Annons:
Sandahls satsar på egen kombiterminal
På onsdagsmorgonen 1 oktober anlände det första tåget till den nya kombiterminalen i Gnarp. Kombiterminalen ägs av Sandahl Logistik och har byggts på rekordtid.
Text: Ulf Nyström
På onsdagsmorgonen lossades det första tåget vid Sandahl Logistiks nya kombiterminal i Gnarp fyra mil söder om Sundsvall. FOTO: Sandahl Logistik
Annons:
”Från lastbilen som hämtar godset hos en kund till kombiterminalen där det lastas över på tåg, loken och vagnarna och kombiterminalen där vi lastar över till en av våra lastbilar som transporterar godset till mottagaren.”
Flyttad kombiterminal
För snart två år sedan flyttades omlastningen i Sundsvall mellan tåg och lastbil från en den gamla kombiterminalen i anslutning till Sundsvall C till Sundsvalls Logistikpark i anslutning till Tunadalshamnen.
Sandahlsbolagen har i flera år ansvarat för driften av den gamla kombiterminalen. Men Väte Rail vann upphandlingen av driften av den nya kombiterminalen och tog vid månadsskiftet över hanteringen av trailrar och containrar.
Förhållandet mellan Väte Rail och Sandahlsbolagen har inte varit det bästa de senaste åren.
När Väte Rail för ett par år sedan började köra godståg mellan Göteborg och Sundsvall och ville använda kombiterminalen i Sundvall och lossning och lastning av containrar och trailrar krävde Sandahls Logistik en säkerhet för framtida betalningar i form av en bankgaranti på två miljoner kronor.
Föreläggande mot Sandahls
Det fick ledningen för Väte Rail att se rött. Transportstyrelsen läste om bråket på Järnvägar.nu och inledde en tillsyn av Sandahls Logistik. I mars förra året beslöt Transportstyrelsen att förelägga Sandahls Logistik att inte kräva bankgaranti av Väte Rail som villkor för tillträde till Sundsvalls kombiterminal.
Väte Rail tar över kombiterminal
Väte Rail tog på onsdagen över driften av kombiterminalen i Sundsvall efter Sandahls Logistik. Väte Rail kommer under den närmaste tiden att öka antalet tåg till och från Sundsvall.
Real Rail har hyrt ett Traxx-lok med Last Mile-funktion av Railpool för att kunna backa in och dra ut vagnarna från terminalen som helt saknar kontaktledning. FOTO: Sandahl Logistik
Sandahls får bakläxa
Transportstyrelsen har beslutat förelägga Sandahls Logistik att inte kräva bankgaranti av järnvägsföretaget Väte Rail som villkor för tillträde till Sundsvalls kombiterminal.
När Sundsvalls Logistikpark beslöt att tilldela Väte Rail driften av kombiterminalen beslöt Sandahl Logistik att utreda förutsättningarna för en egen terminal i Sundsvallsområdet.
Valet föll på Råsjö logistikcenter, ett industriområde i Tjärnvik norr om Gnarp där SCA och Mellanskog lastar virke, med två järnvägsspår och anslutning till Ostkustbanan.
Snabb anpassning av terminalen
”Vi blev delägare i anläggningen och kunde snabbt göra en del anpassningar för lastning och lossning av kombigods”, säger logistikchefen Johan Arkler.
”Vi är inte helt klara ännu men många har jobbat hårt och nu kunde vi ta in det första tåget på den nya kombiterminalen.”
Eftersom det inte finns kontaktledning på spåret in till terminalen hyr Real Rail, ett systerbolag till Sandahls Logistik inom Sandahlskoncernen, ett Traxx-lok med en liten dieselmotor och generator, så kallad Last Mile-funktion, som gör att vagnarna ändå kan skjutas in och dras ut från terminalen.
Nya terminalen ger mer tid
”Den stora fördelen med en terminal i Gnarp är att vi får ytterligare tre timmar på oss för att lossa och lasta tågen varje dag”, säger Johan Arkler.
”Vi kan börja lasta över från tåg till lastbil tidigare på morgonen och vi lasta på tågen senare på kvällarna.”
Den nya kombiterminalen i Gnarp ligger fyra mil söder om Sundsvall C och nästan sex mil söder om den nya kombiterminalen i Tunadal.
Fem tåg i veckan till Göteborg
Real Rail kör sedan många år fem tågpar i veckan mellan Göteborg och Sundsvall, numera med av- och tillkoppling av vagnar i Falköping.
”Vi ser stora möjligheter att utöka verksamheten i Gnarp”, säger Andreas Johansson.
”Det finns goda möjligheter för lagring av gods utomhus och inomhus och vi kan bygga ett tredje spår.”
”Vi ser långsiktigt på vår etablering i Gnarp, det handlar inte om tre eller fem år utan om väldigt många år. Vi hoppas kunna utöka trafiken, vi vill expandera.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
“Kostnaderna måste ned och kvaliteten upp”
Järnvägen behöver bli 20 procent mer kostnadseffektiv för att ta marknadsandelar från väg. Banavgifterna måste värna industrins konkurrenskraft och Sveriges långa avstånd. Det menar Bo-Lennart Nelldal och Lars Ahlstedt i en debattartikel.
Snälltåget kör dagtåg till Hamburg
Snälltåget inleder 4 maj 2026 trafik med dagtåg mellan Stockholm och Hamburg. Trafiken med nattågen mellan Stockholm och Berlin utökas, tågen kommer att rulla mer än halva året.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Hector Rail kör Trätåg ett år till
Hector Rail kör virkestågen för Trätåg ytterligare ett år. Osäkerheten bland Trätågs uppdragsgivare gör att upphandlingen av tågdragningen har skjutits upp ett år.





