Annons:
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
FOTO: Mikael Ullén/Region Stockholm
SL och Stockholms spårvägar konstaterar att åtgärderna som har satts in på Saltsjöbanan har fungerat och att problemen med smörjbalansen är lösta. Det betyder att tågen återigen börjar köra med resenärer ombord från och med den 9 november.
“Att vi startar trafiken igen beror på att vi har kunnat testköra så pass mycket och med så hög intensitet att vi känner oss trygga med att problemen inte återkommer”, säger Mattias Sjöström Varg, sektionschef för spårtrafik på trafikförvaltningen.
Busstrafiken kommer i stort sett att köra på samma sätt som när Saltsjöbanan har varit avstängd. De förstärkningsbussar som kör mellan Saltsjöbaden/Solsidan och innerstan fortsätter att köra även när tågtrafiken startar igen. De kommer att komplettera tågtrafiken tills Saltsjöbanan återigen kör till Slussen, vilket är planerat till år 2028.
Några turer på linje 26M kommer att köra fram till vecka 48 och slutar därefter att gå. Det gäller specifikt de avgångar som endast kör mellan Solsidan och Fisksätra.
“Vi förstår att avstängningen har inneburit stora besvär för många resenärer och arbetar nu för att återvinna förtroendet för trafiken”, säger Mattias Sjöström Varg.
Det finns inte någon enskild faktor som går att peka ut som rotorsak att problemen kring smörjbalansen har uppstått, utan det beror snarare på en kombination av flera faktorer.
Ett skäl till att problemen har uppstått är att rutinerna kring smörjningen inte har fungerat som de borde. Det har lett till felaktig hantering av smörjningen, både vad gäller smörjapparaterna och den manuella stödsmörjningen. De nya smörjapparaterna kan också ha varit placerade på ett sätt som inte har varit helt optimala utifrån hur smörjningen fördelas längs banan.
Stockholms spårvägar har tagit fram nya instruktioner och utbildningar kring hur man ska hantera smörjningen. Dessutom har nya smörjapparater installerats på strategiska platser längs banan. Även smörjmedlet har bytts ut.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.
Siemens Mobility säkrar underhållsavtal Hector Rail
Siemens Mobility AB har säkrat ett underhållsavtal med Sveriges största privata järnvägsoperatör Hector Rail AB. Avtalet omfattar revision av 13 lok och en option på ytterligare 13.
Konferens om pålitliga järnvägar
Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.
Infranord byter spår på Fryksdalsbanan
Infranord kommer att genomföra spårbyte på större delen av Fryksdalsbanan enligt Trafikverkets tilldelningsbeslut. Beslutet kan överklagas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.
Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation
Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.
Ingen överprövning av Mälartåg
Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.
Infranord får byta kontaktledning Alvesta-Älmhult
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att byta kontaktledningsanläggning, installera AT-system och installera två nya nätstationer samt utföra kanalisation på sträckan Alvesta-Älmhult inklusive bangården i Älmhult.
UIC prisar Varbergs nya stationshus
Den nya stationen som invigdes i somras och har utsetts till vinnare av det internationella priset UIC Railway Station Awards i kategorin Station & Urban Design, i konkurrens med bland annat Guangzhou South Railway Station i Kina och Takanawa Gateway Station i Japan.
Nio av tio tåg i tid
Nio tåg av tio var punktliga i september. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler tåg än det gick tåg för tio år sedan.
Sju av tio VR-tåg i tid
Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.









