Annons:
Sök på hela Järnvägar.nu
“Sätt underhållet i fokus”
Magnus Persson: Infrastrukturinvesteringar i vägar och järnvägar skapar stort engagemang. Men har vi en modell som fungerar?
Lint klara för trafik efter fem år
Det dröjer ytterligare ett halvår innan de fem Lint-tågen som Inlandsbanan köpte 2019 kan sättas i trafik. Flera av tågsätten kan kommas att hyras ut men framtiden är ännu oviss.
Järnvägen lider av flera systemfel
Tågen har under lång tid haft oacceptabelt mycket förseningar och under senare tid allt flera inställda tåg. Det belastar allvarligt samhällets varutransporter, personresor och privatpersoner. Det menar Evert Andersson och Gunnar Hallert.
Sverige behöver en transportpolitik
Jonas Friberg, #mannensomtogtåget, tycker att vi måste sluta prata infrastruktur och börjar prata transportpolitik i Sverige. Vi måste göra mer tillsammans och med gemensamt fokus.
Vintern gick hårt åt Green Cargo
Den hårda vintern, urspårningarna på Malmbanan och de återkommande lokförarstrejkerna i Tyskland drabbade Green Cargo hårt. Första kvartalet 2024 gav ett rörelseresultat på -98 miljoner kronor.
Resenärerna, Trafikverket och klimatet
Trafikverket överskattar ökningen av biltrafik och underskattar ökningen av tågresande. Det menar Karin Svensson Smith, miljöpartist, före detta riksdagsledamot och ordförande i riksdagens trafikutskott. Läs debattinlägget här.
Sträng vinter sänkte SJ:s resultat
SJ redovisar en förlust på 74 miljoner kronor för första kvartalet 2024. Den stränga vintern gjorde att många tåg fick ställas in på grund av fordonsbrist. Resandet föll med nio procent, vilket slog hårt mot resultatet. SJ lanserar nu ett tiopunktsprogram för att klara nästa vinter bättre.
Sverige förlorar ett tydligt lågprisalternativ
Jonas Friberg skriver om Flixtrain som inte kommer upp på banan igen. Naturligtvis är det ett rimligt beslut om intäkterna är stabilare och efterfrågan större i Tyskland, men vi som reser i Sverige förlorar ett tydligt lågprisalternativ.
Vätterlänken första delen av Götalandsbanan
Järnvägsdebattören Håkan Norén ser stora vinster och samhällsnytta med en länk mellan Södra stambanan och Jönköping så att man slipper den tidsödande vändan med tågbyte i Nässjö.