Annons:
Spårspring ger tågstopp
Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.

Inom Tåg i Bergslagens trafik rapporterades 370 incidenter av spårspring vilket resulterade i förseningar på 4 028 minuter, drygt 67 timmar. Under de senaste fem åren har tågförseningarna för Tåg i Bergslagen uppgått till 49–77 timmar per år.
“Att gena över järnvägsspåren kan vara lockande men det är livsfarligt och förbjudet”, säger Gabriel Andersson, pressansvarig Tåg i Bergslagen.
”Förutom risken att du skadas svårt eller dödas kan du få 3 000 kronor i böter.
”Ett tåg i 200 km/h färdas 200 meter på tre sekunder och kan ta över en kilometer att stanna vid nödbromsning. Lokföraren har ingen chans att reagera i tid om någon är på spåret.”
Varje dag stoppas tågtrafiken i Sverige på grund av obehöriga i spårområdet. Det leder till stora förseningar för resenärer och godstransporter.
Under 2024 orsakade spårspring över 4 500 timmars förseningar för tågen i Sverige, en kraftig ökning från året innan.
Under 2024 orsakade spårspring över 4 500 timmars förseningar för tågen i Sverige, en kraftig ökning från året innan.
Inom Tåg i Bergslagens trafik rapporterades 370 incidenter av spårspring vilket resulterade i förseningar på 4 028 minuter, drygt 67 timmar.
Under de senaste fem åren har tågförseningarna för Tåg i Bergslagen uppgått till 49-77 timmar per år.
”Att köra på en person är lokförarnas största skräck. Många tvingas uppleva dessa händelser, och det kan sätta djupa spår för livet; säger Gabriel Andersson.
”Genom att hålla dig borta från spåren bidrar du till en tryggare arbetsmiljö för de som kör tågen.”
”Använd alltid markerade övergångar och broar. Spåren är till för tågen, inte för dig.”
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Mälardalstrafik utökar med depåkapacitet i Hagalund
För att möta framtidens resande med växande fordonsflotta och underhållsbehov adderar Mälardalstrafik verkstadskapacitet i Hagalunds depå. Avtalet med Jernhusen är en del av satsningen på regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen, där 13 nya dubbeldäckartåg är på väg in i flottan och befintliga fordon går in i större planerat underhåll för att hålla långsiktigt.
Strulig tågsommar med ljusa stunder
Stora inskränkningar i tågtrafiken på grund av planerade banarbeten och stora störningar på grund av kontaktledningsfel, signalfel och evakuering av tåg. Men för det mesta har tågtrafiken fungerat väl i Sommarsverige 2025.
Ny kommunikationschef hos SJ
SJ har rekryterat Fredrik Henriksson till ny Kommunikationsdirektör och stärker samtidigt hållbarhetsarbetet med ny koncernövergripande enhet för Hållbarhet, som kommer ledas av Claes Lindholtz, Hållbarhetsdirektör.
Järnvägen röjs mellan Arvidsjaur och Jörn
I slutet av augusti påbörjar Trafikverket arbetet med att vegetationsröja järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn (bandel 151). Syftet är att möjliggöra utredning om en framtida trafikering av sträckan är genomförbar.
Ingela Bendrot blir generalsekreterare för JBS
För att leda och driva arbetet med den vision och färdplan som JBS, Järnvägsbranschens samverkansforum, tagit fram har en ny tjänst som generalsekreterare inrättats. JBS första generalsekreterare blir Ingela Bendrot som tillträder tjänsten i januari 2026.
Cathrine Sandegren ny kommunikationsdirektör på Trafikverket
Den 25 augusti tillträder Cathrine Sandegren som ny kommunikationsdirektör på Trafikverket. Cathrine kommer närmast från en tjänst som kommunikationsdirektör på AFRY.
Ingen klarade kraven på nya nattåg
Trafikverket avbröt i somras upphandlingen av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Ingen av anbudsgivarna klarade de krav Trafikverket ställde.
Nära överenskommelse med SBB
Inom kort avgörs det om Nordic Re-Finance köper ytterligare 15 lok från SBB i Schweiz. Om affären går i lås påbörjas installation av ATC på 620-loket som redan finns i Sverige.
13 nya tåg till Mälardalstrafik
AB Transitio har, på uppdrag av Mälardalstrafiks sex ägarregioner, slutit avtal med Stadler om anskaffning av 13 nya dubbeldäckartåg av modellen Dosto ER1.
Från sorgebarn till kassako
Inlandståget går som tåget. Destination Inlandsbanan håller näsan ovanför vattenytan. Inlandsbanans förluster ökar på grund av nedskrivningar av värdet på Lint-motorvagnarna.