Annons:

Publicerad: 2025-03-29

Spårspring ger tågstopp

Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Inom Tåg i Bergslagens trafik rapporterades 370 incidenter av spårspring vilket resulterade i förseningar på 4 028 minuter, drygt 67 timmar. Under de senaste fem åren har tågförseningarna för Tåg i Bergslagen uppgått till 49–77 timmar per år.

“Att gena över järnvägsspåren kan vara lockande men det är livsfarligt och förbjudet”, säger Gabriel Andersson, pressansvarig Tåg i Bergslagen.

”Förutom risken att du skadas svårt eller dödas kan du få 3 000 kronor i böter.

”Ett tåg i 200 km/h färdas 200 meter på tre sekunder och kan ta över en kilometer att stanna vid nödbromsning. Lokföraren har ingen chans att reagera i tid om någon är på spåret.” 

Varje dag stoppas tågtrafiken i Sverige på grund av obehöriga i spårområdet. Det leder till stora förseningar för resenärer och godstransporter.

Under 2024 orsakade spårspring över 4 500 timmars förseningar för tågen i Sverige, en kraftig ökning från året innan.

Under 2024 orsakade spårspring över 4 500 timmars förseningar för tågen i Sverige, en kraftig ökning från året innan.

Inom Tåg i Bergslagens trafik rapporterades 370 incidenter av spårspring vilket resulterade i förseningar på 4 028 minuter, drygt 67 timmar.

Under de senaste fem åren har tågförseningarna för Tåg i Bergslagen uppgått till 49-77 timmar per år.

”Att köra på en person är lokförarnas största skräck. Många tvingas uppleva dessa händelser, och det kan sätta djupa spår för livet; säger Gabriel Andersson.

”Genom att hålla dig borta från spåren bidrar du till en tryggare arbetsmiljö för de som kör tågen.”

”Använd alltid markerade övergångar och broar. Spåren är till för tågen, inte för dig.”

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

VR Snabbtåg tänker om

Återupptagna uppehåll i Katrineholm, slopade uppehåll i Falköping, återupptaget sommartåg, bussersättning mellan Alingsås och Göteborg under åtta sommarveckor och ett tågpar via Karlstad. VR Snabbtåg prioriterar om för att klara utmaningarna på Västra stambanan.

Nyhet

Snälltåget utökar trafiken 2026

Utökad nattågstrafik till Berlin, dagtåg till Hamburg, nattåg till Jämtland via Göteborg och 15 nygamla vagnar. Snälltåget utvecklar trafiken under 2026. Men Trondheim är ännu ett frågetecken.

Nyhet

SJ i vänteläge under 2026

2026 blir ett mellanår, ett år av väntan, för SJ. Först 2027 och 2028 levereras de nya snabbtågen från Alstom och de nya regionaltågen från CAF till SJ. Dessförinnan kan SJ inte utöka trafiken mer än marginellt.

Nyhet

Västtrafik kör fler och färre tåg

Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.

Notis

Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen

Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.

Notis

Nio av tio tåg i tid i oktober

Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.