kring smörjbalansen har uppstått, utan det beror snarare på en kombination av flera faktorer.

Ett skäl till att problemen har uppstått är att rutinerna kring smörjningen inte har fungerat som de borde. Det har lett till felaktig hantering av smörjningen, både vad gäller smörjapparaterna och den manuella stödsmörjningen. De nya smörjapparaterna kan också ha varit placerade på ett sätt som inte har varit helt optimala utifrån hur smörjningen fördelas längs banan.

Stockholms spårvägar har tagit fram nya instruktioner och utbildningar kring hur man ska hantera smörjningen. Dessutom har nya smörjapparater installerats på strategiska platser längs banan. Även smörjmedlet har bytts ut.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Vd-skifte i NetRail

Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.

Nyhet

Hårda slag mot regionaltågstrafiken

Trafikverkets hårdhänta neddragningar av det statliga stödet till tågtrafiken får Region Kalmar Län och Tåg i Bergslagen att gå i taken. De sena beskeden drabbar de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som nu letar möjliga besparingar.

Nyhet

Ökad veckoslutstrafik med tåg

Något utökad trafik, framförallt under veckosluten, och inställda tåg på grund av bananarbeten. Det är ont om stora nyheter i den upphandlade lokala och regionala tågtrafiken vid tidtabellskiftet 14 december.

Nyhet

VR tar över tåg i norr och söder

VR Sverige tar på söndag definitivt steget upp till andra platsen bland Sveriges persontågsbolag. I somras tog VR Sverige över tågkörningen för X-Trafik och innan veckan är slut har företaget tagit över driften av Öresundstågen och tågkörningen för Norrtåg.

Nyhet

Västtrafik kör fler och färre tåg

Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.

Notis

Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen

Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.