Annons:
Stor uppgradering av Göteborgs äldre spårvagnar
Nu inleder Västtrafik en omfattande uppgradering av 80 spårvagnar av modell 31.
”Det kommer kännas som en helt ny spårvagn”, säger Jonas Sundgren, fordonschef på Västtrafik.
Västtrafik ska bygga om alla 80 spårvagnar av modell M31 och det blir flera förbättringar. Spårvagnarna får en uppfräschning interiört, nya säten och bättre komfort för föraren. Elsystem, dörrar, ramper och bromsar byts ut till nya. Spårvagnarna målas också om på både in- och utsidan och blir mer lik den nya spårvagnen M33 och M34.
”För resenärerna blir det som en helt ny spårvagn. Vi är jätteglada över att kunna satsa på upprustning av våra befintliga spårvagnar, samtidigt som vi också köper in helt nya. Spårvagn M31 är en omtyckt spårvagn av hög kvalitet och det är viktigt för oss att ta vara på det vi har”, säger Jonas Sundgren, fordonschef på Västtrafik.
Spårvagnarna av modell M31 är över 40 år gamla. De levererades till Göteborg i mitten av 1980-talet (mellan 1984–1986). I slutet av 1990-talet byggdes de om och fick en del i mitten med ett lägre golv.
Satsningen innebär att spårvagnarna kommer kunna köra vidare på Göteborgs spår i minst 15 år till. Cirka en miljard kronor investeras i uppgraderingen.
Arbetet sker i Tjeckien
Arbetet kommer utföras av företaget Skoda Ekova. De har en verkstad i Ostrava, Tjeckien, dit spårvagnarna kommer transporteras på trailer.
Spårvagnarna kommer renoveras åtta åt gången i ett rullande schema. De första fyra spårvagnarna beräknas vara tillbaka i Göteborg i slutet av 2024 för testkörningar innan de sätts in i trafik igen. Senast 2028 beräknas alla spårvagnar vara klara.
Västtrafik bygger om alla 80 spårvagnar av modell M31. FOTO: Skoda Ekova
Spårvagn M31 kör över Vasabron i Göteborg. FOTO: Västtrafik
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Nu rullar de första nyrenoverade X61-tågen in i Göteborg
Västtrafiks 22 tåg av modell X61 får en upprustning i Oslo. I helgen återvänder det tredje tåget. I renoveringen blir tågen blå, får nytt tyg på sätena och tydligare hänvisningar till cykelplatserna.
Eleda förvärvar tre bolag inom järnvägsunderhåll och eldistribution
Eleda har förvärvat Hurtigs Track service, Sunaru och LinjePartner. De tre förvärven stärker Eledas position ytterligare inom järnvägsunderhåll och tjänster inom eldistribution.
Trafikverkets granskning av delprojekt i Västlänken visar på allvarliga brister hos entreprenören
Trafikverket har granskat entreprenaden E05 Korsvägen i Västlänken. Granskningen visar på systematiska brister från entreprenören, vilket har lett till oacceptabla kostnadsökningar enligt Trafikverket.
Mälardalstrafik utökar med depåkapacitet i Hagalund
För att möta framtidens resande med växande fordonsflotta och underhållsbehov adderar Mälardalstrafik verkstadskapacitet i Hagalunds depå. Avtalet med Jernhusen är en del av satsningen på regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen, där 13 nya dubbeldäckartåg är på väg in i flottan och befintliga fordon går in i större planerat underhåll för att hålla långsiktigt.
Ny kommunikationschef hos SJ
SJ har rekryterat Fredrik Henriksson till ny Kommunikationsdirektör och stärker samtidigt hållbarhetsarbetet med ny koncernövergripande enhet för Hållbarhet, som kommer ledas av Claes Lindholtz, Hållbarhetsdirektör.
Järnvägen röjs mellan Arvidsjaur och Jörn
I slutet av augusti påbörjar Trafikverket arbetet med att vegetationsröja järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn (bandel 151). Syftet är att möjliggöra utredning om en framtida trafikering av sträckan är genomförbar.
Ingela Bendrot blir generalsekreterare för JBS
För att leda och driva arbetet med den vision och färdplan som JBS, Järnvägsbranschens samverkansforum, tagit fram har en ny tjänst som generalsekreterare inrättats. JBS första generalsekreterare blir Ingela Bendrot som tillträder tjänsten i januari 2026.
Cathrine Sandegren ny kommunikationsdirektör på Trafikverket
Den 25 augusti tillträder Cathrine Sandegren som ny kommunikationsdirektör på Trafikverket. Cathrine kommer närmast från en tjänst som kommunikationsdirektör på AFRY.
Nära överenskommelse med SBB
Inom kort avgörs det om Nordic Re-Finance köper ytterligare 15 lok från SBB i Schweiz. Om affären går i lås påbörjas installation av ATC på 620-loket som redan finns i Sverige.
13 nya tåg till Mälardalstrafik
AB Transitio har, på uppdrag av Mälardalstrafiks sex ägarregioner, slutit avtal med Stadler om anskaffning av 13 nya dubbeldäckartåg av modellen Dosto ER1.









