Annons:

Publicerad: 2024-06-09

Tågen rullar åter på Malmbanan

Strax efter klockan 13 på lördagen kunde det första malmtåget köras på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik efter åtta dygns trafikstopp. Under de senaste veckorna har 30 000 meter räler bytts ut.

Text: Ulf Nyström  Foto: Bertil Karlsson

De nya rälerna som lagts in i spåret mellan Kopparåsen och Vassijaure har brännsvetsas för att få starkare fogar. Bild från sista svetsen natten till lördagen i snögalleri 12 i Vassijaure.

”Det är många inblandade som gjort ett otroligt jobb”, säger Bertil ”Berra” Karlsson arbetsledare på Scandinavian Track Group (STG). ”Det är grymma gubbar.”

I vintras var tågtrafiken på norra delen av Malmbanan stoppad i sammanlagt 76 dygn efter två tågurspårningar.

31 maj stoppades åter tågtrafiken sedan det uppstått fyra solkurvor på den provisoriskt reparerade sträckan mellan Kopparåsen och Vassijaure.

Malmbanan åter återöppnad

Strax efter klockan 17 på onsdagen avgick det första malmtåget från Kiruna mot Narvik sedan Malmbanan mellan Vassijaure och Katterjåkk reparerats efter tågurspårningen 24 februari.

Annons:

Efter vinterns urspårningar byttes de skadade betongsliprarna och närmare sex kilometer räler.

Rälerna kunde inte neutraliseras

Men på grund av de låga temperaturerna kunde rälerna inte neutraliseras. Malmtågen och övriga godståg har under våren kört med reducerad hastighet medan persontågstrafiken varit inställd. Spåret har kontrollerats flera gånger dagligen.

Den uteblivna neutraliseringen medförde att det uppstod materialöverskott när temperaturen steg och när rälerna blev tillräckligt varma uppstod solkurvorna 31 maj.

Under de senaste veckorna har Vossloh Rail Services och STG tillsammans med en lång rad underentreprenör bytt 30 000 meter räler mellan Tornehamn och Vassijaure.

Rälerna har levererats i 120-meterslängder och brännsvetsats i spåret.

”Gick i mål på lördagsmorgonen”

”Vi gick i mål tidigt på lördagsmorgonen sedan vi genomfört 60 brännsvetsningar och tio termitsvetsningar under natten”, säger Berra Karlsson.

”Nu är rälerna bytta på hela den sträcka som skadades vid urspårningarna i vintras.”

Normalt används sedan flera år 420 meter långa räler vid spårbyten men det har inte funnits så långa räler i höghållfast stål tillgängliga.

”För att få största möjliga hållfasthet i skarvarna har vi brännsvetsat”, säger Berra Karlsson.

”Det är en metod som hittills använts endast vid enstaka tillfällen ute i spåren i Sverige.”

För att få största möjliga hållfasthet i skarvarna har vi brännsvetsat. Det är en metod som hittills använts endast vid enstaka tillfällen ute i spåren i Sverige.

 

Bertil ”Berra” Karlsson, arbetsledare på Scandinavian Track Group

Vid termitsvetsningar skapas en något mindre hållfast skarv men de stålkvaliteter som normalt används i Sverige är det den bästa tillgängliga metoden.

Termitsvetsning vid växlar

”I anslutning till växlar och isolerskarvar där man använt normal stålkvalitet i rälerna har vi termitsvetsat skarvarna medan vi brännsvetsat alla övriga skarvar.”, säger Berra Karlsson.

Med brännsvetsningen skapas ett hållbart spår för de tunga malmtågen med axellaster över 30 ton.

Sedan de sista svetsningarna genomfördes under natten till lördagen kompletterades makadamballasten i ett av snögallerierna på sträckan och därefter kunder tågtrafiken återupptas klockan 13.10 på lördagen.

Under de närmaste dagarna kommer rälerna att neutraliseras på återstående sträckor av det nya spåret.

Neutralisering vid 14 grader

”Målet är att kunna få spåret helt neutralt, utan drag- eller tryckspänningar, vid cirka 14 grader”, säger Berra Karlsson.

”Då ska det klara extrem kyla under vintrarna och riktigt heta sommardagar utan rälsbrott eller solkurvor.”

LKAB och Railcare som kör malmtåg för Kaunis Iron har tvingats ställa in närmare 1 000 malmtåg under de 84 dygn som tågtrafiken varit stoppad på Malmbanans norra del det senaste halvåret.

LKAB har tappat åtta miljarder

Enligt LKAB har bolaget förlorat intäkter på cirka 100 miljoner kronor per dygn under trafikstoppet, sammanlagt cirka åtta miljarder kronor.

På grund av den bristande kapaciteten på den enkelspåriga banan med relativt stort avstånd mellan mötesstationerna är det svårt för LKAB och Railcare att öka antalet tåg och försöka köra ikapp vad som förlorats sedan i mitten av december.

Enligt tidigare besked från Trafikverket kommer persontågen att tillåtas att åter trafikera norra delen av Malmbanan från och med 18 juni.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Kapacitet

Alla vill köra tyngre tåg

Tågen på Malmbanan väger 8 600 ton. Sedan några år körs malmtåg på 9 400 ton från Malmberget till Luleå. Green Cargo kör 3 700 ton i stålämnestågen Luleå-Borlänge. Hector Rail kör virkeståg på 3 000 ton till SCA i Östrand.

Debatt

Resenärerna, Trafikverket och klimatet

Trafikverket överskattar ökningen av biltrafik och underskattar ökningen av tågresande. Det menar Karin Svensson Smith, miljöpartist, före detta riksdagsledamot och ordförande i riksdagens trafikutskott. Läs debattinlägget här.

Nyhet

Green Cargo vänder till vinst

För första gången på flera år kan Green Cargo redovisa vinst under ett kvartal. För andra kvartalet 2021 blev vinsten 25 Mkr. Men då ingår en miljökompensation från staten på 64 miljoner kronor