Annons:
Tågen kör i full hastighet igen efter snabb reparation av rälsen
Den 16 januari sänkte Trafikverket hastigheten för tågen på vissa sträckor söder om Stockholm för att kunna laga sprickor i rälsen. Sprickorna har åtgärdats snabbare än förväntat och nu rullar tågen i full hastighet igen.
FOTO: Trafikverket
I slutet av oktober gjordes en planerad kontroll av spåren i Stockholm med ett ultraljudståg. Då upptäcktes ett större antal sprickor i spåren som inte syns med blotta ögat.
Det kalla vädret under delar av november, december och början av januari, i kombination med att spåren söder om Stockholm är några av de mest trafikerade järnvägssträckorna i Sverige, gjorde att Trafikverket inte kunde och därmed inte hann utföra alla reparationer i tid vilket medförde hastighetsnedsättningar i södra Stockholm.
“De återstående anmärkningar är åtgärdade. Vi är glada att ha kunnat ta bort hastighetsnedsättningarna så att de inte längre påverkar i pendeltågstrafiken”, säger Jon Sundh, avdelningschef järnvägssystem på Trafikverket.
Tack vare milt väder under januari och början av februari har arbetet gått fortare än beräknat. Det går inte alltid att reparera spåren när det är minusgrader, eftersom Trafikverket har begränsade möjligheter att svetsa när det är kallt.
Sprickor i rälerna ger tågförseningar
Största tillåtna hastighet har sänkts till 70 km/h på flera banor söder om Stockholm. Vid ultraljudskontroller i höstas upptäcktes 156 sprickor i rälerna och många av dem har ännu inte åtgärdats.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen
Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.
Växelfabriken invigd i Sala
Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.










