Annons:

SJ ställer in nattågen till Berlin

SJ ställer in nattågen till Berlin

SJ ställer in nattågen mellan Stockholm och Berlin sedan regeringen föreslagit att det särskilda anslaget till trafiken ska upphöra. 31 augusti nästa år körs det sista tåget.

En miljon med MTRX i år

2022 blev det bästa året i MTRX korta historia. Omsättningen fördubblades och förlusten krympte kraftigt. I år kommer MTRX troligen att kunna redovisa vinst för första gången.

Klart spår till Flen

Inom kort blir ett av spåren mellan Sparreholm och Flen klart för trafik efter byte av rälerna. När det andra spåret fått nya räler beror på hur länge kylan varar i Sörmland.

Tre nya lokverkstäder

För en månad sedan invigdes lokverkstaden i Hallsberg. Om drygt ett år ska en ny lokverkstad stå klar i Borlänge. Därefter byggs ny lokverkstäder i Malmö, Göteborg och kanske i Boden. Train Alliance satsar stort.

Green Cargo går bättre och sämre

Färre förseningar, ökad trafiksäkerhet, krympande godsvolymer men flera nya transportavtal, i stort sett oförändrad omsättning men något mindre förluster och svag soliditet. Vändningen har ännu inte kommit för Green Cargo.

Senaste nytt

Ingen klarade kraven på nya nattåg

Trafikverket avbröt i somras upphandlingen av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Ingen av anbudsgivarna klarade de krav Trafikverket ställde.

Nära överenskommelse med SBB

Inom kort avgörs det om Nordic Re-Finance köper ytterligare 15 lok från SBB i Schweiz. Om affären går i lås påbörjas installation av ATC på 620-loket som redan finns i Sverige.

Ny kontaktledning på norra Bohusbanan

Nu inleds bytet av kontaktledningsanläggningen på norra delen av Bohusbanan. Den 75 år gamla anläggningen mellan Uddevalla och Strömstad har tjänat ut. Samtidigt trädsäkras banan.

Debatt & krönikor

Vem kunde ana den utvecklingen?

1974 fyllde Ulf Smedbo 18 år. En tidig vårdag detta år ägnade han sig åt att fotografera tåg och då speciellt lokaltågen mellan Göteborg och Alingsås.

Privata sektorn kan finansiera de nya snabbspåren

“Nya planeringsmetoder och ny byggteknik reducerar kostnaderna för och riskerna med att bygga nya järnvägar. Det finns gott om tillgängligt privat kapital som söker långa investeringar med stabil avkastning,” menar Börje Lundvall på Projektfinans AB.

Tågtrafiken inte värd en enda rad

Järnvägen måste förklara vad bra den kan vara, hur mycket den kan bidra med och att järnvägen kan göra en hel del själv. Allt måste inte vara så dyrt.

Platsannonser

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Annons:

Annons:

Aktuella teman

Banarbeten kan tvinga LKAB till varsel

LKAB kan tvingas minska produktionen på grund av kapacitetsbristen på Malmbanan. Lagren av järnmalm har inte kunnat minskas efter vinterns två tågurspårningar och de långa trafikstoppen.

Det är något grundläggande fel

Vid en konferens nyligen berättade en person för mig att vi i Sverige på 1850-talet satsade uppemot en fjärdedel av statens utgifter på att bygga järnväg och att staten lånade betydande belopp. Tänk om man haft dagens sätt att resonera på den tiden. Då hade det aldrig blivit några järnvägar.

Lång strid om spårvägen i Lund

Spårvägen har verkligen engagerat Lundaborna, för eller emot. Debattinläggen och tidningsartiklarna har avlöst varandra genom åren. Spårvägsmotståndarna har bildat ett nytt politiskt nytt parti, FNL (Förnyalund), och ingår nu i kommunstyrelsen.

Nu invigs spårvägen i Lund

På lördag invigs spårvägen i Lund. Fem av sju vagnar är levererade men trafiken blir lite glesare än planerat den första tiden. Redan under provkörningarna inträffade den första olyckan sedan en cyklist kört mot rött ljus.

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Nyhet

Rödsvart blev grönvitt

MTRX har blivit VR. På måndagen var det högtidlig premiär för det första grönvita tåget mellan Stockholm och Göteborg. Men tågsättet gjorde en uppenbar tjuvstart på söndagen.

Nyhet

Extrapengar till Vy Tåg

Vy Tåg som förra året gjorde en förlust på 460 miljoner kronor kan inom kort förstärka kassan med närmare 100 miljoner kronor. Norrtåg och Region Värmland tecknar nya avtal med det krisande tågtrafikbolaget.