Annons:

Publicerad: 2024-03-09

Spårvägsupphandlingen i Uppsala påbörjas

För att säkra en pålitlig och hållbar kollektivtrafik under lång tid framåt har Uppsala kommun beslutat att bygga spårväg. Nu påbörjas upphandlingen som är värd totalt fem miljarder kronor.

Efter godkännande av kommunstyrelsen drar upphandlingen för byggandet av de 17 kilometerna spårväg och alla omkringliggande anläggningar i gång. Upphandlingen gäller för totalentreprenad som genomförs i samverkan och är värd omkring fem miljarder. Förutom själva spåren, vägar och kontaktledningar omfattar uppdraget också en bro på 900 meter över Fyrisån.

“Äntligen har det blivit dags att hitta en utförare av det här stora och viktiga projektet. Spårvägen kommer tillsammans med utbyggnaden av järnvägen ge oss pålitliga och smidiga kommunikationer och skapa jobbtillfällen i hela regionen”, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Det första steget av upphandlingen är en så kallad prekvalificering, där företag som är intresserade av att utföra det stora arbetet får anmäla intresse. Därefter granskas företagen och de som lever upp till kraven får lämna konkreta anbud under det ordinarie upphandlingsförfarandet.

Anbudsperioden börjar i mitten av maj.

“Intresset har varit jättestort från företag i hela Europa. Vi söker en samarbetspart med stor erfarenhet av att hantera liknande projekt med mycket hög komplexitet. Vi behöver känna oss trygga med att vår framtida samarbetspart har förmåga att bland annat bygga spårväg i en befintlig stad med tydlig styrning mot att spårvagnarna ska rulla senast 2029”, säger Christian Blomberg, stadsbyggnadsdirektör på Uppsala kommun.

Om Uppsala spårväg

  • Uppsala beräknas ha 330 000 invånare år 2050.
  • Spårvägen byggs för att minska trängseln på gatorna och möjliggöra att staden kan fortsätta växa hållbart.
  • Spårvägssträckan blir totalt 17 kilometer lång och får 22 hållplatser inklusive ändhållplatserna Uppsala C och den nya tågstation som kommer att byggas i södra Uppsala.
  • En spårvägslinje kommer passera stadsdelarna Gottsunda och Rosendal medan den andra grenen kommer gå via Ulleråker.
FOTO: Uppsala kommun

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Två etapper av fem fullbordade

Två etapper klara. Tre återstår. Bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. Men i sommar väntar åtta veckors totalavstängning när Lerum förvandlas till fyrspårsstation.

Notis

Vd-skifte i NetRail

Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.

Nyhet

Två banor kan anpassas för batteritåg

En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.

Notis

Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen

Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.

Notis

Nio av tio tåg i tid i oktober

Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.