Annons:

Publicerad: 2024-06-11

Stor uppgradering av Göteborgs äldre spårvagnar

Nu inleder Västtrafik en omfattande uppgradering av 80 spårvagnar av modell 31.
”Det kommer kännas som en helt ny spårvagn”, säger Jonas Sundgren, fordonschef på Västtrafik.

Västtrafik ska bygga om alla 80 spårvagnar av modell M31 och det blir flera förbättringar. Spårvagnarna får en uppfräschning interiört, nya säten och bättre komfort för föraren. Elsystem, dörrar, ramper och bromsar byts ut till nya. Spårvagnarna målas också om på både in- och utsidan och blir mer lik den nya spårvagnen M33 och M34.

”För resenärerna blir det som en helt ny spårvagn. Vi är jätteglada över att kunna satsa på upprustning av våra befintliga spårvagnar, samtidigt som vi också köper in helt nya. Spårvagn M31 är en omtyckt spårvagn av hög kvalitet och det är viktigt för oss att ta vara på det vi har”, säger Jonas Sundgren, fordonschef på Västtrafik.

Spårvagnarna av modell M31 är över 40 år gamla. De levererades till Göteborg i mitten av 1980-talet (mellan 1984–1986). I slutet av 1990-talet byggdes de om och fick en del i mitten med ett lägre golv.

Satsningen innebär att spårvagnarna kommer kunna köra vidare på Göteborgs spår i minst 15 år till. Cirka en miljard kronor investeras i uppgraderingen.

Arbetet sker i Tjeckien

Arbetet kommer utföras av företaget Skoda Ekova. De har en verkstad i Ostrava, Tjeckien, dit spårvagnarna kommer transporteras på trailer.

Spårvagnarna kommer renoveras åtta åt gången i ett rullande schema. De första fyra spårvagnarna beräknas vara tillbaka i Göteborg i slutet av 2024 för testkörningar innan de sätts in i trafik igen. Senast 2028 beräknas alla spårvagnar vara klara.

Västtrafik bygger om alla 80 spårvagnar av modell M31. FOTO: Skoda Ekova
Spårvagn M31 kör över Vasabron i Göteborg. FOTO: Västtrafik

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Spårspring ger tågstopp

Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.

Nyhet

Vätgaslok till Train & Rail

Det första av 25 vätgaslok som polska Pesa bygger för Väte rail kommer till Sverige om drygt en månad. Loket kommer att visas i anslutning till Train & Rail i Stockholm 6–8 maj.

Notis

Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm

Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

Nyhet

Nytt Krösatåg till Sverige

Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.

Nyhet

Asbest kan stoppa 620-loken

SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.

Notis

Uppåt för kommersiell trafik – nedåt för upphandlad trafik

Transportmarknaden hade en tudelad utveckling under 2023. Den kommersiella persontrafiken och den upphandlade busstrafiken befinner sig i en positiv spiral – medan den upphandlade järnvägstrafiken och godstrafiken uppvisar negativa tendenser. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport om transportmarknadens utveckling.

Notis

Intensiv banarbetssäsong väntar

Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.