Annons:
SJ ställer in nattågen till Berlin
SJ ställer in nattågen mellan Stockholm och Berlin sedan regeringen föreslagit att det särskilda anslaget till trafiken ska upphöra. 31 augusti nästa år körs det sista tåget.
En miljon med MTRX i år
2022 blev det bästa året i MTRX korta historia. Omsättningen fördubblades och förlusten krympte kraftigt. I år kommer MTRX troligen att kunna redovisa vinst för första gången.
Klart spår till Flen
Inom kort blir ett av spåren mellan Sparreholm och Flen klart för trafik efter byte av rälerna. När det andra spåret fått nya räler beror på hur länge kylan varar i Sörmland.
Tre nya lokverkstäder
För en månad sedan invigdes lokverkstaden i Hallsberg. Om drygt ett år ska en ny lokverkstad stå klar i Borlänge. Därefter byggs ny lokverkstäder i Malmö, Göteborg och kanske i Boden. Train Alliance satsar stort.
Green Cargo går bättre och sämre
Färre förseningar, ökad trafiksäkerhet, krympande godsvolymer men flera nya transportavtal, i stort sett oförändrad omsättning men något mindre förluster och svag soliditet. Vändningen har ännu inte kommit för Green Cargo.
Senaste nytt
Ingen klarade kraven på nya nattåg
Trafikverket avbröt i somras upphandlingen av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Ingen av anbudsgivarna klarade de krav Trafikverket ställde.
Nära överenskommelse med SBB
Inom kort avgörs det om Nordic Re-Finance köper ytterligare 15 lok från SBB i Schweiz. Om affären går i lås påbörjas installation av ATC på 620-loket som redan finns i Sverige.
Ny kontaktledning på norra Bohusbanan
Nu inleds bytet av kontaktledningsanläggningen på norra delen av Bohusbanan. Den 75 år gamla anläggningen mellan Uddevalla och Strömstad har tjänat ut. Samtidigt trädsäkras banan.
Debatt & krönikor
Vem kunde ana den utvecklingen?
1974 fyllde Ulf Smedbo 18 år. En tidig vårdag detta år ägnade han sig åt att fotografera tåg och då speciellt lokaltågen mellan Göteborg och Alingsås.
Privata sektorn kan finansiera de nya snabbspåren
“Nya planeringsmetoder och ny byggteknik reducerar kostnaderna för och riskerna med att bygga nya järnvägar. Det finns gott om tillgängligt privat kapital som söker långa investeringar med stabil avkastning,” menar Börje Lundvall på Projektfinans AB.
Tågtrafiken inte värd en enda rad
Järnvägen måste förklara vad bra den kan vara, hur mycket den kan bidra med och att järnvägen kan göra en hel del själv. Allt måste inte vara så dyrt.
Platsannonser
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Annons:
Annons:
Aktuella teman
Rödsvart blev grönvitt
MTRX har blivit VR. På måndagen var det högtidlig premiär för det första grönvita tåget mellan Stockholm och Göteborg. Men tågsättet gjorde en uppenbar tjuvstart på söndagen.
Extrapengar till Vy Tåg
Vy Tåg som förra året gjorde en förlust på 460 miljoner kronor kan inom kort förstärka kassan med närmare 100 miljoner kronor. Norrtåg och Region Värmland tecknar nya avtal med det krisande tågtrafikbolaget.





